Yksityisellä sote-sektorilla vapaana tuhansia vuodepaikkoja

Koronakriisissä tarvitaan yksityisen ja julkisen hyvää ja joustavaa yhteistyötä. Esimerkiksi kuntien ja kuntayhtymien kannattaa hyödyntää yksityisen sektorin jo olemassa olevia toimitiloja ja niissä olevia resursseja hoito- ja hoivakapasiteetin kasvattamiseksi.

- Yksityisellä sektorilla, yrityksillä ja yhdistyksillä, on paljon hoito- ja hoivakäyttöön rakennettuja toimitiloja. Niissä on vapaana tuhansia yhden ja kahden hengen huoneita. Vapaita toimitiloja voitaisiin käyttää uusien hoiva-asiakkaiden tilapäisinä karanteenipaikkoina, sairaalasta kotiutuvien väliaikaisena sijoituspaikkana tai terveyskeskusten vuodeosastojen ns. ”väistötiloina” silloin, kun julkisen sektorin toimipisteissä tarvitaan tilaa koronapotilaiden hoitamiseen, sanoo Hyvinvointiala HALIn toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

HALIn viikolla 16 toteutettaman jäsenkyselyn mukaan pelkästään suurimmilla yksityisillä sosiaali- ja terveyspalvelutuottajilla on yli 4 000 vapaata vuodepaikkaa. Vapaita vuodepaikkoja on lähes joka maakunnassa, erityisesti Uudellamaalla, Pohjois-Savossa, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa.

- Suurin osa näistä vuodepaikoista on yhden hengen huoneissa, mikä mahdollistaisi myös karanteeniolosuhteet. Useita kymmeniä vuodepaikkoja on tarjolla jo valmiiksi terveyskeskustasoisella varustelulla. Yksityisten palveluntuottajien resurssit ovat kuntien ja sairaanhoitopiirien käytettävissä – tarvitaan vain joustavaa yhteispeliä, Rajakangas muistuttaa.

Joel Kuuva
talous- ja veroasiantuntija
joel.kuuva@hyvinvointiala.fi

Valtion sitouduttava koronapandemiasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen29.5.2020 13:09:40 EESTTiedote

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on päättänyt 13.5.2020, että asiakkaiden kanssa lähikontaktissa työskentelevien pitää käyttää kasvosuojusta sosiaalihuollon ympärivuorokautisissa toimintayksiköissä ja kotiin annettavissa palveluissa. Päätös on perusteltu, mutta ei vastaa hoivakotien ja kuntien kysymykseen: korvaako valtio suojautumisesta aiheutuneet lisäkustannukset?

Hyvinvointiala HALI ry: Koronakustannusten korvaamiseen kansallinen ratkaisu20.5.2020 13:18:31 EESTTiedote

Koronapandemia on aiheuttanut kansallisen kriisin, joka vaikuttaa kaikkiin – yksilöihin ja organisaatioihin. Tällöin on luonnollista, että kriisin hoidosta aiheutuvista kustannuksista kannetaan yhdessä vastuuta. Hyvinvointiala HALI ry esittää, että valtio sitoutuu korvaamaan koronapandemian aiheuttamat lisäkustannukset kaikille hyvinvointipalvelujen tuottajille, julkisille ja yksityisille.