Ylen uutistoiminnan johtajaksi ja päätoimittajaksi on nimitetty Jouko Jokinen

Ylen hallitus on nimittänyt Jouko Jokisen yhtiön suomenkielisen Uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtajaksi ja vastaavaksi toimittajaksi. Jouko Jokinen aloittaa työssään 1.12.2017 mennessä.

Jokinen on työskennellyt vuodesta 2010 Aamulehden vastaavana päätoimittajana, sitä ennen Satakunnan Kansan vastaavana päätoimittajana ja kustantajana sekä päällikkötehtävissä Helsingin Sanomissa. Hän on koulutukseltaan HuK.

Yhtiön hallitus painotti valinnassa nimenomaan Jokisen pitkää journalistista kokemusta.

“Tehtävässä menestyminen edellyttää suomalaisille merkityksellisen ja laadukkaan uutis- ja ajankohtaisjournalismin tekemisen tahtoa. Uutistoiminnan vetäjällä pitää olla myös kykyä johtaa suurta uutisorganisaatiota ja ohjata laadukkaan ja riippumattoman journalistisen työn linjauksia. Jouko Jokinen täyttää nämä edellytykset parhaalla mahdollisella tavalla”, sanoo Ylen hallituksen puheenjohtaja Thomas Wilhelmsson.

“Epävarmassa ja muuttuvassa maailmassa luotettavat uutiset säilyttävät arvonsa ja niiden merkitys vain korostuu. Tehtävämme on tuottaa uutta ja tarkistettua tietoa”, sanoo johtajaksi ja vastaavaksi toimittajaksi nimitetty Jouko Jokinen.

“Haluan olla rakentamassa vielä laadukkaampaa ja kaikille suomalaisille tärkeää uutispalvelua. Henkilökohtaisesti olen iloinen saadessani tällaisen mahdollisuuden. Tehtävä ei tule olemaan helppo, sillä Yleen kohdistuu suuria odotuksia ja toiveita. Otan tehtävän uteliain ja nöyrin mielin vastaan”, sanoo Jokinen.

“Jouko Jokisella on merkittävä rooli uutisorganisaation kehittämisessä, ja hän tuo tuoretta näkemystä myös yhtiön johtamiseen. Olemme arvostettu edelläkävijä eurooppalaisten yleisradioyhtiöiden joukossa, ja tätä asemaa haluamme vahvistaa”, sanoo toimitusjohtaja Lauri Kivinen.

Ylen uutistoiminnan johtaja vastaa suomenkielisestä uutis- ja ajankohtaistoiminnasta. Hän toimii yksikön vastaavana toimittajana ja Ylen johtoryhmän jäsenenä. Hän raportoi Ylen toimitusjohtajalle Lauri Kiviselle.

Yle Uutiset saa suomalaisilta hyvät arvosanat luotettavuudesta ja luottamus Ylen uutisointiin on julkisen palvelun yleisösuhteen kannalta ensiarvoista. Yle tekee suomalaisille journalistisia sisältöjä, jotka perustuvat totuudenmukaiseen, olennaiseen ja monipuoliseen tiedonvälitykseen ja yhtiö on sitoutunut Ylen sisältöjen ja journalismin eettiseen ohjeistoon sekä Journalistin ohjeisiin.

Ylen Uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtajan tehtävää on hoitanut 1.6.2017 lähtien Marit af Björkesten vt. johtajana.

Toimittajat ja kuvaajat ovat tervetulleita tapaamaan Jouko Jokista Yleen keskiviikkona 20.9. klo 15.15. Ilmoittaudu osoitteessa yleisradio@yle.fi niin saat lisätietoa.

Lisätiedot:
Lauri Kivinen, toimitusjohtaja, Yle, p. 09 1480 5004, lauri.kivinen@yle.fi