Yksityiset vuokranantajat asuntomarkkinoiden joustavimpia – verotus estää toiminnan laajentumista

Suomen Vuokranantajat ry:n tekemä laaja kyselytutkimus osoittaa, että yksityiset vuokranantajat ovat asuntomarkkinoiden joustavin ja maltillisin toimija vuokrankorotuksissa. Vain 16 prosenttia yksityisistä vuokranantajista korottaa vuokraa vuosittain. Vuokratuloihin kohdistuva pääomatulovero koetaan kireäksi ja esteenä uusien asuntojen hankinnalle. Tulokset selviävät Vuokranantaja 2017 -kyselytutkimuksesta, johon vastasi 3400 yksityistä vuokranantajaa.

Yksityiset vuokranantajat ovat vuokramarkkinoiden joustavin toimija. Vain 16 prosenttia yksityisistä vuokranantajista korottaa vuokraa vuosittain. Käytännössä yksityiset arvostavat pitkiä ja hyvin toimivia vuokrasuhteita, joissa sekä vuokralainen että vuokranantaja ovat tyytyväisiä.

Tulokset käyvät ilmi Suomen Vuokranantajien loka-marraskuussa 2017 toteuttamasta kyselytutkimuksesta, jonka tarkoituksena on selvittää suomalaisten vuokranantajien toimintatapoja, näkemyksiä vuokra-asuntomarkkinoista ja ennustaa vuokramarkkinoiden kehitystä yksityisten vuokranantajien näkökulmasta.

”Markkinatilanne on viime vuosina ollut sellainen, että hyvistä vuokralaisista kannattaa pitää kiinni. Tämän yksityiset vuokranantajat ovat sisäistäneet hyvin. Vuokrankorotuksia yksityiset vuokranantajat tekevät institutionaalisia toimijoita harvemmin. Mieluummin toimiva ja pitkä vuokrasuhde kuin aivan tappiin asti korotettu vuokra”, Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva näkee.

Yksityisten vuokranantajien yleisin vuokrankorotusperuste on edelleen elinkustannusindeksi. Viime vuosina elinkustannusindeksi ei ole juurikaan noussut, joten se on toiminut ikään kuin ”vuokrankorotusjarruna”.

Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että vuokratason nousun taustalla ovat ennen kaikkea institutionaalisten toimijoiden vuokrankorotukset.

”Kun ottaa huomioon, että korotukset ovat jääneet monilta viime vuosina tekemättä, voidaan todeta, että syyt yleiselle vapaarahoitteisten vuokrien nousulle on jossain muualla kuin yksityisten vuokranantajien toiminnassa. Joissain tilanteissa yksityiset vuokranantajat ovat joutuneet jopa laskemaan vuokria”, kommentoi Koro-Kanerva.

Yksityisten vuokranantajien verotus on kireää

60 prosenttia yksityisistä vuokranantajista harkitsisi uuden vuokra-asunnon hankintaa ja vuokraustoiminnan laajentamista, mikäli vuokratulojen pääomatuloveroja kevennettäisiin. 60 prosenttia vastaajista kokee vuokratuloihin kohdistuvan pääomatuloveron liian raskaaksi ja sen koetaan estävän uusien asuntojen hankkimista.

”Luku on kasvanut viime vuodesta, jolloin se oli 55 prosenttia vastaajista. Vuokratulojen verotuksen keventäminen lisäisi asuntotuotantoa. Peräti 15 prosenttia vuokrasta on pääomatuloveroa, joten pääomatuloveron keventäminen vähentäisi entisestään vuokrienkorotuspainetta”, Koro-Kanerva analysoi.

Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja 2017 -kyselytutkimus selvitti yli 3400 yksityisen vuokranantajan toimintatapoja ja näkemyksiä vuokra-asuntomarkkinoista. Kyselytutkimus toteutettiin loka-marraskuussa 2017. Vuokranantaja 2017 -kyselytutkimuksen mukaan 96% Suomen Vuokranantajien jäsenistä suosittelisi jäsenyyttä ystävälleen.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Suomen Vuokranantajat on tärkein lähde, josta yksityiset vuokranantajat saavat tukea ja tietoa vuokraustoimintaan ja asuntosijoittamiseen.

EU-tuomioistuin vahvisti: Valtion tukema asuntotuotanto tulee selkeästi rajata heikommassa asemassa oleville4.12.2018 08:54Tiedote

Euroopan unionin yleinen tuomioistuin on 15.11.2018 vahvistanut (tuomiot T-202/10 ja T-203/10 RENV II) komission päätöksen koskien Alankomaiden sosiaalista asuntotuotantoa. Päätöksen taustalla vaikutti se, ettei valtion tukema asuntotuotanto saa kilpailla vapaarahoitteisten asuntojen kanssa. Komissio edellytti päätöksessään, että sosiaalinen asuntotuotanto tulee rajata selvästi määritellyille heikommassa asemassa oleville henkilöille. Alankomaiden sosiaalisen asuntotuotannon toimijat valittivat päätöksestä tuomioistuimelle, joka hylkäsi kaikki valitusperusteet.

Onko tarkastusvaliokunta unohtanut viimevuotisen tutkimuksensa?10.10.2018 11:51Tiedote

Eduskunnan tarkastusvaliokunta julkaisi eilen (9.10.2018) mietinnön asuntopolitiikan kehittämiskohteista. Mietinnössä on muutamia hyviä ja laajasti hyväksyttyjä tavoitteita asuntopolitiikan kehittämiseksi. Tällaisina on pidettävä pitkäjänteistä asuntopolitiikan kehittämisohjelmaa sekä rakentamisen laadun parantamiseen tähtääviä kirjauksia. Mietintö sisältää kuitenkin myös runsaasti tutkimustiedon valossa kyseenalaisia kannanottoja.

Lemmikkien aiheuttamat vahingot kuuluvat vuokralaisten korvattaviksi1.10.2018 08:30Tiedote

Lemmikit ovat monille vuokralaisille rakkaita asuinkumppaneita, eikä sisäsiistejä lemmikkejä ole välttämättä tarve kieltää vuokra-asunnossa. Viime aikoina Suomen Vuokranantajien lakineuvontaan on kuitenkin tullut poikkeuksellisen paljon lemmikkieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaamiseen liittyviä erimielisyyksiä. Pääsääntöisesti vuokralainen vastaa aina lemmikkinsä aiheuttamasta vahingosta huoneistolle.