Yleinen työttömyyskassa YTK laskee jälleen jäsenmaksuaan

Yleinen työttömyyskassa YTK:n hallitus on päättänyt laskea ensi vuoden jäsenmaksun 92 euroon, mikä on kahdeksan euroa nykyistä vähemmän. Jäsenmaksua lasketaan jo toisena vuotena peräkkäin. Jäsenmaksun lasku on mahdollista alentuneen työttömyysasteen ansiosta. Työmarkkinoiden hyvä vire ei kuitenkaan ole heikentänyt työttömyysvakuutuksen kysyntää – YTK:hon on liittynyt jo yli 50 000 uutta jäsentä vuoden 2018 aikana.

Matala työttömyysaste pienentää työttömyyskassan etuusmenoja ja siten mahdollistaa jäsenmaksun alentamisen. Jäsenmaksun alennus koskettaa satojatuhansia palkansaajia. YTK:ssa on jo 410 000 jäsentä, mikä on noin 19 prosenttia kaikista palkansaajista.

Työnhakijoiden aktiivisuus työmarkkinoilla näkyy selvästi. Samalla myös osa-aikatöiden tekeminen on yleistynyt voimakkaasti. YTK:n jäsenistön työttömyysaste on laskemassa viime vuoden yhdeksästä prosentista kahdeksan prosentin tuntumaan, mikä alittaa jo vuoden 2013 tason.

”Työmarkkinoilla on nyt selvästi näkyvissä hyvä vire. Työmarkkinat vetävät ja erityisesti osa-aikatöiden määrä vaikuttaa lisääntyneen. Niitä kohtaan löytyy myös kiinnostusta ja tekijöitä”, kertoo YTK:n toimitusjohtaja Sanna Alamäki.

”Työmarkkinoiden hyvästä vedosta huolimatta kysyntä työttömyysvakuutukselle on pysynyt korkealla. Tänä vuonna YTK:hon on liittynyt jo yli 50 000 uutta jäsentä. Perinteisesti noususuhdanteessa jäsenmäärän kasvu hieman hidastuu. Uskon, että osaltaan työn murros ja työelämän pirstaloituminen voivat lisätä halua turvata ansiotaso. Jäsenyys työttömyyskassassa on tähän hyvä ratkaisu”, sanoo Alamäki.

Finanssivalvonta vahvistaa vielä erikseen nyt päätetyn jäsenmaksun.

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikille palkansaajille avoin työttömyyskassa, joka vakuuttaa jo yli 410 000 ihmisen ansiot työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa ja sen toimintaa valvoo Finanssivalvonta. YTK:n toimistossa Loimaalla työskentelee 130 ansioturvan ammattilaista.  www.ytk.fi