Yksityiselle sosiaalipalvelualalle toinen lakkovaroitus

Valtakunnansovittelijalle on jätetty 20.2.2018 ilmoitus yksityisen sosiaalipalvelualan työtaistelu-uhan laajentumisesta, mikäli neuvottelutulosta ei ole saavutettu. Työtaistelutoimet laajenevat koskemaan varhaiskasvatuksen lisäksi muutamia isoja valtakunnallisia yrityksiä.

Valtakunnansovittelijalle lakon uhasta on ilmoitettu tänään seuraavien yritysten osalta: Attendo oy, Esperi oy, Mehiläinen oy, Pihlajalinna oy, Vetrea terveys oy, Helsingin diakonnissalaitoksen säätiö, Helsingin diakonissalaitoksen hoiva oy ja Invalidiliiton asumispalvelut oy. Työnseisauksen piiriin kuuluu kaikki mainittujen konsernien/yritysten/yritysryhmien Suomen toimipisteissä tehtävä työ, joka kuuluu Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piiriin. Työnseisauksen ulkopuolelle rajataan hengityshalvauspotilaiden hoito.

Lakkopäivät ja kellonajat:

• Attendo oy ja Mehiläinen oy:
    Lakko alkaa 12.3. klo 15 ja lakko päättyy 14.3. klo 05.59

• Esperi oy ja Pihlajalinna oy:
    Lakko alkaa 14.3. klo 15 ja päättyy 16.3. klo 05.59

• Vetrea terveys oy, Helsingin diakonnissalaitoksen hoiva oy, Helsingin diakonissalaitoksen säätiö, Invalidiliiton asumispalvelut oy:
    Lakko alkaa 19.3. klo 15 ja lakko päättyy 21.3. klo 05.59

Lakon uhka koskee merkittävää määrää työntekijöitä kyseisissä yrityksissä. Jyty-Pardia-STHL Neuvottelujärjestö ry on jo julistanut ylityö- ja vuoronvaihtokiellon jo aiemmin yksityiselle sosiaalipalvelualalle. Se on edelleen voimassa.

Jo aiemmin ilmoitettu Yksityisen sosiaalipalvelualan työnseisaus alkaa keskiviikkona 7.3.2018 kello 06.00 ja päättyy torstaina 8.3.2018 klo 23:59 ja se koskee useita yksityisiä päiväkoteja, mikäli neuvottelutulosta ei ole saavutettu.

Yksityinen sosiaalipalveluala on ollut sopimuksettomassa tilassa 1.2.2018 lähtien, joten työnseisauksen syynä on uuden työehtosopimuksen aikaansaaminen.  Tavoitteenamme neuvotteluissa on saavuttaa kunta-alan palkkatasoa yksityisellä sosiaalipalvelualalla. Lisäksi keskeisenä tavoitteena on ollut parantaa ns. 0-sopimulaisten eli vaihtelevan työajan sopimuslaisten työsuhteen ehtoja. Tietyllä ajanjaksolla vakiintunut työaika muodostuisi työsuhteen vähimmäistyöajaksi.

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen osapuolet ovat Hyvinvointialan liitto (EK) sekä Jyty-Pardia-STHL Neuvottelujärjestö, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Terveys- ja Sosiaalialan neuvottelujärjestö TSN ja Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia.

Lisätietoja:

Pardian puheenjohtaja Niko Simola, gsm 040 566 8517 ja asiamies Pentti Ekola, gsm 0400746391.

Palkansaajajärjestö Pardian kokonaisjäsenmäärä on 30 000 jäsentä, joista enemmistö työskentelee valtion virastoissa ja laitoksissa sekä merkittävä osa liikelaitoksissa, yrityksissä, yliopistoissa ja Kelassa. Pardia on STTK:n suurimpia jäsenliittoja. www.pardia.fi