Yksityisyrityksen ja oppilaitoksen kumppanuussopimus mahdollistaa hoitotyön taitojen oppimisen aidossa ympäristössä

Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy ja Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy ovat allekirjoittaneet hoitotyön ja sosiaalialan koulutusohjelmien yhteistyösopimuksen. Sopimuksen tavoitteena on mahdollistaa opiskelijoiden oppiminen autenttisissa vanhusten hoitotyön ja vanhustyön oppimisympäristöissä sekä vanhusten hoitotyöhön ja vanhustyön palvelujen kehittämiseen liittyvien opinnäyteyhteistöiden lisääminen. Diakonissalaitoksen sairaalassa toteutettavaan opetukseen osallistuu keväällä 2012 yhteensä 49 opiskelijaa.

Oppiminen käytännössä on tehokkaampaa kuin pelkkä teoria
Yhteistyösopimus mahdollistaa sen, että ammattikorkeakouluopiskelijat voivat suorittaa alan opintoja aidoissa sairaala- ja hoivakotiympäristöissä klinikkaohjaajina toimivien Hoivan asiantuntijoiden ja Diakonia-ammattikorkeakoulun klinikkaopettajien opastamana. Asiat tulevat konkreettisimmiksi, tieto tallentuu paremmin muistiin ja itsetunto työn osaamisesta vahvistuu työelämää varten. Oppimispaikkoina toimivat Diakonissalaitoksen sairaala ja hoivakodit Helsingissä.

Vanhustyökin voi olla mielekästä ja houkuttelevaa
Lähitulevaisuudessa tarvitaan lisää vanhustyön osaajia. Tällä hetkellä alalle suuntautuvia opiskelijoita on liian vähän. Yhteistyön tarkoituksena on luoda ja vahvistaa mielikuvaa vanhustyöstä mielekkäänä ja houkuttelevana tulevaisuuden alana osaavan henkilöstön saatavuuden varmistamiseksi. Lisäksi on tärkeää, että työelämän edustajat voivat olla kiinteästi mukana vanhusten hoitotyön ja vanhustyön koulutuksen kehittämisessä. Tulevaisuudessa Hoiva pystyy myös tarjoamaan valmistuville hoitotyön ja sosiaalialan ammattilaisille työpaikkoja Alppikadulla tapahtuvan hoivakotien saneeraustöiden toteuduttua maaliskuussa 2013.

Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy kuuluu Helsingin Diakonissalaitoksen yhteiskunnalliseen konserniin. Tarjoamme erityisesti ikääntyneille terveyttä, toimintakykyä ja elämänlaatua tukevia palveluja - sairaalahoidosta kotihoitoon sekä lyhyt- tai pitkäaikaiseen asumiseen palveluyksiköissämme. Palveluksessamme on noin 220 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista.

Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak) on yksityinen, valtakunnallinen hyvinvointialan ammattikorkeakoulu. Diak järjestää korkeatasoista ammattikorkeakouluopetusta sosiaalialan, hoitotyön, viittomakielentulkin ja puhuttujen kielten koulutusohjelmissa sekä englanninkielisessä koulutusohjelmassa Degree Programme in Social Services. Diak tarjoaa työelämälle koulutus-, tutkimus- ja kehittämispalveluita. Diakin erityistehtävänä on olla heikoimmassa asemassa olevien auttamisen asiantuntija, kouluttaa moniosaajia yhteiskunnan ja kirkon palvelukseen sekä toimia alansa kansainvälisenä kehittäjänä. Opiskelijoita Diakissa on noin 3 000 ja päätoimisia työntekijöitä noin 300.

Lisätietoja antavat:

Anne Koskinen, toimitusjohtaja