Yksityiselle sosiaalipalvelualalle palkkaohjelma ja nollasopimukset kuriin

Yksityisellä sosiaalipalvelualalla on jo pitkään nähty kilpailuttamisen ja yksityistämisen nurjat puolet. Tämän vuoksi ERTO, SuPer ja Tehy hakevat työehtosopimusneuvotteluissa rajoja nollasopimusten käytölle ja alalle omaa palkkaohjelmaa.

Neuvottelut yksityisen sosiaalipalvelualan työehdoista aloitettiin viime vuoden marraskuussa ja ne jatkuivat keskiviikkona 17.1. Tärkein tavoite on neuvotella yksityiselle sosiaalipalvelualalle palkkaohjelma, jolla voidaan kuroa umpeen palkkaeroja verrattuna kuntasektoriin.

Alan palkat ovat jopa satoja euroja matalammat verrattuna kunta-alan työehtosopimukseen. Palkkojen kehitys on jäänyt jälkeen kuntasektorista, ja helpolla eroa ei saada umpeen. Yksityisellä sosiaalipalvelualalla on hyvä varautua vaikeisiin työehtosopimusneuvotteluihin.

Toinen keskeinen tavoite on suitsia ns. nollasopimusten käyttöä. Alalle ovat viime vuosien yksityistämisten seurauksena yleistyneet nollasopimukset, joilla työntekijä sitoutuu tekemään työtä vaihdellen nollasta tunnista kokoaikaiseen. Työntekijälle ei nollasopimuksessa ole varmuutta työtunneista, palkasta eikä siitä, riittäkö palkka ylipäätään elämiseen. Joissakin tapauksissa työntekijöiltä on jäänyt sairausajanpalkka saamatta, mikä lisää epävarmuutta entisestään. Samalla työnantajat siirtävät yrittäjäriskiä työntekijälle.

Yksityisen sosiaalipalvelualan neuvottelupöydissä esillä ovat myös muut työehtosopimuksen parannukset, kuten henkilöstön edustajien aseman parantaminen ja työhyvinvoinnin lisääminen.

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta sovelletaan mm. vanhustenhuollossa, varhaiskasvatuksessa sekä mielenterveyskuntoutujien ja nuorten parissa tehtävässä työssä.

ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen, gsm 040 553 8536
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, gsm 050 527 5085
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, gsm 040 821 0028

Terveys- ja sosiaalialan neuvottelujärjestö TSN ry:n muodostavat Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer, Toimihenkilöliitto Erto sekä Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Varhaiskasvatuksessa tarvitaan kaikkia ammattiryhmiä27.4.2018 09:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto vaatii, että varhaiskasvatuksessa arvostetaan myös lastenhoitajien ja lähihoitajien osaamista. Varhaiskasvatuslakiesityksessä esitetään lisättäväksi akateemisen koulutuksen saaneiden lastentarhanopettajien määrää suhteessa lastenhoitajiin. Varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret ryhmäkoot. SuPerin edustajisto vaatii, että eduskunnan nyt käsittelyssä olevaa varhaiskasvatuslain lakiesitystä muutetaan.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Kotihoito on ratkeamispisteessä26.4.2018 11:16Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto on huolissaan kotihoidosta, jossa henkilöstömäärä ja asiakkaiden tarpeet eivät kohtaa. SuPerin kotihoidon selvityksen mukaan hoitajat ovat huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan. Moni harkitsee alan vaihtoa ja osa on jo siirtynyt muualle. Eettinen kuorma työssä on liian suuri, sillä työtään ei pysty tekemään niin hyvin kuin haluaisi ja pitäisi. SuPerin edustajisto vaatii kotihoidon pikaista tervehdyttämistä.

SuPer: Suuret ryhmäkoot varhaiskasvatuksen suurin ongelma25.4.2018 10:04Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestää yhdessä Jytyn, JHL:n, Tehyn ja Talentian kanssa keskiviikkona 25.4. poliittisen mielenilmauksen Eduskuntatalon edessä klo 13.00 valmisteilla olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. Uudenmaan alueella osa varhaiskasvatuksen työntekijöistä poistuu työpaikaltaan klo 12. Poliittinen mielenilmaus jatkuu klo 18.00 asti. SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ovat liian suuret hoitoryhmät. Nyt eduskunnan käsittelyssä olevassa varhaiskasvatuslaissa esitetty henkilöstörakenteen muutos ei tule korjaamaan tätä, vaan se päinvastoin johtaa ryhmäkokojen kasvuun.

SuPerin keskustelutilaisuus: Ilman henkilöstömäärän lisäämistä vanhustyötä ei saada kuntoon24.4.2018 13:02Tiedote

Pohjoismaisen vanhustyön vertailututkimuksen (Norcare) sekä tuoreen SuPerin kotihoidon selvityksen tulokset ovat erittäin hälyttäviä. Tilanne vaatii pikaisia toimenpiteitä. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjesti tänään 24.4. keskustelutilaisuuden vanhustyöstä. Tilaisuuteen kutsuttiin kansanedustajia ja heidän avustajiaan sekä muita yhteistyökumppaneita. Tilaisuudessa olivat panelisteina tarkastaja Marja Tereska Lounais-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueelta, kansanedustaja Jaana Laitinen-Pesola sosiaali- ja terveysvaliokunnasta, lähihoitaja Hanna Jokinen Hämeenlinnasta sekä tutkija Antero Olakivi Helsingin yliopistosta. Kaikki keskustelijat olivat sitä mieltä, että vanhustenhoidossa on liian vähän hoitohenkilökuntaa. Keskustelussa nousi myös esiin, että koti ei ole paras hoitopaikka kaikille ja jos kotona ei enää pärjää, on päästävä heti hoitoon muualle.

SuPer: Varhaiskasvatuksen henkilöstörakenteen muutoksen todelliset kustannukset moninkertaiset esitettyyn nähden24.4.2018 08:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret hoitoryhmät. – Varhaiskasvatuksen tilaa ei paranna nyt esitetty henkilöstörakenteen muutos. Sen sijaan se tulee väistämättä johtamaan ryhmäkokojen kasvuun ja lisäksi kasvattaa varhaiskasvatuksen kustannuksia merkittävästi arvioitua enemmän, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. Lakiesityksen todelliset kustannusvaikutukset ovat SuPerin laskelmien mukaan moninkertaiset siihen, mitä ministeriö on esittänyt.

SuPer: Varhaiskasvatuksen lakiesitys ei korjaa alan ongelmia – Osa varhaiskasvatuksen työntekijäliitoista järjestää mielenilmauksen 25.4.20.4.2018 14:25Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestää yhdessä Jytyn, JHL:n, Tehyn ja Talentian kanssa keskiviikkona 25.4. poliittisen mielenilmauksen Eduskuntatalon edessä valmisteilla olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ovat liian suuret hoitoryhmät. Nyt eduskunnan käsittelyssä olevassa varhaiskasvatuslaissa esitetty henkilöstörakenteen muutos ei tule korjaamaan tätä, vaan se päinvastoin johtaa ryhmäkokojen kasvuun.