Yksityinen ja julkinen samalle viivalle päivähoidossa

Opetus- ja kulttuuriministeriö esittää pieni- ja keskituloisten lapsiperheiden päivähoidon asiakasmaksujen alentamista. Lakiesityksen tavoitteena on lisätä työllisyyttä ja poistaa kannustinloukkuja. Hyvinvointialan liitto kannattaa lakiehdotuksien tavoitteita. Liitto korostaa lausunnossaan yksityisten ja julkisten tuottajien tasavertaista kohtelua.

Varhaiskasvatusmaksujen alentaminen on hyvä suunta. Näin parannetaan työnteon kannustavuutta, lapsiperheiden taloudellista tilannetta ja laajennetaan varhaiskasvatukseen osallistumista.

- Varhaiskasvatuksen laatu on monille kunnille tärkeä kilpailuvaltti kuntien välisessä keskinäisessä vertailussa. Kuntien päivähoitomenot ovat kaikkiaan yli 3 mrd euroa, joten päivähoito on myös iso taloudellinen asia. Yksityisen osuutta palvelutuotannossa on varaa laajentaa merkittävästi nykyisestä reilun 10 %:n osuudesta, sanoo Hyvinvointialan liiton toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Liiton kokemuksen mukaan yksityinen varhaiskasvatus on kunnille edullinen ja laadukas vaihtoehto. Myös nyt lausuttavana olleen lakimuutoksen kokonaisvaikutuksia tulee arvioida ottamalla huomioon yhteiskunnan kokonaishyöty .

Yksityinen ja julkinen varhaiskasvatus tulee asettaa samalle viivalle. Päivähoidon asiakasmaksujen muuttaminen aiheuttaa muutostarpeita esimerkiksi Kelan yksityisen hoidon tukeen. Etuuteen tulee tehdä tarvittava tasokorotus ja tulosidonnaisen lisäosan pitää vastata asiakasmaksumuutosta. Uudistuksen yhteydessä ei saa käydä niin, että kunnallisesta varhaiskasvatuksesta tulee osalle perheitä pakollinen vaihtoehto taloudellisista syistä.

Palveluseteli sopii erinomaisesti varhaiskasvatuspalveluihin

Rajakangas korostaa, että palveluseteli on joustava varhaiskasvatuspalveluiden järjestämistapa sekä kunnan että perheen kannalta. Yksityinen päivähoitopalvelu tarjoaa kunnille veronmaksajien kannalta edullisen, laadukkaan ja toiminnallisesti joustavan vaihtoehdon.

- Palveluseteli mahdollistaa aidon valinnanvapauden ja tasa-arvon perheiden kesken tulotasoon tai perhekokoon katsomatta. Palveluseteliä tulisi soveltaa myös esiopetuksessa, Rajakangas toteaa.

Lastentarhaopettajia tarvitaan lisää - sekä yliopistoista että ammattikorkeakouluista

Hyvinvointialan liiton näkemyksen mukaan varhaiskasvatuksessa ja päivähoidossa tarvitaan sekä yliopisto- että ammattikorkeakoulupohjaista osaamista sekä monipuolista henkilökuntaa. Alan kelpoisuusehtojen tulee jättää riittävä liikkumavara toiminnan kehittäjille eli kunnille ja palveluntuottajille.

Aino Närkki
johtava elinkeinoasiantuntija

Hyvinvointialan liitto edistää yksityisten sosiaali- ja terveysalan palveluja tuottavien yritysten ja järjestöjen toimintaedellytyksiä ja neuvottelee alan yleissitovat työehtosopimukset. Liitto valvoo jäsentensä yhteisiä etuja. Se myös neuvoo jäseniään työoikeudellisissa ja elinkeinopolitiikan kysymyksissä. Liiton 1500 jäsentä työllistää yli 70 000 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista.Liiton jäsenet tuottavat mm. vanhuspalveluita, lasten ja nuorten palveluita, lääkäripalveluita, kuntoutusta, suun terveydenhuoltoa, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä toimivat alan järjestötyössä. Hyvinvointialan liitto on Elinkeinoelämän keskusliiton jäsen. www.hyvinvointiala.fi

Hyvinvointialan liitto jyrkkänä: Sote-kaupat eivät kaipaa muista poikkeavaa erityissääntelyä!28.8.2017 14:48Tiedote

Työ- ja elinkeinoministeriön lausuntokierros sosiaali- ja terveysalan kilpailusääntöjä arvioineen työryhmän raportista on päättynyt. Hyvinvointialan liitto ei kannata tehtyjä esityksiä. Toimialalla ei ole tarvetta normaalia tiukemmille erityissäännöille. Jo eduskunnassa oleva esitys määräaikaisesta yrityskauppojen laajennetusta ilmoitusvelvollisuudesta tulee vetää pois.

Hyvinvointialan liitto perustuslakivaliokunnan lausunnosta: Julkisen ja yksityisen sote-toimijan toimintaedellytykset samalle viivalle29.6.2017 15:04Tiedote

Hyvinvointialan liiton keskeinen vaatimus sote-uudistuksessa on ollut saada tasapuoliset kilpailuedellytykset yksityiselle ja julkiselle hyvinvointipalveluiden elinkeinotoiminnalle. Liitto pitää tärkeänä, että valinnanvapautta viedään eteenpäin hallituksen aikaisempien linjausten pohjalta, jotta hyvinvointipalveluiden saatavuus voidaan turvata kaikille suomalaisille. Valinnanvapauden edistäminen on osa ihmisen itsemääräämisoikeutta, kuten valiokuntakin toteaa.