Yksityinen sosiaalipalveluala ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon

Yksityisen sektorin sopimusneuvotteluissa ei ole päästy neuvottelutulokseen. Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuskausi on päättynyt 30.4.2022, jonka jälkeen sosiaalipalveluala on ollut sopimuksettomassa tilassa. Yksityisen sosiaalipalvelualan neuvotteluiden vauhdittamiseksi Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia on tänään 20.6.2022 päättänyt ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta kaikkien sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piirissä olevien jäsenten osalta.

Kiellot tulevat voimaan tiistaina 21.6.2022 kello 00.01 alkaen ja ovat voimassa toistaiseksi.  Kielto koskee Talentian jäseniä, jotka työskentelevät yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piirissä.

– Aloitamme ylityö- ja vuoronvaihtokiellon vauhdittaaksemme yksityisen sosiaalipalvelualan neuvotteluja, kertoo Talentian neuvottelujohtaja Paula Kangasmaa.

Keskeistä on, että yksityisen sosiaalipalvelualan sosiaalialan korkeakoulutettujen palkat saadaan nostettua työn vaativuutta vastaavalle tasolle. Tärkeää olisi myös korvata säännöllisen työajan ulkopuolella tapahtuva työhön liittyvä matkustaminen.

– Yksityisen sosiaalipalvelualan ammattihenkilöiden, mm. sosionomien, sosiaalityöntekijöiden, kuntoutuksen ohjaajien ja geronomien, palkat eivät vastaa työn vaativuutta. Palkkaero kuntiin verrattuna on paikoitellen huomattava, ja tämä jälkeenjääneisyys on tärkeä saada kurottua umpeen. Työstä on maksettava sen vaativuutta vastaava palkka, Talentian neuvottelujohtaja Paula Kangasmaa sanoo.

Lisätietoja:

Talentian neuvottelujohtaja Paula Kangasmaa, paula.kangasmaa@talentia.fi, puh. 09 3158 6040

Korjaus tiedotteeseen: Kunnissa tikittää lastensuojelun aikapommi – Talentia vaatii välitöntä puuttumista epäkohtiin23.6.2022 12:22:30 EEST | Tiedote

Tänään 23.6.2022 julkaistussa tiedotteessamme oli virhe. Aiemman tiedotteen mukaan Essote ja Siun sote ovat saaneet uhkasakot. Todellisuudessa Essotea ja Siun sotea vasta uhattiin 200 000 euron uhkasakoilla. Essote on jo välttänyt uhkasakon korjattuaan lastensuojelun puutteita. Myös Siun sote pyrkii välttämään uhkasakon muun muassa sitouttamislisän käyttöönotolla. Alla korjattu tiedote.