Yleislääkäripäivät 24.-25.11.2016: Vuoden yleislääkäri 2016 on Johanna Rauste Kirkkonummelta

Vuosittain Yleislääkäripäivillä jaettavan Vuoden yleislääkäri -tittelin saa tänä vuonna Kirkkonummen terveyskeskuksessa vuodesta 2006 työskennellyt yleislääketieteen erikoislääkäri Johanna Rauste. Johannan valintaperusteina olivat mm. jatkuva oman ammattitaidon kehittäminen niin lääkärinä kuin pedagogina. Hän on humaani kollega, ammattitaitoinen, laaja-alainen, taitava sekä itseään säännöllisesti kehittävä kriittinen ajattelija. Rauste myös ohjaa tulevia yleislääketieteen erikoislääkäreitä Veikkolan terveysasemalla.
Vuoden yleislääkäri 2016 Johanna Rauste

Yleislääkäri-lehden vuoden 2015 parhaana kirjoituksena palkittiin Aleksi Varisen Fibromyalgia yleislääkärin silmin. Tamperelaisen yleislääketieteen erikoislääkärin kirjoittama juttu vakuutti valitsijaraadin huolellisesti tehdyllä taustatyöllä; tieto artikkelia varten oli suodatettu yleislääkärin kliinisen kokemuksen läpi.

Lehden väitöskirjapalkinnon saa vuonna 2014 Helsingin yliopistossa väitellyt yleislääketieteen erikoislääkäri Maarit Nevalainen tutkimuksellaan Growing to be a general practitioner: tolerance of uncertainty and facing the risk of medical errors. Väitöskirja käsittelee lääketieteen opiskelijoiden ja perusterveydenhuollossa toimivien lääkärien tuntemuksia epävarmuudesta, kokemuksia virheiden tekemisestä ja niistä selviytymisestä sekä asenteita yleislääkärin työhön.

Suomen yleislääkärit ry:n myöntämän tutkimusapurahan saa tänä vuonna LL Markku Lehikoinen. Hänen tuleva väitöksensä tutkii perusterveydenhuollon toimin ehkäistävissä olevien sairaalahoitojaksojen ja -kuolleisuuden alueellisia terveyseroja Helsingissä.

Koulutuspäivien avajaisissa keynote-luennoitsija, Helsingin yliopiston terveydenhuollon hallinnon professori Minna Kaila korosti luennossaan perusterveydenhuollon asemaa terveydenhuoltojärjestelmän perustana. Hänen mukaansa yleislääkäreitä tarvitaan ennen kaikkea diagnostiikassa, hoidon aloituksessa ja kantamassa lääketieteellistä vastuuta kokonaisesta potilaasta; yleislääkärin rooli korostuu erityisesti monen eri erikoisalan hoidon tarpeessa olevien potilaiden omalääkärinä, joka vahtii kokonaisuutta samalla toimien moniammatillisessa yhteistyössä eri ammattiryhmien kanssa.

Vajaa 700 yleislääkäriä on kokoontunut vuosittaisille Yleislääkäripäiville Katajanokan Marina Congress Centeriin 24.-25.11.2016. Päivät ovat laajimmat suomalaiset yleislääkäreiden yleislääkäreille suunnittelemat täydennyskoulutuspäivät. Päiville houkuttelevat hyvät yleislääkäreitä koskettavat ajankohtaiset kliiniset aiheet yhdessä terveyspoliittisten ja hallinnollisten aiheiden kanssa. Neljästä eri koulutuslinjasta jokainen löytää itselleen jotakin. Tänä vuonna puhuttavat soten ja kliinisten aiheiden lisäksi mm. maahanmuuttajat, digitalisaatio, sosiaalipolitiikka, vuorovaikutus sekä tieteellisen artikkelin kirjoittaminen.

puheenjohtaja Jaana Puhakka, Suomen yleislääkärit ry, gsm 040 182 9517
puheenjohtaja Pekka Honkanen, Suomen yleislääketieteen yhdistys, gsm 044 797 4416

Kuva 1. Vuoden yleislääkäri 2016 Johanna Rauste.
Kuva 2. Yleislääketieteen erikoislääkäri Aleksi Varinen
Kuva 3. Professori Minna Kaila, HY.

Vuoden yleislääkäri 2016 Johanna Rauste
Yleislääketieteen erikoislääkäri Aleksi Varinen