Yksityiset vuokranantajat mukana asunnottomuuden ehkäisyssä

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita omistavat ja vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Yksityiset asuntosijoittajat ovat yleishyödyllisten organisaatioiden ohella merkittävä ja joustava yhteiskunnallinen toimija asunnottomuuden ehkäisemisessä. Uudenlaiset mallit vuokrauksen tukemiseen ovat tervetulleita ja auttavat kaikkia osapuolia.

Mm. Helsingin Uutiset ja Vantaan Sanomat nostivat vastikään ansiokkaasti esiin Vantaan mallin vuokraustoiminnassa. Siinä yksityinen vuokranantaja vuokraa normaaliin tapaan asunnon sitä tarvitsevalle ja vuokralainen huolehtii vuokran maksamisesta, mutta mukana on myös kaupungin asumispalveluiden sosiaaliohjaaja, joka tukee ja ohjaa vuokralaista asumiseen ja vuokranmaksuun liittyvissä asioissa.

Suomen Vuokranantajat toivottaa tervetulleeksi kaikki uudenlaiset mallit, jotka helpottavat asunnon vuokrausta myös henkilöille, joilla syystä tai toisesta on hankaluuksia saada asunto yksityisiltä vuokramarkkinoilta. Vaikka Vantaan toteuttamassa kumppanuusmallissa kaupunki ei takaa vuokranmaksua, se tarjoaa apua asumiseen liittyvien tukien hakemisessa, vuokranmaksun ongelmatilanteissa ja mahdollisten asumiseen liittyvien vaikeuksien selvittelyssä.

Suomen Vuokranantajien päälakimies Sanna Hughes kannustaa yksityisiä vuokranantajia tarttumaan Vantaan mallin kaltaisiin mahdollisuuksiin.

– Edellytykset onnistuneelle vuokrasuhteelle ovat kumppanuusmallissa hyvät, koska ongelmatilanteissa vuokralaista tai vuokranantajaa ei jätetä yksin, sanoo Hughes.

Yksityisten asuntosijoittajien kanssa toteutetut kumppanuusmallit ovat myös tehokkaita keinoja torjua asuinalueiden eriytymistä, koska vuokra-asuntoja on laajasti joka puolella asuntokantaa. Yksityisten vuokranantajien kanssa on jo pidempään käytetty niin sanottua välivuokrausmallia, jossa asunto vuokrataan kunnalle tai muulle toimijalle, joka maksaa vuokran suoraan yksityiselle vuokranantajalle ja jälleenvuokraa asunnon sitä tarvitsevalle vuokralaiselle.

– Vantaan toteuttama kumppanuusmalli on välivuokrausmallia suoraviivaisempi. Se mahdollistaa asunnon vuokraamisen ilman välikäsiä käyvällä vuokralla, mutta antaa samalla vuokranantajallekin hyvän turvan. Olisi toivottavaa, että vastaavia malleja otettaisiin käyttöön myös muissa kaupungeissa, Hughes toteaa.

YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä 17.10. vietetään vuosittain Asunnottomien yötä. Suomen Vuokranantajat toimii sen puolesta, että kaikilla olisi koti.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Onko tarkastusvaliokunta unohtanut viimevuotisen tutkimuksensa?10.10.2018 11:51Tiedote

Eduskunnan tarkastusvaliokunta julkaisi eilen (9.10.2018) mietinnön asuntopolitiikan kehittämiskohteista. Mietinnössä on muutamia hyviä ja laajasti hyväksyttyjä tavoitteita asuntopolitiikan kehittämiseksi. Tällaisina on pidettävä pitkäjänteistä asuntopolitiikan kehittämisohjelmaa sekä rakentamisen laadun parantamiseen tähtääviä kirjauksia. Mietintö sisältää kuitenkin myös runsaasti tutkimustiedon valossa kyseenalaisia kannanottoja.

Lemmikkien aiheuttamat vahingot kuuluvat vuokralaisten korvattaviksi1.10.2018 08:30Tiedote

Lemmikit ovat monille vuokralaisille rakkaita asuinkumppaneita, eikä sisäsiistejä lemmikkejä ole välttämättä tarve kieltää vuokra-asunnossa. Viime aikoina Suomen Vuokranantajien lakineuvontaan on kuitenkin tullut poikkeuksellisen paljon lemmikkieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaamiseen liittyviä erimielisyyksiä. Pääsääntöisesti vuokralainen vastaa aina lemmikkinsä aiheuttamasta vahingosta huoneistolle.

Suomen Vuokranantajien vuokramarkkinakatsaus: Kaupungistuminen kiihtyy – Turku ja Tampere porskuttavat28.8.2018 07:45Tiedote

Asumistukimenot ovat kääntyneet laskuun, kaupungistuminen voimistuu tulevina vuosina ja miniasunnot eivät ole vallanneet vuokramarkkinoita. Tämä selviää Suomen Vuokranantajien tekemästä laajasta selvityksestä eri kaupunkien vuokramarkkinoista ja niiden tulevaisuuden näkymistä. Selvityksen tekemisessä on käytetty Vuokraovi.comin tilastoaineistoa vuokramarkkinoista.

Ennuste: Vuokratuotot pysyvät tasaisen maltillisina – Kuopio kiri asuntosijoittajan ykköskaupungiksi18.7.2018 09:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Pellervon taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan yksityinen asuntosijoittaja saa vuokraustoiminnasta maltillista ja vakaata tuottoa. Vuokratuotto on pitkällä aikavälillä pysynyt käytännössä samana noin 3,5 prosentissa. Tutkimuksesta selviää, että asuntomarkkinoilla on kuitenkin merkittäviä alueellisia ja kaupunginosakohtaisiakin eroja. Parhaimpien sijoituskaupunkien joukkoon sijoittuivat Kuopio, Turku, Oulu, Tampere ja Rovaniemi.