Yksityiselle sosiaalipalvelualalle palkkaohjelma ja nollasopimukset kuriin

Yksityisellä sosiaalipalvelualalla on jo pitkään nähty kilpailuttamisen ja yksityistämisen nurjat puolet. Tämän vuoksi ERTO, SuPer ja Tehy hakevat työehtosopimusneuvotteluissa rajoja nollasopimusten käytölle ja alalle omaa palkkaohjelmaa.

Neuvottelut yksityisen sosiaalipalvelualan työehdoista aloitettiin viime vuoden marraskuussa ja ne jatkuivat keskiviikkona 17.1. Tärkein tavoite on neuvotella yksityiselle sosiaalipalvelualalle palkkaohjelma, jolla voidaan kuroa umpeen palkkaeroja verrattuna kuntasektoriin.

Alan palkat ovat jopa satoja euroja matalammat verrattuna kunta-alan työehtosopimukseen. Palkkojen kehitys on jäänyt jälkeen kuntasektorista, ja helpolla eroa ei saada umpeen. Yksityisellä sosiaalipalvelualalla on hyvä varautua vaikeisiin työehtosopimusneuvotteluihin.

Toinen keskeinen tavoite on suitsia ns. nollasopimusten käyttöä. Alalle ovat viime vuosien yksityistämisten seurauksena yleistyneet nollasopimukset, joilla työntekijä sitoutuu tekemään työtä vaihdellen nollasta tunnista kokoaikaiseen. Työntekijälle ei nollasopimuksessa ole varmuutta työtunneista, palkasta eikä siitä, riittäkö palkka ylipäätään elämiseen. Joissakin tapauksissa työntekijöiltä on jäänyt sairausajanpalkka saamatta, mikä lisää epävarmuutta entisestään. Samalla työnantajat siirtävät yrittäjäriskiä työntekijälle.

Yksityisen sosiaalipalvelualan neuvottelupöydissä esillä ovat myös muut työehtosopimuksen parannukset, kuten henkilöstön edustajien aseman parantaminen ja työhyvinvoinnin lisääminen.

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta sovelletaan mm. vanhustenhuollossa, varhaiskasvatuksessa sekä mielenterveyskuntoutujien ja nuorten parissa tehtävässä työssä.

ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen, gsm 040 553 8536
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, gsm 050 527 5085
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, gsm 040 821 0028

Terveys- ja sosiaalialan neuvottelujärjestö TSN ry:n muodostavat Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer, Toimihenkilöliitto Erto sekä Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Mielenterveystyötä tehdään tuhansissa kohtaamisissa päivittäin9.10.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää erittäin tärkeänä, että mielenterveysongelmista kärsivien ääntä kuunnellaan. Koko sosiaali-, terveydenhuolto- ja kasvatusalalla tehtävä mielenterveystyö vaatii riittävästi koulutusta työntekijöille tähän työhön, Paavola vaatii. – Työntekijöitä on myös oltava riittävästi, jotta ihmistä voidaan hoitaa kokonaisuutena. Maailman mielenterveyspäivää vietetään keskiviikkona 10. lokakuuta.

SuPer ei hyväksy hallituksen korjattua esitystä irtisanomissuojan helpottamiseksi2.10.2018 15:05Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on pettynyt hallituksen korjattuun esitykseen irtisanomissuojan helpottamisesta. – Lausuntojen pohjalta korjattu esitys ei muuta sitä olennaista seikkaa, että esityksessä työntekijät asetettaisiin edelleen irtisanomisperusteiden osalta eriarvoiseen asemaan sillä perusteella, minkä kokoisessa yrityksessä he työskentelevät, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.