Yksityiset vuokranantajat asuntomarkkinoiden joustavimpia – verotus estää toiminnan laajentumista

Suomen Vuokranantajat ry:n tekemä laaja kyselytutkimus osoittaa, että yksityiset vuokranantajat ovat asuntomarkkinoiden joustavin ja maltillisin toimija vuokrankorotuksissa. Vain 16 prosenttia yksityisistä vuokranantajista korottaa vuokraa vuosittain. Vuokratuloihin kohdistuva pääomatulovero koetaan kireäksi ja esteenä uusien asuntojen hankinnalle. Tulokset selviävät Vuokranantaja 2017 -kyselytutkimuksesta, johon vastasi 3400 yksityistä vuokranantajaa.

Yksityiset vuokranantajat ovat vuokramarkkinoiden joustavin toimija. Vain 16 prosenttia yksityisistä vuokranantajista korottaa vuokraa vuosittain. Käytännössä yksityiset arvostavat pitkiä ja hyvin toimivia vuokrasuhteita, joissa sekä vuokralainen että vuokranantaja ovat tyytyväisiä.

Tulokset käyvät ilmi Suomen Vuokranantajien loka-marraskuussa 2017 toteuttamasta kyselytutkimuksesta, jonka tarkoituksena on selvittää suomalaisten vuokranantajien toimintatapoja, näkemyksiä vuokra-asuntomarkkinoista ja ennustaa vuokramarkkinoiden kehitystä yksityisten vuokranantajien näkökulmasta.

”Markkinatilanne on viime vuosina ollut sellainen, että hyvistä vuokralaisista kannattaa pitää kiinni. Tämän yksityiset vuokranantajat ovat sisäistäneet hyvin. Vuokrankorotuksia yksityiset vuokranantajat tekevät institutionaalisia toimijoita harvemmin. Mieluummin toimiva ja pitkä vuokrasuhde kuin aivan tappiin asti korotettu vuokra”, Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva näkee.

Yksityisten vuokranantajien yleisin vuokrankorotusperuste on edelleen elinkustannusindeksi. Viime vuosina elinkustannusindeksi ei ole juurikaan noussut, joten se on toiminut ikään kuin ”vuokrankorotusjarruna”.

Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että vuokratason nousun taustalla ovat ennen kaikkea institutionaalisten toimijoiden vuokrankorotukset.

”Kun ottaa huomioon, että korotukset ovat jääneet monilta viime vuosina tekemättä, voidaan todeta, että syyt yleiselle vapaarahoitteisten vuokrien nousulle on jossain muualla kuin yksityisten vuokranantajien toiminnassa. Joissain tilanteissa yksityiset vuokranantajat ovat joutuneet jopa laskemaan vuokria”, kommentoi Koro-Kanerva.

Yksityisten vuokranantajien verotus on kireää

60 prosenttia yksityisistä vuokranantajista harkitsisi uuden vuokra-asunnon hankintaa ja vuokraustoiminnan laajentamista, mikäli vuokratulojen pääomatuloveroja kevennettäisiin. 60 prosenttia vastaajista kokee vuokratuloihin kohdistuvan pääomatuloveron liian raskaaksi ja sen koetaan estävän uusien asuntojen hankkimista.

”Luku on kasvanut viime vuodesta, jolloin se oli 55 prosenttia vastaajista. Vuokratulojen verotuksen keventäminen lisäisi asuntotuotantoa. Peräti 15 prosenttia vuokrasta on pääomatuloveroa, joten pääomatuloveron keventäminen vähentäisi entisestään vuokrienkorotuspainetta”, Koro-Kanerva analysoi.

Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja 2017 -kyselytutkimus selvitti yli 3400 yksityisen vuokranantajan toimintatapoja ja näkemyksiä vuokra-asuntomarkkinoista. Kyselytutkimus toteutettiin loka-marraskuussa 2017. Vuokranantaja 2017 -kyselytutkimuksen mukaan 96% Suomen Vuokranantajien jäsenistä suosittelisi jäsenyyttä ystävälleen.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Suomen Vuokranantajat on tärkein lähde, josta yksityiset vuokranantajat saavat tukea ja tietoa vuokraustoimintaan ja asuntosijoittamiseen.

Suomen Vuokranantajien vuokramarkkinakatsaus: Kaupungistuminen kiihtyy – Turku ja Tampere porskuttavat28.8.2018 07:45Tiedote

Asumistukimenot ovat kääntyneet laskuun, kaupungistuminen voimistuu tulevina vuosina ja miniasunnot eivät ole vallanneet vuokramarkkinoita. Tämä selviää Suomen Vuokranantajien tekemästä laajasta selvityksestä eri kaupunkien vuokramarkkinoista ja niiden tulevaisuuden näkymistä. Selvityksen tekemisessä on käytetty Vuokraovi.comin tilastoaineistoa vuokramarkkinoista.

Ennuste: Vuokratuotot pysyvät tasaisen maltillisina – Kuopio kiri asuntosijoittajan ykköskaupungiksi18.7.2018 09:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Pellervon taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan yksityinen asuntosijoittaja saa vuokraustoiminnasta maltillista ja vakaata tuottoa. Vuokratuotto on pitkällä aikavälillä pysynyt käytännössä samana noin 3,5 prosentissa. Tutkimuksesta selviää, että asuntomarkkinoilla on kuitenkin merkittäviä alueellisia ja kaupunginosakohtaisiakin eroja. Parhaimpien sijoituskaupunkien joukkoon sijoittuivat Kuopio, Turku, Oulu, Tampere ja Rovaniemi.

Asuntosijoittajien velkaantuminen ei ole karannut käsistä14.7.2018 08:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Arvot & asenteet -kyselytutkimuksessa selvitettiin myös yksityisten vuokranantajien velkaantumista ja suhtautumista lainarahan käyttämiseen asuntosijoittamisessa. Vastaajista 87,5 prosentilla on alle 75 prosenttia vuokra-asuntoihin kohdistuvaa lainaa, taloyhtiölainat huomioiden, suhteessa omistettujen vuokra-asuntojen arvoon. Uhkakuvat täysin lainarahalla toimivien asuntosijoittajien suuresta määrästä ovat kyselyn perusteella liioiteltuja, mutta joitakin sellaisia markkinassa on. 100 prosentin velkavipua kertoi käyttävänsä 1,47 prosenttia vastaajista.