Yleislääkäripäivät 28.-29.11.2013. Kalastajatorppa / Helsinki

Vuosittaiset yleislääkärien koulutuspäivät ovat nyt laajemmat kuin koskaan aiemmin. Kaksipäiväisen ohjelman ääreen on kokoontunut 370 yleislääkäriä. Yleislääkäripäivät ovatkin laajimmat suomalaiset yleislääkärien yleislääkäreille suunnittelemat täydennys­koulutuspäivät. Vauhtia yleislääkäriyden nosteelle antoi jo elokuussa 2013 Tampereella järjestetty yli 1000 yleislääkäriä paikalle houkutellut Pohjoismainen yleislääketieteen kongressi.
Vuoden yleislääkäri 2013 Ritva Lähteenmäki

Menestyksen avaimena ovat hyvät, yleislääkäreitä koskettavat, ajankohtaiset kliiniset aiheet yhdessä muun monipuolisen ohjelman kanssa, jossa ei ole unohdettu myöskään terveyspoliittisia ja hal­lin­nollisia aiheita. Ohjelmassa on jokaiselle jotakin: torstaina kolmessa ja perjantaina neljässä rinnakkaisessa koulutuslinjassa.

Päivien avajaisissa julkistettiin Vuoden yleislääkäri 2013. Valituksi tuli vankka kliinikko ja lääkäriopettaja Ritva Lähteenmäki Luvialta, Satakunnasta. Yhdistyksen tutkimus­apuraha myönnettiin Marjut Frantsi-Lankialle, jonka Tampereen yliopistolle tehtävän tutkimuksen aihe on ”Suunnitelmallisen ja monialaisen kouluterveydenhuollon toiminnan vaikutukset oppilaiden hyvinvointiin ja sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksiin”. Yleislääkäri-lehden kirjoituspalkinnon 2012 sai Leo Saukkoriipi hyvällä ja ytimekkäällä kirjoituksellaan ”Muistiinpanoja lääkekoulutuksesta”, joka käsittelee yleislääkärin keskeistä ongelmakenttää: iäkkäiden potilaiden monilääkitystä, lääkekokonaisuuden kirjaamisen tärkeyttä ja tietojärjestelmien vaikutusta tähän prosessiin. Ajankohtaisen valtiovallan tervehdyksen päivien avajaisiin toi Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Päivi Sillanaukeen puolesta hallitusneuvos Päivi Salo.

Koulutusohjelma alkaa kliinisten aiheiden lisäksi sote-rakenneuudistuksen sessiolla, jossa HUS perus­terveydenhuollon ylilääkäri Tapani Hämäläinen ja Kuntaliiton hallintoylilääkäri Päivi Koivuranta-Vaara tuovat esille omia näkemyksiään. Suomen yleislääkärit ry on yhdessä muiden yleislääketieteen alan toimijoiden kanssa julkaissut omat näkemyksensä ”Vihterpalun julistuksen” konsensuslausumassa. Sote-rakenneuudistuksen osalta yleislääkärit ovat samoilla linjoilla Lääkäriliiton ja THL:n aloitteiden kanssa. Haluamme Suomeen monipuolisen ja kaikille yleislääkäreille mahdollisen avoimen palvelutuotannon ja tarpeeksi vahvat, tuottajista erilliset palvelujen järjestäjät, joiden vastuulla on huolehtia hankittavien palveluiden laadusta ja riittävästä monipuolisuudesta unohtamatta ennalta­ehkäiseviä toimintoja, oli palvelujen tuottajana yksityinen tai julkinen toimija. Tämä jo alkanut, ja nähtävissä ollut, kehitys oli syynä vajaan 10 vuoden takaiseen nimen­muutokseemme Kunnallislääkärit ry:stä Suomen yleislääkärit ry:ksi.

Päivien kliinisessä ohjelmassa ovat esillä yleisimmät kansantautimme sekä joukko muita sairausryhmiä, joiden kanssa yleislääkärit joutuvat painiskelemaan. Ajankohtaisista terveys­teemoista käsittelemme päivillämme mm. osteoporoosia ja D-vitamiinia ja kuulemme varmasti perustellun esityksen kiistanalaisista saantisuosituksista.

puheenjohtaja Arto Virtanen, Suomen yleislääkärit GPF ry, puh. 050 581 0595

Kuvat: