Yläkouluikäisten Smokefree-kilpailun voitot Kuusankoskelle, Forssaan, Poriin ja Inariin

EHYT ry:n Smokefree-kilpailuun osallistui 1 011 koulu- ja harrasteryhmää ympäri Suomen, yhteensä 18 400 nuorta. Kilpailussa koululuokat ja harrasteryhmät sitoutuvat olemaan käyttämättä tupakka- ja nikotiinituotteita 150 päivän ajan. Helmikuussa päättyneen kilpailun tarkoituksena on ehkäistä nuorten nikotiinituotteiden käyttöä.

Kilpailukauden päätteeksi järjestetyssä arvonnassa onni suosi 7. luokkien sarjassa Kymintehtaan koulun 7B luokkaa Kuusankoskelta. 8. luokkien voitto osui Forssaan Kuhalan koulun 8B luokalle. 9. luokkien sarjassa voiton vei Porin lyseon koulun 9A Porista. Viime kaudella kilpailu laajeni nuorten vapaa-ajan toimintaan ja mahdollisti myös harrasteryhmien osallistumisen. Tässä sarjassa voitto osui Inariin, Inarin Yrityksen junnuhiihtäjille.

Kilpailun sääntöjen mukaan kukin voittajaryhmä, jossa on yli 10 osallistujaa, saa 1000 euron arvoisen palkinnon. Mikäli ryhmä on pienempi, palkinnon arvo on 500 euroa. Palkinnon käyttökohteen kukin ryhmä saa itse päättää.

Smokefree-kilpailu perustuu ryhmän kaikkien osallistujien sitoutumiseen kilpailun sääntöihin ja tavoitteisiin eli nikotiinittomuuteen. Kilpailun tarkoitus on kannustaa keskustelemaan tupakka- ja nikotiinituotteista ja herätellä nuorten kriittistä ajattelua. Positiivisuus ja nuorten osallisuus ovat kilpailun tärkeitä elementtejä. Nikotiinittomuuden edistäminen mielletään koko koulun tai harrastusyhteisön asiaksi, josta myös kaikilla nuorten kanssa toimivilla aikuisilla on vastuu.

”Tämä tarkoittaa sitä, että nikotiinituotteiden käyttöön puuttumiseksi tulisi johdon linjata yhteiset pelisäännöt, joita kaikkien koulun tai harrasteyhteisöön kuuluvien aikuisten on helppo noudattaa. Esimerkiksi nuuskan käyttöön tulee puuttua yhtä johdonmukaisesti kuin tupakointiinkin”, toteaa kilpailusta vastaava Katri Saarela EHYT ry:stä.

Peruskouluikäisistä 8.-9. luokkien oppilaista tupakoi päivittäin 5,6 prosenttia ja päivittäin nuuskaa käyttää 4,9 prosenttia. Tupakointi on edelleen vähentynyt, mutta nuuskan käyttö lisääntynyt. Nuuskan käyttö on edelleen hieman yleisempää poikien kuin tyttöjen keskuudessa. Usein nuuskaa ja tupakkaa käytetään rinnakkain(Kouluterveyskysely 2019, THL).

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, koulutussuunnittelija Katri Saarela p. 050 438 4227

Kymintehtaan koulu, Kuusankoski. luokanvalvoja Taina Soimakallio p. 045 266 2155

Kuhalan koulu, Forssa, luokanvalvoja Karolina Andersson p. 0400 439 988

Porin lyseon koulu, Pori, luokanvalvoja Kaisa-Kreetta Tervaselkä p. 050 592 2549

Inarin yrityksen junnuhiihtäjät, Inari, yhteyshenkilö Minna Hartikainen p. 044 314 1598

Nettikysely: ”Ei kulu raha peleihin kunei ne toimi” – korona-aika on muuttanut suomalaisten rahapelaamista monin tavoin28.5.2020 08:24:59 EESTTiedote

Suomalaisten rahapelaaminen on muuttunut useilla tavoilla koronan aiheuttaman poikkeustilan aikana. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n tekemästä nettikyselystä käy ilmi, että monien vastaajien pelaaminen on vähentynyt rahapeliautomaattien ollessa suljettuina. Nettirahapelaamisen suosio näyttäisi jopa laskeneen. Taloudellinen epävarmuus näkyy myös rahapelaamisessa.

Alkoholijuomien etämyynnin ja kotiinkuljetuksen salliminen vaarantaa vastuullisen alkoholipolitiikan ja perheiden hyvinvoinnin26.5.2020 09:26:04 EESTTiedote

Alkoholijuomien etämyynnin salliminen pienpanimoille ja ns. käsityöläispanimoille saattaa johtaa tilanteeseen, joka mahdollistaa suurelle joukolle kotimaisia ja ulkomaisia alkoholimyyjiä alkoholin kotiinkuljetuksen ilman valvontaa. Elinkeinotoimijoita on lähtökohtaisesti kohdeltava yhdenvertaisesti, jonka vuoksi lain rajaaminen vain pienpanimoihin voi muodostua ongelmalliseksi. Yli 5,5 % alkoholijuominen etämyynti ja kotiinkuljetus vaarantaa kansanterveyssyin ylläpidetyt alkoholin vähittäismyyntirajoitukset, joihin hallitusohjelmassa on yksiselitteisesti sitouduttu.

Kyselytutkimus: Rahapelien pelaaminen on vähentynyt selvästi poikkeustilan aikana29.4.2020 09:28:04 EESTTiedote

Rahapelien pelaaminen ja siihen käytetty rahamäärä ovat vähentyneet selvästi koronasta johtuvan poikkeustilan aikana, kertoo Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Taloustutkimuksella teettämä kyselytutkimus. Kyselystä kävi ilmi, että miehet olivat naisia innokkaampia avaamaan uudelleen hajasijoitetut rahapeliautomaatit poikkeustilan päättymisen jälkeen. Veikkaus Oy sulki peliautomaatit koronakriisin alussa.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry: suomalaisen elinkeinoelämän tulee ottaa päihdehaitat vakavasti3.3.2020 15:06:43 EETTiedote

Alkoholin saatavuutta lisäävien lakimuutosten haittavaikutukset osuvat jo ennestään kaikkein huono-osaisimpaan väestöryhmään. Vaikutukset ovat kuitenkin laajempia, sillä alkoholi aiheuttaa myös suomalaiselle työelämälle vuosittain huomattavat miljardiluokan tappiot. EHYT ry peräänkuuluttaa elinkeinoelämältä vastuullista keskustelua alkoholipolitiikasta.