Yleisradio Oy

YLEn yleisösuhde pysynyt vahvana

Jaa

YLE on tutkinut ohjelmistojensa tavoittavuutta ja tyytyväisyyttä tarjontaan loka-marraskuussa 2009. Lisäksi on selvitetty, miten hyvin suomalaiset kokevat saavansa vastinetta nykyiselle tv-maksulle.

TV-maksuasenteet 2009 -mittauksen mukaan 90 prosenttia suomalaisista tietää nykyisen tv-maksun YLEn rahoituslähteeksi. Vastaajista 68 prosenttia arvioi saavansa tv-maksulleen erittäin hyvin, hyvin ja melko hyvin vastinetta. Tulos on parantunut 9 prosenttiyksiköllä edellisestä vuodesta. Erittäin hyvin vastinetta saavien määrä on lisääntynyt 6 prosenttiyksikköä. Vastaavasti melko huonosti vastinetta saavien osuus on vähentynyt. Tyytyväisimpiä tv-maksun vastineeksi saatuun tarjontaan ovat yli 45-vuotiaat yleisöt.

”Myös YLEn tavoittavuus ja tyytyväisyys ohjelmistoihin ovat hieman kasvaneet. Tulokset eivät näytä olevan yhteydessä julkisuuden negatiivissävytteiseen keskusteluun YLEn rahoituksesta. Vaikuttaa siltä, että maksut ja sisällöt nähdään erillisinä asioina”, YLEn strategisen tutkimuksen päällikkö Erja Ruohomaa sanoo.

YLE tavoittaa viikoittain 98 prosenttia suomalaisista

YLEn tavoittavuus on tutkimuksen mukaan edelleen vahva. YLEn ohjelmistot yhteensä tavoittavat päivittäin 82 prosenttia ja viikoittain 98 prosenttia suomalaisista. Parhaiten yleisönsä tavoittavat YLE Uutiset, joita päivittäin seuraa kolme neljästä eli 75 prosenttia suomalaisista. Uutisten tavoittavuus on noussut: edellisenä vuonna uutisten viikkotavoittavuus oli 71 prosenttia. Muista ohjelma-alueista seurataan eniten urheilua, ajankohtaisohjelmia sekä alue- ja asiaohjelmia.

Svenska YLE tavoittaa viikkotasolla 93 prosenttia suomenruotsalaisista.

Suomalaiset ovat myös edelleen tyytyväisiä YLEn tarjontaan. Erittäin tyytyväisiä eri ohjelma-alueisiin yhteensä on 58 prosenttia. Erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä on 93 prosenttia suomalaisista. Tyytyväisimpiä ollaan uutisiin. Seuraavaksi eniten tyytyväisyyttä koko väestön tasolla tuottavat lastenohjelmat (62 prosenttia), vaikka niiden tavoittavuuslukemat ovatkin paljon pienemmät. Muutoin tyytyväisyys seurailee tavoittavuutta: urheiluun, ajankohtais-, alue- ja asiaohjelmiin ollaan seuraavaksi tyytyväisimpiä.

Tyytyväisimpiä YLEn koko tarjontaan ovat naiset ja yli 60-vuotiaat. Alle 30-vuotiaiden tyytyväisyys on laskenut 5 prosenttiyksiköllä 87 prosenttiin. YLE myös tavoittaa alle 30-vuotiaat heikommin kuin muut ikäryhmät. ”Nuoret ovat YLElle haaste. He kokevat ehkä, että mediassa on tarjolla niin paljon muutakin kuin YLE”, tutkimuspäällikkö Erja Ruohomaa arvioi.

YLE tutkii ohjelmistojen tavoittavuutta ja tyytyväisyyttä niihin vuosittain. Tutkimusta varten on haastateltu 1021 yli 15-vuotiasta suomalaista ja erillisotoksena 354 suomenruotsalaista. Tutkimuksen kenttätyön tekee Taloustutkimus Oy.

 

isätietoja :

YLEn strategisen tutkimuksen päällikkö Erja Ruohomaa, puh. 040 5059 707

Tietoja julkaisijasta

Yleisradio Oy
Yleisradio Oy
Radiokatu
00024 Helsinki

09 14801/vaihdehttp://yle.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Yleisradio Oy

Ylen uutistoiminnan johtajaksi ja päätoimittajaksi on nimitetty Jouko Jokinen20.9.2017 09:33:38 EESTTiedote

Ylen hallitus on nimittänyt Jouko Jokisen yhtiön suomenkielisen Uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtajaksi ja vastaavaksi toimittajaksi. Jouko Jokinen aloittaa työssään 1.12.2017 mennessä. Jokinen on työskennellyt vuodesta 2010 Aamulehden vastaavana päätoimittajana, sitä ennen Satakunnan Kansan vastaavana päätoimittajana ja kustantajana sekä päällikkötehtävissä Helsingin Sanomissa. Hän on koulutukseltaan HuK. Yhtiön hallitus painotti valinnassa nimenomaan Jokisen pitkää journalistista kokemusta. “Tehtävässä menestyminen edellyttää suomalaisille merkityksellisen ja laadukkaan uutis- ja ajankohtaisjournalismin tekemisen tahtoa. Uutistoiminnan vetäjällä pitää olla myös kykyä johtaa suurta uutisorganisaatiota ja ohjata laadukkaan ja riippumattoman journalistisen työn linjauksia. Jouko Jokinen täyttää nämä edellytykset parhaalla mahdollisella tavalla”, sanoo Ylen hallituksen puheenjohtaja Thomas Wilhelmsson. “Epävarmassa ja muuttuvassa maailmassa luotettavat uutiset säilyttävät arvonsa ja ni