YLEN UUTISET SAAVAT UUDET NIMET

Ylen uutisohjelmat ja -sisällöt nimetään uudelleen vuoden 2012 aikana. Jatkossa uutiset eri välineissä ovat nimeltään Yle Uutiset, ruotsiksi Yle Nyheter.

Eri lähetykset erotetaan tarvittaessa täsmentäen, esimerkiksi Yle Uutiset 20.30, Yle Uutiset minuutissa, Yle Uutiset Pohjanmaa, Yle Nyheter TV-nytt. Kanavilla uudet nimet voivat kuulua esimerkiksi: ”Pohjanmaan Yle Uutisten saaman tiedon mukaan..." tai "Tässä Yle Uutiset kello kahdeksan, hyvää huomenta.”

Nimiuudistus helpottaa tunnistettavuutta

"Ihmiset käyttävät medioita uusin tavoin ja saavat uutisia useista uusista lähteistä. Vaikka mediamaisema muuttuu, haluamme jatkossakin olla uutistenvälittäjänä ykkönen”, perustelevat Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtaja Atte Jääskeläinen ja Svenska Ylen uutistoiminnan päällikkö Kerstin Häggblom .

Muutos tehdään, jotta yleisö tunnistaa Ylen uutiset eri yhteyksissä. ”Ihmiset voivat törmätä uutisiin vaikkapa irtoklippeinä verkossa, joten tunnistettavuus on tärkeää. Tällä hetkellä teemme uutislähetyksiä useilla eri nimillä. Haluamme selkeyttää tarjontaa tältä osin, sillä yleisöjen näkökulmasta se voi olla sekava”, Jääskeläinen korostaa.

Uutistarjonta ja uutislähetysten määrä pysyy ennallaan. Uutisia myös välittävät edelleen samat tutut uutiskasvot, -äänet ja -toimittajat kuin ennenkin.

Nimien muutos kattaa Ylen tekemät uutiset suomeksi, ruotsiksi, saameksi, viittomakielellä, selkosuomeksi, englanniksi ja venäjäksi. Nimet muuttuvat pääosin maaliskuussa, kun Ylen ilme uudistuu. Ruotsinkielisten uutisten nimet muuttuvat syksyllä.

Muutos on osa laajempaa Ylen uutisten brändihanketta, joka tähtää myös uutisjournalismin kehittämiseen. Lisäksi hanke uudistaa ensi syksyn aikana uutisten audiovisuaalisen ilmeen niin radiossa ja televisiossa kuin verkossa.

Lisätiedot:
Atte Jääskeläinen, Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtaja, p. 040 5454 782
Kerstin Häggblom, Svenska Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan päällikkö, p. 040 5570 095

Esimerkkejä nykyisistä ja uusista uutisten nimistä
Tv-uutiset ja sää -> Yle Uutiset 20.30
Aamun peili ja sää -> Yle Uutiset 8.00
Selkouutiset -> Yle Uutiset selkosuomeksi
YleX uutiset -> Yle Uutiset
Hämeen uutiset -> Yle Uutiset Häme (käytännössä myös Yle Uutiset Hämeestä, Hämeen Yle Uutiset)
Viittomakieliset uutiset -> Yle Uutiset viittomakielellä
TV-nytt -> Yle Nyheter TV-nytt
Textnytt -> Yle Nyheter

Uusien nimien aikataulu
-Yle Puhe, YleX: käyttöön 1.1.2012
-Muut suomen- ja vieraskieliset uutiset eri välineissä: käyttöön maaliskuussa, kun uusi yhtiöilme lanseerataan.
-Ruotsinkieliset uutiset: käyttöön pääosin syksyllä 2012, kun uutisten uusi audiovisuaalinen ilme lanseerataan.

Ylen uutistoiminnan johtajaksi ja päätoimittajaksi on nimitetty Jouko Jokinen20.9.2017 09:33Tiedote