Yksityiset palveluntuottajat nopeasti valmiita tekemään 25 000 koronatestiä päivässä

Sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen kertoi tänään Kansan Uutisissa, että valmistelu COVID-19-virusosoitustestien sairausvakuutuskorvauksen nostamisesta 150 euroon käynnistyy. Ministeri Pekosen mukaan korvaus tulee käyttöön sekä yksityisasiakkaiden Kela-korvauksissa että työterveyshuollossa. Tämä tarkoittaisi sitä, että testien kustannuksia ei sisällytettäisi työterveyshuollon korvausten enimmäismäärään, jolloin korvaus työterveyshuollon järjestävälle työnantajalle on aina 150 euroa.

- Ministeri Pekosen linjaus on vastuullinen ja perusteltu, sillä valtaosalle suomalaisia työterveys ja yksityiset terveyspalvelut ovat ensisijainen palvelukanava, toteaa Hyvinvointiala HALIn johtaja Arja Laitinen.

Korvausten muuttaminen edellyttää laki- ja järjestelmämuutoksia, ennen kuin korvaukset tulevat voimaan. Tähän asti virusosoitustestejä on korvattu 56 euron taksalla yksityisasiakkaille ja normaalina osana työterveyshuollon sairaanhoitoa.

Yksityinen kapasiteetti on valmiina

Yksityiset palveluntuottajat tekevät tällä hetkellä noin 3 000 testiä päivässä. Kaikkiaan yksityiset voisivat tehdä noin 13 000 testiä päivässä, eli kapasiteetista on käytössä alle neljäsosa. Kysynnän kasvaessa yksityiset tuottajat voivat tarvittaessa nopeasti tuplata kapasiteetin 25 000 testiin päivässä.

Kunnat ja sairaanhoitopiirit hankkivat yksityisiltä tällä hetkellä vain noin 350 testiä päivässä eli reilut 10 prosenttia kaikista yksityisten tekemistä testeistä.

- Julkisen sektorin hankkima testimäärä on varsin alhainen tilanteessa, jossa viruksen toinen aalto on käynnissä ja valtio on sitoutunut korvaamaan testauksesta aiheutuvat kustannukset kunnille ja sairaanhoitopiireille täysimääräisesti. Tarvitsemme enemmän yhteistyötä, Laitinen huomauttaa.

Työterveyshuolto tarvitsee toimeksiannon jäljitykseen

Merkittävin hybridistrategian pullonkaula on tällä hetkellä tartuntaketjujen jäljittämisessä. Epidemian hallinta on mahdotonta, jos jäljittämisessä on jopa viikon viive tai altistuneita ei tavoiteta lainkaan.

- Työterveyshuolto tarvitsee virallisen toimeksiannon, jotta jäljitys voidaan tehdä tehokkaasti tartuntatautiviranomaisen valvonnassa. Tämä on hybridistrategian viimeinen puuttuva palanen, joka on saatava kuntoon mahdollisimman pian, Laitinen päättää.

Arja Laitinen, johtaja, Hyvinvointiala HALI ry, p. 040 868 0980, arja.laitinen@hyvinvointiala.fi

Vetoomus hallitukselle: sote-ala on hädässä – ratkaisuja löytyy ja ne on otettava käyttöön4.12.2020 06:30:00 EETTiedote

Koronaviruksen torjuminen sosiaali- ja terveysalan yrityksissä ja järjestöissä aiheuttaa mittavia lisäkustannuksia. Erityisesti kuntoutus- ja hoiva-alan toimijat kantavat nyt raskaita henkilöstökustannuksia turvallisuuden varmistamiseksi. Hyvinvointiala HALI ry ja Kuntoutusyrittäjät vetoavat hallitukseen: sote-ala tarvitsee oman korvaustyökalun helpottamaan vakavaa ahdinkoa. Omaehtoiseen karanteeniin asetetuista, koronatestiin pääsyä odottavista ja testitulosta odottavista työntekijöistä aiheutuvat kustannukset pitää korvata.

Kyselyn tulos: Suomalaiset hakeutuvat tulevaisuudessa entistä enemmän ulkomaille hoitoon27.11.2020 09:23:45 EETTiedote

Hyvinvointiala HALI ry:n ja asianajotoimisto Avancen teettämä kansalaiskysely osoittaa, että jos sote-uudistuksella ei pystytä nopeuttamaan hoitoon pääsyä, hakeutuvat suomalaiset entistä enemmän ulkomaisten terveydenhuoltopalveluiden piiriin. Ulkomaille ihmisiä kannustaa EU:n potilasdirektiivi, jonka idea on se, että unionin kansalaisilla on mahdollisuus hakeutua kiireettömään hoitoon missä tahansa EU-maassa ja, että kustannukset määräytyvät samalla tavalla kuin käytettäessä oman kotimaan julkista terveydenhuoltoa.

Asiakkaiden saatava tietoa sote-järjestöjen tarjoamasta tuesta – järjestäjälle välineitä laadun seurantaan6.11.2020 09:06:19 EETTiedote

Tiedote Hyvinvointiala HALI ry:n, Ensi- ja turvakotien liitto ry:n ja Suomen Sydänliitto ry:n webinaarista 6.11.2020. Webinaarissa keskustelemassa pääsihteeri Riitta Särkelä, pääsihteeri Tuija Brax terveyspalvelujen johtajan Hanna-Maija Kause. Aiheena järjestöje rooli sote-uudistuksessa. Linkki webinaariin: https://www.hyvinvointiala.fi/sote-uudistus/