Yksityinen ja julkinen samalle viivalle päivähoidossa

Opetus- ja kulttuuriministeriö esittää pieni- ja keskituloisten lapsiperheiden päivähoidon asiakasmaksujen alentamista. Lakiesityksen tavoitteena on lisätä työllisyyttä ja poistaa kannustinloukkuja. Hyvinvointialan liitto kannattaa lakiehdotuksien tavoitteita. Liitto korostaa lausunnossaan yksityisten ja julkisten tuottajien tasavertaista kohtelua.

Varhaiskasvatusmaksujen alentaminen on hyvä suunta. Näin parannetaan työnteon kannustavuutta, lapsiperheiden taloudellista tilannetta ja laajennetaan varhaiskasvatukseen osallistumista.

- Varhaiskasvatuksen laatu on monille kunnille tärkeä kilpailuvaltti kuntien välisessä keskinäisessä vertailussa. Kuntien päivähoitomenot ovat kaikkiaan yli 3 mrd euroa, joten päivähoito on myös iso taloudellinen asia. Yksityisen osuutta palvelutuotannossa on varaa laajentaa merkittävästi nykyisestä reilun 10 %:n osuudesta, sanoo Hyvinvointialan liiton toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Liiton kokemuksen mukaan yksityinen varhaiskasvatus on kunnille edullinen ja laadukas vaihtoehto. Myös nyt lausuttavana olleen lakimuutoksen kokonaisvaikutuksia tulee arvioida ottamalla huomioon yhteiskunnan kokonaishyöty .

Yksityinen ja julkinen varhaiskasvatus tulee asettaa samalle viivalle. Päivähoidon asiakasmaksujen muuttaminen aiheuttaa muutostarpeita esimerkiksi Kelan yksityisen hoidon tukeen. Etuuteen tulee tehdä tarvittava tasokorotus ja tulosidonnaisen lisäosan pitää vastata asiakasmaksumuutosta. Uudistuksen yhteydessä ei saa käydä niin, että kunnallisesta varhaiskasvatuksesta tulee osalle perheitä pakollinen vaihtoehto taloudellisista syistä.

Palveluseteli sopii erinomaisesti varhaiskasvatuspalveluihin

Rajakangas korostaa, että palveluseteli on joustava varhaiskasvatuspalveluiden järjestämistapa sekä kunnan että perheen kannalta. Yksityinen päivähoitopalvelu tarjoaa kunnille veronmaksajien kannalta edullisen, laadukkaan ja toiminnallisesti joustavan vaihtoehdon.

- Palveluseteli mahdollistaa aidon valinnanvapauden ja tasa-arvon perheiden kesken tulotasoon tai perhekokoon katsomatta. Palveluseteliä tulisi soveltaa myös esiopetuksessa, Rajakangas toteaa.

Lastentarhaopettajia tarvitaan lisää - sekä yliopistoista että ammattikorkeakouluista

Hyvinvointialan liiton näkemyksen mukaan varhaiskasvatuksessa ja päivähoidossa tarvitaan sekä yliopisto- että ammattikorkeakoulupohjaista osaamista sekä monipuolista henkilökuntaa. Alan kelpoisuusehtojen tulee jättää riittävä liikkumavara toiminnan kehittäjille eli kunnille ja palveluntuottajille.

Aino Närkki
johtava elinkeinoasiantuntija

Hyvinvointialan liitto edistää yksityisten sosiaali- ja terveysalan palveluja tuottavien yritysten ja järjestöjen toimintaedellytyksiä ja neuvottelee alan yleissitovat työehtosopimukset. Liitto valvoo jäsentensä yhteisiä etuja. Se myös neuvoo jäseniään työoikeudellisissa ja elinkeinopolitiikan kysymyksissä. Liiton 1500 jäsentä työllistää yli 70 000 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista.Liiton jäsenet tuottavat mm. vanhuspalveluita, lasten ja nuorten palveluita, lääkäripalveluita, kuntoutusta, suun terveydenhuoltoa, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä toimivat alan järjestötyössä. Hyvinvointialan liitto on Elinkeinoelämän keskusliiton jäsen. www.hyvinvointiala.fi

Hyvinvointialan liitto: Lakko uhkaa asiakasturvallisuutta20.2.2018 15:49Tiedote

Yksityisen sosiaalipalvelualan työriidan taustalla on kiista alan työehtosopimuksen uudistamisesta. Toisin kuin työntekijäliitoista on kerrottu, Hyvinvointialan liitto pyrki aktiivisesti ratkaisuun ja tuli vastaan monessa työntekijäpuolen tavoittelemassa asiassa. Muun muassa palkankorotuksia kohdennettiin työnantajatarjouksessa alimpiin taulukkopalkkoihin, kuten työntekijäpuolella oli toivottu. Ratkaisun tulee kuitenkin syntyä yleisen linjan puitteissa, niin kuin muillakin toimialoilla.

Rajoittamislaki haittaa kuntien ja yksityisten toimijoiden yhteistyötä1.12.2017 12:15Tiedote

Sosiaali- ja terveysministeriön esitys kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien rajoittamisesta, ns. rajoittamislaki, puuttuu järeällä tavalla kuntien itsemääräämisoikeuteen sekä kuntien ja yritysten toimintaan. Hyvinvointialan liitto vaatii, että rajoituslain perustuslainmukaisuus selvitetään viemällä lakiehdotus perustuslakivaliokunnan käsiteltäväksi mahdollisten sopimusvapauteen ja kuntien itsehallintoon liittyvien ristiriitojen tarkistamiseksi.