Yksityiset vuokranantajat mukana asunnottomuuden ehkäisyssä

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita omistavat ja vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Yksityiset asuntosijoittajat ovat yleishyödyllisten organisaatioiden ohella merkittävä ja joustava yhteiskunnallinen toimija asunnottomuuden ehkäisemisessä. Uudenlaiset mallit vuokrauksen tukemiseen ovat tervetulleita ja auttavat kaikkia osapuolia.

Mm. Helsingin Uutiset ja Vantaan Sanomat nostivat vastikään ansiokkaasti esiin Vantaan mallin vuokraustoiminnassa. Siinä yksityinen vuokranantaja vuokraa normaaliin tapaan asunnon sitä tarvitsevalle ja vuokralainen huolehtii vuokran maksamisesta, mutta mukana on myös kaupungin asumispalveluiden sosiaaliohjaaja, joka tukee ja ohjaa vuokralaista asumiseen ja vuokranmaksuun liittyvissä asioissa.

Suomen Vuokranantajat toivottaa tervetulleeksi kaikki uudenlaiset mallit, jotka helpottavat asunnon vuokrausta myös henkilöille, joilla syystä tai toisesta on hankaluuksia saada asunto yksityisiltä vuokramarkkinoilta. Vaikka Vantaan toteuttamassa kumppanuusmallissa kaupunki ei takaa vuokranmaksua, se tarjoaa apua asumiseen liittyvien tukien hakemisessa, vuokranmaksun ongelmatilanteissa ja mahdollisten asumiseen liittyvien vaikeuksien selvittelyssä.

Suomen Vuokranantajien päälakimies Sanna Hughes kannustaa yksityisiä vuokranantajia tarttumaan Vantaan mallin kaltaisiin mahdollisuuksiin.

– Edellytykset onnistuneelle vuokrasuhteelle ovat kumppanuusmallissa hyvät, koska ongelmatilanteissa vuokralaista tai vuokranantajaa ei jätetä yksin, sanoo Hughes.

Yksityisten asuntosijoittajien kanssa toteutetut kumppanuusmallit ovat myös tehokkaita keinoja torjua asuinalueiden eriytymistä, koska vuokra-asuntoja on laajasti joka puolella asuntokantaa. Yksityisten vuokranantajien kanssa on jo pidempään käytetty niin sanottua välivuokrausmallia, jossa asunto vuokrataan kunnalle tai muulle toimijalle, joka maksaa vuokran suoraan yksityiselle vuokranantajalle ja jälleenvuokraa asunnon sitä tarvitsevalle vuokralaiselle.

– Vantaan toteuttama kumppanuusmalli on välivuokrausmallia suoraviivaisempi. Se mahdollistaa asunnon vuokraamisen ilman välikäsiä käyvällä vuokralla, mutta antaa samalla vuokranantajallekin hyvän turvan. Olisi toivottavaa, että vastaavia malleja otettaisiin käyttöön myös muissa kaupungeissa, Hughes toteaa.

YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä 17.10. vietetään vuosittain Asunnottomien yötä. Suomen Vuokranantajat toimii sen puolesta, että kaikilla olisi koti.

Koro-Kanerva jyrähtää: ”Kojamon mainos kuvastaa alan vanhoja helmasyntejä”22.3.2019 07:30:00 EETTiedote

Viime päivinä vuokramarkkinoilla kuhinaa on herättänyt valtakunnan yhden isoimman vuokranantajayrityksen radiomainossarja. Mainoksissa painajaismainen pienvuokranantaja utelee yksityisasioita asunnonhakijoilta, marssii vuokra-asuntoon sisään asiasta sopimatta ja kohtelee vuokralaista kaikin puolin huonosti. Mainoksen mukaan isolla vuokranantajalla asukas on turvassa. Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanervan mukaan mainos kuvastaa koko alaa yhdistäviä vanhoja helmasyntejä ja kertoo kiristyvästä markkinatilanteesta.

Pääomatuloveroprosentin korottaminen ei kasvattaisi verotuloja 20.3.2019 08:00:00 EETTiedote

Vaalikeskusteluissa pääomaveroprosentin nostoa pidetään helppona tapana rahoittaa vaalilupauksia. Vaikka veronkorotuksia on helppo lupailla, keinona ne eivät automaattisesti toimi. Pääomaveron nosto ei välttämättä nosta kokonaisverokertymää. Pääomaverotuksen kiristäminen kannustaisi yhtiömuotoiseen sijoitustoimintaan, jonka verokanta on alempi ja tällöin verokertymä pienenisi. Asuntomarkkinoilla se voi myös vähentää vuokra-asuntojen määrää ja nostaa vuokratasoja. Verotuksen kiristämisen sijaan tulisi yhdenmukaistaa erilaisten sijoitusmuotojen verotusta.

Vuokranantajat mukaan taloyhtiöiden hallintoon12.2.2019 08:32:38 EETTiedote

Vain joka neljäs yksityinen vuokranantaja on mukana taloyhtiön hallituksessa, selviää Suomen Vuokranantajien tekemästä kyselytutkimuksesta. Kokeneiden asuntosijoittajien aktiivisempi osallistuminen sekä hallitukseen että yhtiökokouksiin hyödyttäisi kaikkia osapuolia, sillä vuokranantaja- ja asukasosakkaiden päämäärät taloyhtiössä ovat samat: huolehditaan kiinteistön oikea-aikaisesta kunnossapidosta ja pidetään taloyhtiön talous tasapainossa.