Yleislääkäripäivät käyntiin Helsingissä

Tiedote 29.11.2012. Suomen yleislääkärit GPF:n, Nuorten Lääkärien Yhdistyksen, Suomen yleislääketieteen yhdistyksen ja Terveydenhuoltolääkärien yhdessä valmistelemat kaksipäiväiset Yleislääkäripäivät avattiin torstaiaamuna Scandic Marina Congress Centerissä, Helsingissä.
Kuva 1.

Yleislääkärien itse itselleen suunnittelemat koulutuspäivät avasi Suomen yleislääkärit GPF:n puheenjohtaja Arto Virtanen.

Samalla julkistettiin Suomen yleislääkärit GPF:n vuosittain valitsema Vuoden yleislääkäri 2012. Hän on Ulla Ylläsjärvi Kolarin terveyskeskuksesta. Ylläsjärvi on pitkän linjan terveyskeskuskonkari ja työskennellyt Kolarissa jo 27 vuotta. Hän on kouluttautunut ahkerasti mm. sosiaali- ja terveysjohtamisen, terveydenhuollon hallinnon ja sosiaalipsykologian aloilla. Kollegat pitävät Ulla Ylläsjärveä luotettavana työtoverina ja rautaisena ammattilaisena. Ylläsjärvi on järjestyksessä yhdeksästoista (19) Vuoden Yleislääkäri.

Yleislääkäri-lehden vuoden 2011 parhaasta kirjoituksesta palkittiin Markku Vähätalo Tammiaisista. Hänen aiheensa oli ”Diabetespotilas lääkärin hoidossa – Hoidatko potilasta tuntematta häntä?” (Yleislääkäri 4/2011; vsk 26: 15–16) Vähätalo korostaa, että lääkärin on tavattava pitkäaikaissairas potilaansa kerran vuodessa, vaikka jokapäiväisen hoidon seuranta tapahtuisikin muun ammattilaisen vastaanotolla.

Suomen yleislääkärit GPF:n tutkija-apurahat myönnettiin vuonna 2012 Satu Jokelaiselle Saarijärven terveyskeskuksesta ja Raimo Puustiselle Tampereelta.

Yleislääkäripäivät järjestetään nyt seitsemännen (7) kerran.

Arto Virtanen,
puheenjohtaja, Suomen yleislääkärit GPF ry