Yksityisen sosiaalipalvelualan sopimus on päättynyt – työtaistelut mahdollisia

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimus on päättynyt lauantaina 30. huhtikuuta.

Ala siirtyy sopimuksettomaan tilaan, jossa työtaistelut ovat mahdollisia, ja tilanteen pitkittyessä jopa todennäköisiä. Neuvotteluita käydään tiiviisti sopimuksen syntymiseksi.

- Mainittavaa lähentymistä työnantajan kanssa ei ole tapahtunut kevään aikana. Valitettavasti osapuolten näkemykset ovat edelleen kaukana toisistaan, Talentian neuvottelujohtaja Paula Kangasmaa sanoo.

Talentia neuvottelee itse yksityisen sosiaalipalvelualan sopimusehdoista. Työnantajapuolena neuvotteluissa on Hyvinvointiala HALI.

Uuden sopimuksen syntymiseen asti on voimassa niin kutsuttu sopimusten jälkivaikutus, jossa sovelletaan vanhan työehtosopimuksen määräyksiä.

Tavoitteena palkkaohjelma

Yksityisellä sosiaalipalvelualalla palkat ovat jopa julkista sektoria alhaisemmat. Talentia katsoo, että sosiaalialan korkeakoulutettujen palkkaongelmat saadaan kuntoon vain monivuotisella palkkaohjelmalla. Lisäksi neuvotteluissa tavoitellaan korvausta matka-ajoista sekä joustavampaa ruokailua. Sopimuksessa tulee myös ottaa huomioon työaikakysymykset sekä tuleva perhevapaauudistus.

Lisätiedot:

Neuvottelujohtaja Paula Kangasmaa, paula.kangasmaa@talentia.fi, puh. 09 3158 6040

Helsingin kaupunki rikkoo varhaiskasvatuksen työntekijöiden perusoikeuksia lakkoilla 7.4.2022 15:33:09 EEST | Tiedote

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia on saanut Helsingin kaupungilla työskenteleviltä jäseniltään runsaasti viestejä siitä, että Helsingin kaupunki on yrittänyt murtaa lakon ja painostaa työntekijöitä, jotta nämä eivät uskaltaisi jäädä lakkoon. Helsingin kaupunki on esimerkiksi kerännyt nimilistoja lakkoon osallistuvista Talentian jäsenistä tai kysynyt työntekijöiltä, ovatko nämä tulossa töihin lakkouhan alla olevina päivinä. – Työnantaja on korostanut, että se ei kysy, kuka jää lakkoon. Sen sijaan he kysyvät, kuka tulee töihin. Muistutamme, että tällaiset kiertokautta tehdyt tiedustelut eivät ole sallittuja. Lakko on laillinen toimenpide. Työnantaja ei saa kohdistaa lakkoon osallistuviin painostusta eikä kysyä millään tavalla väännellen tai käännellen, onko työntekijä osallistumassa lakkoon tai kuuluuko hän ammattijärjestöön. Tämä tulkitaan lakon murtamiseksi. Työnantaja ei voi myöskään kieltää osallistumasta lakkoon tai rajata vastuuhenkilöitä etukäteen työtaiste