Yleinen työttömyyskassa YTK:n 20-vuotisjuhlaseminaari Finlandia-talolla 16.9.2011 klo 12.30 - 17.00

Yleinen työttömyyskassa YTK juhlii 20 vuottaan juhlaseminaarin merkeissä Finlandiatalon Helsinki-salissa 16.9.2011. Ilmoittautuminen tilaisuuteen ja lounasbuffet alkavat klo 12.30 alkaen ja varsinainen seminaari klo 14.00.

Loimaan kassanakin tunnettu YTK perustettiin 1990-luvun alun laman keskellä, kun osa palkansaajista koki, että heillä on tarve ainoastaan ansiosidonnaiselle työttömyysturvalle ilman jäsenyyksiä muissa yhteisöissä. YTK toi markkinoille tämän valinnan vapauden, mikä on kiinnostanut palkansaajia perustamisesta saakka. Jäsenmäärä onkin kehittynyt suotuisasti kassan perustamisesta lähtien. Olemme noin 313.000 jäsenellä Suomen suurin työttömyyskassa ja jo noin 12,5 % suomalaisista palkansaajista on valinnut Loimaan kassan ansioturvansa vakuuttajaksi.

YTK on riippumaton ja kaikille palkansaajille avoin työttömyyskassa. Taantuman mukanaan tuoma työttömyyden kasvu näkyy maksetuissa etuusmenoissa edelleen. Vuonna 2010 maksoimme etuuksia noin 404 miljoonaa euroa ja tänä vuonnakin etuusmenot nousevat lähelle 390 miljoonaa euroa.

Juhlimme 20 vuottamme juhlaseminaarin merkeissä mielenkiintoisin ja erilaisia näkemyksiä esille tuovin puheenvuoroin. Valtiovallan tervehdyksen tilaisuuteen tuo hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen. Ansiosidonnainen työttömyysturva kuuluu Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalaan. Ministeriön ylijohtaja Outi Antila tulee puhumaan työttömyysturvan muutostarpeista. Kansanedustaja Osmo Soininvaara esittää omassa puheenvuorossaan näkemyksenä työttömyysturvan kehittämistarpeista sekä perusturvan ja ansioturvan välisestä suhteesta. Talouden ja rahoitusmarkkinoiden näkymät vaikuttavat hyvin olennaisesti työttömyyskassojen toimintaan. Huonot talousnäkymät vaikuttavat nopeasti työllisyystilanteeseen. Siten onkin mielenkiintoista kuulla, miten Finanssialan keskusliiton pääekonomisti Veli-Matti Mattila näkee talous- ja rahoitusmarkkinoiden tilanteen kehittyvän loppuvuoden 2011 aikana. Seminaarin juontaa toimittaja Peter Nyman.

Tervetuloa,

Auli Hänninen

_______________________________
Auli Hänninen