Yksityinen vuokranantaja ei metsästä pikavoittoja – riskeistä pitää puhua

Asuntosijoittamiseen ja vuokranantamiseen liittyvät riskit ovat nousseet keskusteluun entistä voimakkaammin. Samaan aikaan mediassa on esillä myös asuntosijoittamisella rikastuminen. Suomen Vuokranantajien mielestä on hienoa, että asuntosijoittamisesta puhutaan paljon, mutta riskit pitää ymmärtää entistä paremmin.

- Mikään sijoitus ei ole riskitön oikotie onneen. Pikavoittojen metsästäminen ei kuulu tyypillisen suomalaisen yksityisen vuokranantajan toimintaan. Asuntosijoittaminen vaatii pitkäjänteisyyttä - sijoittamisen lisäksi tarjotaan myös ihmiselle koti. Vuokranantajan pitää tuntea tässä vastuunsa, korostaa Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

- Toisaalta tuotto, jota asuntosijoittamisesta saa, on korvaus vuokralaisen puolesta otetusta riskistä ja sijoituksen eteen tehdystä työstä. Asuntosijoittamisella vaurastuminen tapahtuu pikkuhiljaa ja se vaatii osaamista, vaivannäköä ja kärsivällisyyttä.

Markkinatilanne on tällä hetkellä monin paikoin haastava, kun tarjolla on runsaasti uusia vuokra-asuntoja. Riskeihin pitää varautua, jotta sijoitustoimintaa voi tehdä pitkäjänteisesti.

-Korkojen nousu on väistämättä edessä, asuntomarkkinoiden eriytyminen on Suomessa käynnissä ja historiallisen voimakas asuntotuotanto saattaa tuoda haasteita vuokrattavuudelle. Markkinatilanteesta ja oikeasta vuokratasosta pitää olla koko ajan kartalla, jos mielii onnistua vuokrauksessa, Koro-Kanerva näkee.

Suurin riski vuokranantamisessa on yleisimmin kuitenkin vuokranantaja itse. Vuokraukseen liittyvä juridiikka pitää olla hallussa ja pitää olla kykyä neuvotella.

- Esimerkiksi epäselvästi tehty vuokrasopimus johtaa varmuudella ongelmiin, jos vuokralainen ja vuokranantaja ovat ymmärtäneet sopimuksen eri tavoilla. Osaamattomuus voi muutoinkin aiheuttaa sen, että toiminta muuttuu kannattamattomaksi. Kunnossapitovastuut ja isot korjaukset taloyhtiöissä sekä verotus ovat haastavia kokeneemmillekin vuokranantajille, sanoo Koro-Kanerva.

Suomen Vuokranantajien vuosikokous teki henkilövalintoja

Suomen Vuokranantajat on valtakunnallinen vuokranantajien etujärjestö. Järjestö edistää vuokranantajien asiaa ja tarjoaa Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Suomen Vuokranantajien vuosikokous pidettiin Helsingissä 7.5.2018.

Suomen Vuokranantajien puheenjohtajana jatkaa Jouni Lehtinen. Erovuorossa olleet hallituksen jäsenet Ilkka Lehdonmäki, Antti Mykkänen ja Jarmo Poussa uusivat paikkansa hallituksessa. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin Heikki Karu ja Riitta Kokki. Muina hallituksen jäseninä jatkavat Jaana Korpi, Timo Metsola, Katja Pesonen, Tommi Rytkönen, Olli Turunen ja Jenni Witikkala.

-Suomen Vuokranantajien tehtävänä on edistää yksityisten vuokranantajien asiaa ja auttaa heitä kasvamaan hyviksi vuokranantajiksi. Julkisen keskustelun sekä voimakkaan jäsenkasvumme perusteella tälle työlle on vahva tilaus, sanoo Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Vuokranantajat mukaan taloyhtiöiden hallintoon12.2.2019 08:32:38Tiedote

Vain joka neljäs yksityinen vuokranantaja on mukana taloyhtiön hallituksessa, selviää Suomen Vuokranantajien tekemästä kyselytutkimuksesta. Kokeneiden asuntosijoittajien aktiivisempi osallistuminen sekä hallitukseen että yhtiökokouksiin hyödyttäisi kaikkia osapuolia, sillä vuokranantaja- ja asukasosakkaiden päämäärät taloyhtiössä ovat samat: huolehditaan kiinteistön oikea-aikaisesta kunnossapidosta ja pidetään taloyhtiön talous tasapainossa.

Yksityinen vuokranantaja on vastuullinen lainanottaja7.1.2019 08:00:00Tiedote

Viime aikoina julkisuudessa on jatkuvasti varoiteltu taloyhtiölainoista ja erityisesti asuntosijoittajien aiheuttamasta riskistä. Tämän riskin laajuudesta ei ole kuitenkaan pystytty esittämään luotettavaa selvitystä. Suomen Vuokranantajien tekemään kyselyyn vastasi yli 3000 vuokranantajaa, ja tulokset ovat yksiselitteisiä: yksityinen vuokranantaja käyttää lainaa asuntosijoituksiinsa hyvin maltillisesti. Kysely paljastaa kuitenkin myös yksittäisiä riskinottajia.

EU-tuomioistuin vahvisti: Valtion tukema asuntotuotanto tulee selkeästi rajata heikommassa asemassa oleville4.12.2018 08:54:12Tiedote

Euroopan unionin yleinen tuomioistuin on 15.11.2018 vahvistanut (tuomiot T-202/10 ja T-203/10 RENV II) komission päätöksen koskien Alankomaiden sosiaalista asuntotuotantoa. Päätöksen taustalla vaikutti se, ettei valtion tukema asuntotuotanto saa kilpailla vapaarahoitteisten asuntojen kanssa. Komissio edellytti päätöksessään, että sosiaalinen asuntotuotanto tulee rajata selvästi määritellyille heikommassa asemassa oleville henkilöille. Alankomaiden sosiaalisen asuntotuotannon toimijat valittivat päätöksestä tuomioistuimelle, joka hylkäsi kaikki valitusperusteet.