Ylen HD-kanavia voi nyt katsella koko Suomessa

Ylen tv-kanavia voi nyt katsella teräväpiirtona koko Suomessa kaikilla jakeluteillä.

1.6.2020 alkaen kanavat näkyvät myös antenniverkossa koko maassa, ja samalla myös oman alueen uutislähetykset alkavat näkyä antenniverkossa Yle TV1 HD -kanavalla. Jo aiemmin Ylen HD-muotoiset kanavat ovat olleet kaikkien Suomen kaapeli-tv- ja IPTV-operaattoreiden jakelussa, satelliitti-tv-operaattori Canal Digitalin jakelussa ja Yle Areenassa.

”Tämä on meille tärkeä hetki: pystymme tarjoamaan sisältömme parhaalla laadulla kaikkialle Suomeen. Kaikkien suomalaisten palveleminen yhtäläisin ehdoin on julkisen palvelun tehtävän ydintä. Teräväpiirto on luonnollinen osa jatkuvaa sisällöntuotannon, teknologian ja palveluiden kehitystä. Ylen tehtävänä on toimia tienraivaajana  myös koko Suomen tv-toimialalle, ja HD-kanavien näkyvyysalueen laajentaminen koko maahan  luo mahdollisuuden teräväpiirtojakeluun siirtymiseen myös muille Suomen tv-yhtiöille”, sanoo Ylen toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila.

Antennijakelussa Ylen HD-kanavat siirtyivät Digitan UHF-verkkoon 1.4.2020 alkaen, ja nyt Digitan HD-lähetykset mahdollistava antenniverkko kattaa koko Suomen.

”Olen erittäin tyytyväinen, että olemme saaneet rakennettua nopealla aikataululla koko maan kattavan HD-verkon. Teräväpiirtolähetysten laajentumista antenniverkossa on odotettu pitkään ja olemme hyvin iloisia siitä, että pystymme nyt tarjoamaan Ylen laadukkaat tv-sisällöt HD-laatuisina kaikille antenniverkon katsojille koko Suomessa. Toivomme, että koko toimialan HD-siirtymä vauhdittuu tämän myötä”, sanoo Digitan toimitusjohtaja Vesa Tykkyläinen.

Antennitaloudessa Ylen HD-kanavien vastaanottoon tarvitaan Digitan B-kanavanipun lähetinasemaan suunnattu UHF-antenni sekä DVB-T2 Antenna Ready HD -vastaanotin. Antennivastaanoton ongelmissa auttaa Digita Info.

Lisätietoja Ylen HD-kanavista ja niiden vastaanotosta: yle.fi/hd

Lisätiedot:

Janne Yli-Äyhö, teknologiajohtaja, Yle, p. 0400 410 698, janne.yli-ayho(a)yle.fi

Pekka Mattila, liiketoimintajohtaja, Broadcasting, Digita Oy, p. 040 545 1309, pekka.mattila(a)digita.fi

Esri ja Digita yhdistävät osaamisensa IoT-ratkaisuissa30.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Paikkatietoratkaisujen asiantuntija Esri Finland Oy ja digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja Digita Oy yhdistävät osaamisensa vesihuollon ja sähkönjakelun IoT-ratkaisuissa. Digitalla on tarjota koko maan kattava LoRaWAN-teknologiaan pohjautuva IoT-verkko, joka mahdollistaa kattavan ja kustannustehokkaan tiedonkeruun infrastruktuurista. Esrin paikkatietoratkaisujen avulla Digitan IoT-verkon keräämä data voidaan tuoda osaksi asiakkaan operatiivista toimintaa.

HybridiTV:n kaukosäätimen värinapeille käyttöä Big Brother Suomen uudella tuotantokaudella4.9.2020 11:00:00 EESTTiedote

Digita on 6.9.2020 Nelosella käynnistyvän Big Brother Suomi -ilmiöohjelman yhteistyökumppani. Digitan yhteistyössä mediayhtiöiden kanssa kehittämä HybridiTV tarjoaa tv-katsojille mahdollisuuden vaikuttaa ohjelman sisältöön sekä osallistua kaukosäätimen värinapin painalluksella häätöäänestykseen. HybridiTV-sovellus rikastaa sisältöä ja vahvistaa Big Brother-katsojien vuorovaikutusta.