Yksityinen vuokranantaja ei metsästä pikavoittoja – riskeistä pitää puhua

Asuntosijoittamiseen ja vuokranantamiseen liittyvät riskit ovat nousseet keskusteluun entistä voimakkaammin. Samaan aikaan mediassa on esillä myös asuntosijoittamisella rikastuminen. Suomen Vuokranantajien mielestä on hienoa, että asuntosijoittamisesta puhutaan paljon, mutta riskit pitää ymmärtää entistä paremmin.

- Mikään sijoitus ei ole riskitön oikotie onneen. Pikavoittojen metsästäminen ei kuulu tyypillisen suomalaisen yksityisen vuokranantajan toimintaan. Asuntosijoittaminen vaatii pitkäjänteisyyttä - sijoittamisen lisäksi tarjotaan myös ihmiselle koti. Vuokranantajan pitää tuntea tässä vastuunsa, korostaa Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

- Toisaalta tuotto, jota asuntosijoittamisesta saa, on korvaus vuokralaisen puolesta otetusta riskistä ja sijoituksen eteen tehdystä työstä. Asuntosijoittamisella vaurastuminen tapahtuu pikkuhiljaa ja se vaatii osaamista, vaivannäköä ja kärsivällisyyttä.

Markkinatilanne on tällä hetkellä monin paikoin haastava, kun tarjolla on runsaasti uusia vuokra-asuntoja. Riskeihin pitää varautua, jotta sijoitustoimintaa voi tehdä pitkäjänteisesti.

-Korkojen nousu on väistämättä edessä, asuntomarkkinoiden eriytyminen on Suomessa käynnissä ja historiallisen voimakas asuntotuotanto saattaa tuoda haasteita vuokrattavuudelle. Markkinatilanteesta ja oikeasta vuokratasosta pitää olla koko ajan kartalla, jos mielii onnistua vuokrauksessa, Koro-Kanerva näkee.

Suurin riski vuokranantamisessa on yleisimmin kuitenkin vuokranantaja itse. Vuokraukseen liittyvä juridiikka pitää olla hallussa ja pitää olla kykyä neuvotella.

- Esimerkiksi epäselvästi tehty vuokrasopimus johtaa varmuudella ongelmiin, jos vuokralainen ja vuokranantaja ovat ymmärtäneet sopimuksen eri tavoilla. Osaamattomuus voi muutoinkin aiheuttaa sen, että toiminta muuttuu kannattamattomaksi. Kunnossapitovastuut ja isot korjaukset taloyhtiöissä sekä verotus ovat haastavia kokeneemmillekin vuokranantajille, sanoo Koro-Kanerva.

Suomen Vuokranantajien vuosikokous teki henkilövalintoja

Suomen Vuokranantajat on valtakunnallinen vuokranantajien etujärjestö. Järjestö edistää vuokranantajien asiaa ja tarjoaa Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Suomen Vuokranantajien vuosikokous pidettiin Helsingissä 7.5.2018.

Suomen Vuokranantajien puheenjohtajana jatkaa Jouni Lehtinen. Erovuorossa olleet hallituksen jäsenet Ilkka Lehdonmäki, Antti Mykkänen ja Jarmo Poussa uusivat paikkansa hallituksessa. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin Heikki Karu ja Riitta Kokki. Muina hallituksen jäseninä jatkavat Jaana Korpi, Timo Metsola, Katja Pesonen, Tommi Rytkönen, Olli Turunen ja Jenni Witikkala.

-Suomen Vuokranantajien tehtävänä on edistää yksityisten vuokranantajien asiaa ja auttaa heitä kasvamaan hyviksi vuokranantajiksi. Julkisen keskustelun sekä voimakkaan jäsenkasvumme perusteella tälle työlle on vahva tilaus, sanoo Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Suomen Vuokranantajien vuokramarkkinakatsaus: Kaupungistuminen kiihtyy – Turku ja Tampere porskuttavat28.8.2018 07:45Tiedote

Asumistukimenot ovat kääntyneet laskuun, kaupungistuminen voimistuu tulevina vuosina ja miniasunnot eivät ole vallanneet vuokramarkkinoita. Tämä selviää Suomen Vuokranantajien tekemästä laajasta selvityksestä eri kaupunkien vuokramarkkinoista ja niiden tulevaisuuden näkymistä. Selvityksen tekemisessä on käytetty Vuokraovi.comin tilastoaineistoa vuokramarkkinoista.

Ennuste: Vuokratuotot pysyvät tasaisen maltillisina – Kuopio kiri asuntosijoittajan ykköskaupungiksi18.7.2018 09:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Pellervon taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan yksityinen asuntosijoittaja saa vuokraustoiminnasta maltillista ja vakaata tuottoa. Vuokratuotto on pitkällä aikavälillä pysynyt käytännössä samana noin 3,5 prosentissa. Tutkimuksesta selviää, että asuntomarkkinoilla on kuitenkin merkittäviä alueellisia ja kaupunginosakohtaisiakin eroja. Parhaimpien sijoituskaupunkien joukkoon sijoittuivat Kuopio, Turku, Oulu, Tampere ja Rovaniemi.

Asuntosijoittajien velkaantuminen ei ole karannut käsistä14.7.2018 08:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Arvot & asenteet -kyselytutkimuksessa selvitettiin myös yksityisten vuokranantajien velkaantumista ja suhtautumista lainarahan käyttämiseen asuntosijoittamisessa. Vastaajista 87,5 prosentilla on alle 75 prosenttia vuokra-asuntoihin kohdistuvaa lainaa, taloyhtiölainat huomioiden, suhteessa omistettujen vuokra-asuntojen arvoon. Uhkakuvat täysin lainarahalla toimivien asuntosijoittajien suuresta määrästä ovat kyselyn perusteella liioiteltuja, mutta joitakin sellaisia markkinassa on. 100 prosentin velkavipua kertoi käyttävänsä 1,47 prosenttia vastaajista.