Suomen Lean-yhdistys ry

Ylen verkkokehityksen ketterä johtaminen sai Vuoden 2015 Lean Teko ­-palkinnon

EMBARGO 1.9.2016 klo 12.00. Internet-­palvelut muodostavat yhä merkittävämmän osan Ylen tarjonnasta. Yle on uudistanut verkkokehityksen johtamismallinsa, jotta se voi paremmin vastata muuttuvaan asiakaskysyntään ja tarjota parasta henkilökohtaista käyttökokemusta. Yle palkittiin tästä yrityskulttuurisesta muutoksestaan Suomen Lean-yhdistyksen vuotuisessa Lean Management ­syysseminaarissa Helsingissä torstaina 1.9.2016.

Verkkokehittämisen johtamisen muutos on toteutettu koko yhtiön tasoisesti, asiantuntijoista johtajiin. ”Uudistuksessa tuotiin käytäntöön ketterä portfolionhallinta ja rahoitusmalli. Kehitystoimenpiteiden vaikutuksia arvioidaan niiden tuottaman asiakasarvon pohjalta. Muutoksen takana on vahva Lean, Agile ja Lean Start up -henkinen ajattelu”, sanoo Ylellä muutoksesta vastannut Mirette Kangas.

Uudistetussa toiminta­- ja johtamiskulttuurissa on lisätty asiantuntijoiden autonomiaa, viety päätöksentekoa lähelle tekemistä, nopeutettu kehitystoimenpiteiden läpimenoaikaa ja lisätty kustannustehokkuutta.

Ylen verkkojohtamisen muutos ketterään ja läpinäkyvään malliin on kiihdyttänyt Ylen edelläkävijyyttä media­-alalla. ”Tämä on yksi hyvä tapa toimia kiivaasti muuttuvassa toimintaympäristössä”, sanoo julkaisujohtaja Ismo Silvo. ”Yle haluaa toimia esimerkkinä ja kansallisena tiennäyttäjänä myös julkisen sektorin yrityskulttuurin uudistamisessa”.

”Strategisella tasolla toteutetulla muutoksella on pitkäjänteiset uudistavat ja kehitystoimenpiteitä sujuvoittavat vaikutukset, kuten ketterä investointien budjetointimalli, joka on ainutlaatuinen”, sanoo tuotantojohtaja Janne Yli­-Äyhö.

Palkintoperusteissa kiitetään erityisesti uudistuksen kattavuutta Ylessä. Useimmat yksiköt ovat tuoneet ketterät menetelmät, Agilen ja Leanin johtamiskäytäntöihinsä. Lean­-Agile -­kulttuuri on aluksi liittynyt Ylellä verkkokehitykseen, mutta toimintamallin edetessä yhä enenevästi myös ohjelmatuotantoon, sisältöjen tekemiseen ja johtamiseen. Esimerkiksi visuaalinen johtaminen ja sen käytännöt, kuten jatkuva parantaminen, on otettu käyttöön eri puolilla Yleä.

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja Kalle Arsalo, Suomen Lean­-yhdistys, puh. 050 410 4848, email kalle.arsalo@leanyhdistys.fi
Lean­-Agile Enterprise Coach Mirette Kangas, Yle, puh. 040 541 8641, email mirette.kangas@yle.fi
Tuotantojohtaja Janne Yli­-Äyhö, Yle, puh. 0400 410 698, email janne.yli-­ayho@yle.fi

Suomen Lean­-yhdistys ry on voittoa tavoittelematon yhdistys, joka edistää Lean-­filosofian ja sen periaatteiden leviämistä suomalaisiin yrityksiin ja julkishallinnon organisaatioihin. Kehittämällä suomalaiseen kulttuuriin soveltuvia lean-­toimintatapoja ja ­-malleja yhdistys haluaa nostaa suomalaisten yritysten ja julkisyhteisöjen kilpailukyvyn maailman huipputasolle.

Suomen Lean-yhdistys ry