Yksityiselle sosiaalipalvelualalle palkkaohjelma ja nollasopimukset kuriin

Yksityisellä sosiaalipalvelualalla on jo pitkään nähty kilpailuttamisen ja yksityistämisen nurjat puolet. Tämän vuoksi ERTO, SuPer ja Tehy hakevat työehtosopimusneuvotteluissa rajoja nollasopimusten käytölle ja alalle omaa palkkaohjelmaa.

Neuvottelut yksityisen sosiaalipalvelualan työehdoista aloitettiin viime vuoden marraskuussa ja ne jatkuivat keskiviikkona 17.1. Tärkein tavoite on neuvotella yksityiselle sosiaalipalvelualalle palkkaohjelma, jolla voidaan kuroa umpeen palkkaeroja verrattuna kuntasektoriin.

Alan palkat ovat jopa satoja euroja matalammat verrattuna kunta-alan työehtosopimukseen. Palkkojen kehitys on jäänyt jälkeen kuntasektorista, ja helpolla eroa ei saada umpeen. Yksityisellä sosiaalipalvelualalla on hyvä varautua vaikeisiin työehtosopimusneuvotteluihin.

Toinen keskeinen tavoite on suitsia ns. nollasopimusten käyttöä. Alalle ovat viime vuosien yksityistämisten seurauksena yleistyneet nollasopimukset, joilla työntekijä sitoutuu tekemään työtä vaihdellen nollasta tunnista kokoaikaiseen. Työntekijälle ei nollasopimuksessa ole varmuutta työtunneista, palkasta eikä siitä, riittäkö palkka ylipäätään elämiseen. Joissakin tapauksissa työntekijöiltä on jäänyt sairausajanpalkka saamatta, mikä lisää epävarmuutta entisestään. Samalla työnantajat siirtävät yrittäjäriskiä työntekijälle.

Yksityisen sosiaalipalvelualan neuvottelupöydissä esillä ovat myös muut työehtosopimuksen parannukset, kuten henkilöstön edustajien aseman parantaminen ja työhyvinvoinnin lisääminen.

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta sovelletaan mm. vanhustenhuollossa, varhaiskasvatuksessa sekä mielenterveyskuntoutujien ja nuorten parissa tehtävässä työssä.

ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen, gsm 040 553 8536
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, gsm 050 527 5085
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, gsm 040 821 0028

Terveys- ja sosiaalialan neuvottelujärjestö TSN ry:n muodostavat Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer, Toimihenkilöliitto Erto sekä Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy.

SuPer: Nollatuntisopimukset tulisi kieltää lailla22.2.2018 12:40Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin suurimmalla yksityisen sektorin sopimusalalla, Yksityisellä sosiaalipalvelualalla, nollasopimuksia käytetään häikäilemättömästi työsuhdeturvan ja työntekijöiden oikeuksien kiertämiseen. Tarve sääntelylle nollasopimuksella työskentelevän työntekijän aseman parantamiseksi on suuri. Yksityistämisen lisääntymisen myötä myös nollatuntisopimusten käyttö kasvaa voimakkaasti. Työnantajan tulee kantaa riski yritystoiminnasta, ei työntekijän.

SuPerin puheenjohtaja Paavola Savonlinnassa: Kotihoidon riittävät resurssit on varmistettava21.2.2018 11:00Kutsu

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on huolissaan lähi- ja perushoitajien työssä jaksamisesta Savonlinnan kotihoidossa. SuPer edellyttää, että kotihoitoon taataan riittävät resurssit, jotta hoidon laatu, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä hoitohenkilöstön jaksaminen voidaan turvata. Riittävällä resurssoinnilla voidaan myös varmistaa, että kotihoidossa tehtävä työ on houkuttelevaa tulevaisuudessa. Puheenjohtaja Silja Paavola vieraili 21.2. Savonlinnassa ja tapasi työnantajien edustajia sekä jäseniä ajankohtaisissa asioissa.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Yksityisellä sote-sektorilla hoitajat tuovat asiakkaille jopa ruokaa kotoaan14.2.2018 12:55Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on huolissaan yksityisen sosiaali- ja terveyspalvelualan neuvotteluista, jotka eivät etene. Työnantajapuoli ei halua nostaa palkkoja kuntasektorin tasolle eikä edistää työhyvinvointia ja luottamusmiesten asemaa. Esimerkiksi yksityisen sosiaalipalvelualan palkkataso on jäänyt selvästi kuntasektorin vastaavaa työtä tekevien palkoista. Suurten toimijoiden säästötoimet haittaavat palvelujen laatua ja henkilöstön jaksamista. Hoitajat tuovat jopa kotoaan ruokaa asiakkaille, koska ruokaa ei ole riittävästi tarjolla. Työn eettinen kuorma on sietämätön.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Hoitajien joustaminen on pitänyt sote-alan tuottavuutta korkealla14.2.2018 09:33Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää väittämiä julkisen sektorin tehottomuudesta perättöminä ja tarkoitushakuisina. Todellisuudessa Suomessa tuotetaan laadukkaat sote-palvelut tehokkaasti verrattuna muihin Pohjoismaihin. Tehokkuus on saavutettu liian pienellä henkilöstömäärällä ja hoitajien pienellä palkalla. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto toi näkyväksi sen, kuinka sote-palvelut tuotetaan henkilöstön joustamisella. – Näin ei voi missään nimessä jatkua, puheenjohtaja Paavola sanoo.