Yksityinen vuokranantaja tarjoaa pitkäaikaisen kodin

Yksityiset vuokranantajat arvostavat pitkiä ja vakaita vuokrasuhteita, toisin kuin välillä julkisuudessa esitetään. He myös korottavat vuokria huomattavasti institutionaalisia sijoittajia harvemmin. Suomen Vuokranantajat ry teetti valtakunnallisen Vuokranantajakyselyn nyt kolmatta kertaa. Vastauksia kyselyyn saatiin yli 3000, joten otannan perusteella kysely on alansa kattavin.

Vuokranantajilta kysyttiin muun muassa tärkeimpiä vuokralaisvalintaan vaikuttavia seikkoja. Puolet vastaajista nosti vuokralaisen tavoitteen asua asunnossa pitkään kolmen tärkeimmän tekijän joukkoon. Lisäksi suurimmalla osalla vastaajista (57 %) on yli kuuden vuoden kokemus vuokranantajana toimimisesta.

”Yli 40 % vastaajista ilmoitti aloittaneensa vuokranantajana toimimisen säästääkseen eläkepäiviä varten. Tämä kertoo selvää kieltä toiminnan johdonmukaisuudesta ja pitkäjänteisyydestä. Lisäksi kaksi kolmasosaa vuokranantajista ilmoittaa vuokratuottonsa ennen veroja olevan alle 5 % tai vuokratuottoprosentin olevan heille merkityksetön. Puheet pikavoittoja etsivien asuntosijoittajien aallosta ovat vahvasti liioiteltuja”, linjaa Suomen Vuokranantajat ry:n toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

Yksityiset vuokranantajat korottavat vuokriaan huomattavasti institutionaalisia sijoittajia harvemmin. 75 % vastaajista ilmoitti korottavansa vuokraa harvemmin kuin vuosittain. Enemmistö vastaajista (56 %) ilmoitti vuokrasuhteidensa kestoksi 2–5 vuotta.

”Toiminta vuokrasuhteiden aikana osoittaa vuokranantajien tavoittelevan pitkiä vuokrasuhteita ja hyvän kodin tarjoamista vuokralaisille. Yksi tärkeimmistä mittareista onnistuneelle vuokranantajuudelle ovat tyytyväiset asiakkaat. Tämä on näkynyt selvästi järjestön päivittäisessä toiminnassa jo pitkään, mutta nyt myös tilastot vahvistavat kokemuksiamme”, Koro-Kanerva jatkaa.

Vastaajilta kysyttiin lopuksi, minkälaisia sanoja he yhdistävät vuokranantajuuteen. Vastauksissa toistuivat eniten sanat: vastuullisuus, luotettavuus, sijoittaminen, tuotto, riski, palvelu sekä pitkäjänteisyys. Yksityinen vuokranantaja on asukkaiden kannalta useimmiten pitkäjänteinen ja reilu kodin tarjoaja.

Vuokranantaja 2019 -kyselyyn osallistui 3200 vuokranantajaa ympäri Suomen. Lisää tuloksia löytyy verkkosivuiltamme. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa.

Yksityinen vuokranantaja on vastuullinen lainanottaja7.1.2019 08:00Tiedote

Viime aikoina julkisuudessa on jatkuvasti varoiteltu taloyhtiölainoista ja erityisesti asuntosijoittajien aiheuttamasta riskistä. Tämän riskin laajuudesta ei ole kuitenkaan pystytty esittämään luotettavaa selvitystä. Suomen Vuokranantajien tekemään kyselyyn vastasi yli 3000 vuokranantajaa, ja tulokset ovat yksiselitteisiä: yksityinen vuokranantaja käyttää lainaa asuntosijoituksiinsa hyvin maltillisesti. Kysely paljastaa kuitenkin myös yksittäisiä riskinottajia.

EU-tuomioistuin vahvisti: Valtion tukema asuntotuotanto tulee selkeästi rajata heikommassa asemassa oleville4.12.2018 08:54Tiedote

Euroopan unionin yleinen tuomioistuin on 15.11.2018 vahvistanut (tuomiot T-202/10 ja T-203/10 RENV II) komission päätöksen koskien Alankomaiden sosiaalista asuntotuotantoa. Päätöksen taustalla vaikutti se, ettei valtion tukema asuntotuotanto saa kilpailla vapaarahoitteisten asuntojen kanssa. Komissio edellytti päätöksessään, että sosiaalinen asuntotuotanto tulee rajata selvästi määritellyille heikommassa asemassa oleville henkilöille. Alankomaiden sosiaalisen asuntotuotannon toimijat valittivat päätöksestä tuomioistuimelle, joka hylkäsi kaikki valitusperusteet.

Onko tarkastusvaliokunta unohtanut viimevuotisen tutkimuksensa?10.10.2018 11:51Tiedote

Eduskunnan tarkastusvaliokunta julkaisi eilen (9.10.2018) mietinnön asuntopolitiikan kehittämiskohteista. Mietinnössä on muutamia hyviä ja laajasti hyväksyttyjä tavoitteita asuntopolitiikan kehittämiseksi. Tällaisina on pidettävä pitkäjänteistä asuntopolitiikan kehittämisohjelmaa sekä rakentamisen laadun parantamiseen tähtääviä kirjauksia. Mietintö sisältää kuitenkin myös runsaasti tutkimustiedon valossa kyseenalaisia kannanottoja.