Yksityiset vuokranantajat mukana asunnottomuuden ehkäisyssä

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita omistavat ja vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Yksityiset asuntosijoittajat ovat yleishyödyllisten organisaatioiden ohella merkittävä ja joustava yhteiskunnallinen toimija asunnottomuuden ehkäisemisessä. Uudenlaiset mallit vuokrauksen tukemiseen ovat tervetulleita ja auttavat kaikkia osapuolia.

Mm. Helsingin Uutiset ja Vantaan Sanomat nostivat vastikään ansiokkaasti esiin Vantaan mallin vuokraustoiminnassa. Siinä yksityinen vuokranantaja vuokraa normaaliin tapaan asunnon sitä tarvitsevalle ja vuokralainen huolehtii vuokran maksamisesta, mutta mukana on myös kaupungin asumispalveluiden sosiaaliohjaaja, joka tukee ja ohjaa vuokralaista asumiseen ja vuokranmaksuun liittyvissä asioissa.

Suomen Vuokranantajat toivottaa tervetulleeksi kaikki uudenlaiset mallit, jotka helpottavat asunnon vuokrausta myös henkilöille, joilla syystä tai toisesta on hankaluuksia saada asunto yksityisiltä vuokramarkkinoilta. Vaikka Vantaan toteuttamassa kumppanuusmallissa kaupunki ei takaa vuokranmaksua, se tarjoaa apua asumiseen liittyvien tukien hakemisessa, vuokranmaksun ongelmatilanteissa ja mahdollisten asumiseen liittyvien vaikeuksien selvittelyssä.

Suomen Vuokranantajien päälakimies Sanna Hughes kannustaa yksityisiä vuokranantajia tarttumaan Vantaan mallin kaltaisiin mahdollisuuksiin.

– Edellytykset onnistuneelle vuokrasuhteelle ovat kumppanuusmallissa hyvät, koska ongelmatilanteissa vuokralaista tai vuokranantajaa ei jätetä yksin, sanoo Hughes.

Yksityisten asuntosijoittajien kanssa toteutetut kumppanuusmallit ovat myös tehokkaita keinoja torjua asuinalueiden eriytymistä, koska vuokra-asuntoja on laajasti joka puolella asuntokantaa. Yksityisten vuokranantajien kanssa on jo pidempään käytetty niin sanottua välivuokrausmallia, jossa asunto vuokrataan kunnalle tai muulle toimijalle, joka maksaa vuokran suoraan yksityiselle vuokranantajalle ja jälleenvuokraa asunnon sitä tarvitsevalle vuokralaiselle.

– Vantaan toteuttama kumppanuusmalli on välivuokrausmallia suoraviivaisempi. Se mahdollistaa asunnon vuokraamisen ilman välikäsiä käyvällä vuokralla, mutta antaa samalla vuokranantajallekin hyvän turvan. Olisi toivottavaa, että vastaavia malleja otettaisiin käyttöön myös muissa kaupungeissa, Hughes toteaa.

YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä 17.10. vietetään vuosittain Asunnottomien yötä. Suomen Vuokranantajat toimii sen puolesta, että kaikilla olisi koti.

Asuntosijoittamisen alueelliset erot kasvavat: Katso Suomen kaupunkien rankinglista asuntosijoittajan näkökulmasta17.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat ry on julkaissut yhdessä Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) kanssa vuosittaisen ennusteen asuntosijoittamisen tulevista tuotoista. Ennusteen mukaan pitkän aikavälin vuokratuotto pysyy edelleen tasaisena, mutta alueelliset erot kasvavat erityisesti asuntojen arvon kehityksessä. Kaupunkirankingissa parhaat vuokratuotot löytyvät pienemmistä yliopistokaupungeista.

Vuokranantaja: muista sopia etukäteen vuokra-asunnossa käymisestä10.7.2019 08:30:00 EESTUutinen

Julkisuuteen nousee välillä kertomuksia vuokranantajan yllätyskäynneistä vuokralaisen kotiin. Vuokranantajalla on oikeus päästä vuokra-asuntoon asunnon kunnon valvomiseksi ja tarkistamiseksi sekä asunnon esittelemiseksi uusille vuokralais- tai ostajakandidaateille. Käynnistä tulee kuitenkin aina sopia vuokralaisen kanssa. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Niklas Nygren neuvoo, miten asunnossa käynnit hoidetaan tyylikkäästi.

Vinkit vuokranantajalle: Miten löydät sopivan vuokralaisen?3.7.2019 08:00:00 EESTUutinen

Kesällä asuntomarkkinat ja vuokraussesonki ovat kuumimmillaan. Moni vuokralainen etsii uutta kotia ja vuokranantaja luotettavaa vuokralaista omistamaansa asuntoon. Panostamalla vuokralaisen valintaan vuokranantaja pystyy ehkäisemään monia vuokraukseen liittyviä riskejä. Palkintona huolellisesta valinnasta on usein pitkäaikainen ja luotettava vuokrasuhde. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Magda El Agoz kokosi vinkit onnistuneeseen vuokralaisen valintaan.