Yksityisen sosiaalipalvelualan neuvotteluita jatkettiin – osapuolet pyrkivät ratkaisuun

Neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta jatkuivat perjantaina 20.5.2022 yksityisellä sosiaalipalvelualalla. Neuvotteluissa käsiteltiin työnantajan tavoitelistaa.

Neuvotteluaikoja sovittiin juhannusviikolle asti, joten yhteisenä pyrkimyksenä on saavuttaa neuvotteluratkaisu ennen juhannusta.

– Tekstikysymyksissä on tapahtunut hivenen lähentymistä sekä työnantaja- että työntekijäpuolelta, mutta neuvoteltavaa vielä on, sanoo Talentian neuvottelujohtaja Tuomas Hyytinen.

Yksityisellä sosiaalipalvelualalla palkat ovat julkista sektoria jäljessä. Talentia tavoittelee neuvotteluissa jäsenilleen ostovoimaa turvaavaa palkkaratkaisua ja useampivuotista palkkaohjelmaa. Sopimuksessa on otettava huomioon myös työaikakysymykset ja tuleva perhevapaauudistus.

Sopimukseton tila voimassa toistaiseksi

Yksityisen sosiaalipalvelualan sopimus päättyi 30.4.2022. Tämä tarkoittaa sitä, että 1.5.2022 alkaen siirryttiin sopimuksettomaan tilaan.

Sopimuksettomana aikana on voimassa ns. sopimusten jälkivaikutus, jolloin sovelletaan vanhan työehtosopimuksen määräyksiä siihen asti, kunnes uusi työehtosopimus on solmittu.

Sopimuksettoman tilan aikana ei ole työrauhavelvollisuutta, mikä tarkoittaa, että työtaistelut, kuten lakot sekä ylityö- ja vuoronvaihtokielto, ovat mahdollisia – ja sopimuksettoman tilan pitkittyessä myös todennäköisiä.

Korjaus tiedotteeseen: Kunnissa tikittää lastensuojelun aikapommi – Talentia vaatii välitöntä puuttumista epäkohtiin23.6.2022 12:22:30 EEST | Tiedote

Tänään 23.6.2022 julkaistussa tiedotteessamme oli virhe. Aiemman tiedotteen mukaan Essote ja Siun sote ovat saaneet uhkasakot. Todellisuudessa Essotea ja Siun sotea vasta uhattiin 200 000 euron uhkasakoilla. Essote on jo välttänyt uhkasakon korjattuaan lastensuojelun puutteita. Myös Siun sote pyrkii välttämään uhkasakon muun muassa sitouttamislisän käyttöönotolla. Alla korjattu tiedote.