Yksityiset vuokranantajat mukana asunnottomuuden ehkäisyssä

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita omistavat ja vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Yksityiset asuntosijoittajat ovat yleishyödyllisten organisaatioiden ohella merkittävä ja joustava yhteiskunnallinen toimija asunnottomuuden ehkäisemisessä. Uudenlaiset mallit vuokrauksen tukemiseen ovat tervetulleita ja auttavat kaikkia osapuolia.

Mm. Helsingin Uutiset ja Vantaan Sanomat nostivat vastikään ansiokkaasti esiin Vantaan mallin vuokraustoiminnassa. Siinä yksityinen vuokranantaja vuokraa normaaliin tapaan asunnon sitä tarvitsevalle ja vuokralainen huolehtii vuokran maksamisesta, mutta mukana on myös kaupungin asumispalveluiden sosiaaliohjaaja, joka tukee ja ohjaa vuokralaista asumiseen ja vuokranmaksuun liittyvissä asioissa.

Suomen Vuokranantajat toivottaa tervetulleeksi kaikki uudenlaiset mallit, jotka helpottavat asunnon vuokrausta myös henkilöille, joilla syystä tai toisesta on hankaluuksia saada asunto yksityisiltä vuokramarkkinoilta. Vaikka Vantaan toteuttamassa kumppanuusmallissa kaupunki ei takaa vuokranmaksua, se tarjoaa apua asumiseen liittyvien tukien hakemisessa, vuokranmaksun ongelmatilanteissa ja mahdollisten asumiseen liittyvien vaikeuksien selvittelyssä.

Suomen Vuokranantajien päälakimies Sanna Hughes kannustaa yksityisiä vuokranantajia tarttumaan Vantaan mallin kaltaisiin mahdollisuuksiin.

– Edellytykset onnistuneelle vuokrasuhteelle ovat kumppanuusmallissa hyvät, koska ongelmatilanteissa vuokralaista tai vuokranantajaa ei jätetä yksin, sanoo Hughes.

Yksityisten asuntosijoittajien kanssa toteutetut kumppanuusmallit ovat myös tehokkaita keinoja torjua asuinalueiden eriytymistä, koska vuokra-asuntoja on laajasti joka puolella asuntokantaa. Yksityisten vuokranantajien kanssa on jo pidempään käytetty niin sanottua välivuokrausmallia, jossa asunto vuokrataan kunnalle tai muulle toimijalle, joka maksaa vuokran suoraan yksityiselle vuokranantajalle ja jälleenvuokraa asunnon sitä tarvitsevalle vuokralaiselle.

– Vantaan toteuttama kumppanuusmalli on välivuokrausmallia suoraviivaisempi. Se mahdollistaa asunnon vuokraamisen ilman välikäsiä käyvällä vuokralla, mutta antaa samalla vuokranantajallekin hyvän turvan. Olisi toivottavaa, että vastaavia malleja otettaisiin käyttöön myös muissa kaupungeissa, Hughes toteaa.

YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä 17.10. vietetään vuosittain Asunnottomien yötä. Suomen Vuokranantajat toimii sen puolesta, että kaikilla olisi koti.

Yksityinen vuokranantaja on vastuullinen lainanottaja7.1.2019 08:00Tiedote

Viime aikoina julkisuudessa on jatkuvasti varoiteltu taloyhtiölainoista ja erityisesti asuntosijoittajien aiheuttamasta riskistä. Tämän riskin laajuudesta ei ole kuitenkaan pystytty esittämään luotettavaa selvitystä. Suomen Vuokranantajien tekemään kyselyyn vastasi yli 3000 vuokranantajaa, ja tulokset ovat yksiselitteisiä: yksityinen vuokranantaja käyttää lainaa asuntosijoituksiinsa hyvin maltillisesti. Kysely paljastaa kuitenkin myös yksittäisiä riskinottajia.

EU-tuomioistuin vahvisti: Valtion tukema asuntotuotanto tulee selkeästi rajata heikommassa asemassa oleville4.12.2018 08:54Tiedote

Euroopan unionin yleinen tuomioistuin on 15.11.2018 vahvistanut (tuomiot T-202/10 ja T-203/10 RENV II) komission päätöksen koskien Alankomaiden sosiaalista asuntotuotantoa. Päätöksen taustalla vaikutti se, ettei valtion tukema asuntotuotanto saa kilpailla vapaarahoitteisten asuntojen kanssa. Komissio edellytti päätöksessään, että sosiaalinen asuntotuotanto tulee rajata selvästi määritellyille heikommassa asemassa oleville henkilöille. Alankomaiden sosiaalisen asuntotuotannon toimijat valittivat päätöksestä tuomioistuimelle, joka hylkäsi kaikki valitusperusteet.