Yksityiset vuokranantajat asuntomarkkinoiden joustavimpia – verotus estää toiminnan laajentumista

Suomen Vuokranantajat ry:n tekemä laaja kyselytutkimus osoittaa, että yksityiset vuokranantajat ovat asuntomarkkinoiden joustavin ja maltillisin toimija vuokrankorotuksissa. Vain 16 prosenttia yksityisistä vuokranantajista korottaa vuokraa vuosittain. Vuokratuloihin kohdistuva pääomatulovero koetaan kireäksi ja esteenä uusien asuntojen hankinnalle. Tulokset selviävät Vuokranantaja 2017 -kyselytutkimuksesta, johon vastasi 3400 yksityistä vuokranantajaa.

Yksityiset vuokranantajat ovat vuokramarkkinoiden joustavin toimija. Vain 16 prosenttia yksityisistä vuokranantajista korottaa vuokraa vuosittain. Käytännössä yksityiset arvostavat pitkiä ja hyvin toimivia vuokrasuhteita, joissa sekä vuokralainen että vuokranantaja ovat tyytyväisiä.

Tulokset käyvät ilmi Suomen Vuokranantajien loka-marraskuussa 2017 toteuttamasta kyselytutkimuksesta, jonka tarkoituksena on selvittää suomalaisten vuokranantajien toimintatapoja, näkemyksiä vuokra-asuntomarkkinoista ja ennustaa vuokramarkkinoiden kehitystä yksityisten vuokranantajien näkökulmasta.

”Markkinatilanne on viime vuosina ollut sellainen, että hyvistä vuokralaisista kannattaa pitää kiinni. Tämän yksityiset vuokranantajat ovat sisäistäneet hyvin. Vuokrankorotuksia yksityiset vuokranantajat tekevät institutionaalisia toimijoita harvemmin. Mieluummin toimiva ja pitkä vuokrasuhde kuin aivan tappiin asti korotettu vuokra”, Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva näkee.

Yksityisten vuokranantajien yleisin vuokrankorotusperuste on edelleen elinkustannusindeksi. Viime vuosina elinkustannusindeksi ei ole juurikaan noussut, joten se on toiminut ikään kuin ”vuokrankorotusjarruna”.

Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että vuokratason nousun taustalla ovat ennen kaikkea institutionaalisten toimijoiden vuokrankorotukset.

”Kun ottaa huomioon, että korotukset ovat jääneet monilta viime vuosina tekemättä, voidaan todeta, että syyt yleiselle vapaarahoitteisten vuokrien nousulle on jossain muualla kuin yksityisten vuokranantajien toiminnassa. Joissain tilanteissa yksityiset vuokranantajat ovat joutuneet jopa laskemaan vuokria”, kommentoi Koro-Kanerva.

Yksityisten vuokranantajien verotus on kireää

60 prosenttia yksityisistä vuokranantajista harkitsisi uuden vuokra-asunnon hankintaa ja vuokraustoiminnan laajentamista, mikäli vuokratulojen pääomatuloveroja kevennettäisiin. 60 prosenttia vastaajista kokee vuokratuloihin kohdistuvan pääomatuloveron liian raskaaksi ja sen koetaan estävän uusien asuntojen hankkimista.

”Luku on kasvanut viime vuodesta, jolloin se oli 55 prosenttia vastaajista. Vuokratulojen verotuksen keventäminen lisäisi asuntotuotantoa. Peräti 15 prosenttia vuokrasta on pääomatuloveroa, joten pääomatuloveron keventäminen vähentäisi entisestään vuokrienkorotuspainetta”, Koro-Kanerva analysoi.

Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja 2017 -kyselytutkimus selvitti yli 3400 yksityisen vuokranantajan toimintatapoja ja näkemyksiä vuokra-asuntomarkkinoista. Kyselytutkimus toteutettiin loka-marraskuussa 2017. Vuokranantaja 2017 -kyselytutkimuksen mukaan 96% Suomen Vuokranantajien jäsenistä suosittelisi jäsenyyttä ystävälleen.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Suomen Vuokranantajat on tärkein lähde, josta yksityiset vuokranantajat saavat tukea ja tietoa vuokraustoimintaan ja asuntosijoittamiseen.

Opintotukimuutos ei mullista isojen kaupunkien vuokra-asuntomarkkinoita – ruokakuntakäsitettä pitäisi kuitenkin muuttaa22.8.2017 08:00Tiedote

Opiskelijat siirtyivät yleisen asumistuen piiriin elokuun alussa. Tuoreiden vuokrapyyntitilastojen mukaan Helsingin ja pääkaupunkiseudun yksiöiden keskimääräiset neliövuokrat näyttäisivät olevan kuitenkin opiskelijoiden ulottumattomissa. Näin ollen kimppakämpille riittää myös jatkossa kysyntää. Suomen Vuokranantajien mukaan ruokakuntakäsite pitäisi kuitenkin muuttaa niin, että se ei ohjaisi tapaa, jolla vuokrasopimukset tehdään.

Pääkaupunkiseudulla yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit ovat edelleen laskussa21.8.2017 08:00Tiedote

Yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit nousivat koko Suomessa 0,1 prosenttia alkuvuoden 2017 aikana. Yritystoimijoiden vuokrapyynnit ovat nousseet jopa 4,3 prosenttia. Kuitenkin pääkaupunkiseudulla yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit ovat laskussa. Suomen Vuokranantajien mukaan tämä on tärkeä huomata, sillä Helsingin ja pääkaupunkiseudun vuokramarkkinat näyttävät yleisesti suuntaa koko Suomen vuokramarkkinoille.