Yli 1 400 riitaa liikaa – perintöriitojen määrä laski aavistuksen

Suomen käräjäoikeuksissa puidaan joka vuosi yli 1 400 tapausta, joissa perinnöstä on syntynyt riitaa. Tieto käy ilmi FIMin selvityksestä. Riitojen määrä laski viime vuonna noin viisi prosenttia edellisestä vuodesta.

Suomen kaikissa käräjäoikeuksissa riideltiin perimiseen liittyvistä asioista 1 429 kertaa vuonna 2019, kun vuotta aiemmin käräjäoikeuksissa käsiteltiin 1 501 perintöriitaa.

Tieto käy ilmi selvityksestä, jonka teki S-Pankin Private Banking -palveluista vastaava FIM. Selvityksessä käytiin läpi vuosina 2013–2019 vireille tulleet perimiseen liittyvät riidat Suomen kaikissa käräjäoikeuksissa. Tarkastelujaksolla käräjäoikeuksissa käytiin vuosittain keskimäärin runsaat 1 600 perintöriitaa.

”Suurimmassa osassa riidoista erimielisyydet ovat käynnistyneet jo ennen varsinaista perinnönjakoa, jolloin kuolinpesän selvittäjäksi ja jakajaksi on täytynyt määrätä ulkopuolinen henkilö”, kertoo lakiasiainpäällikkö Veera Kosonen FIMistä.

Kosonen työskentelee tiimissä, joka auttaa Private Banking -asiakkaita varallisuus- ja perintösuunnitteluun liittyvissä kysymyksissä. Hän on perehtynyt vuosien varrella useisiin tapauksiin, jossa potentiaaliset perheitä ja sukuja rikkovat riidat on saatu vältettyä suunnittelemalla asiat huolellisesti ja avoimesti etukäteen.

”Jokainen perintöriita on yksinkertaisesti liikaa, olipa kyseessä sitten isompi tai pienempi perintö.”

Kosonen muistuttaa, että oikeusprosessit saattavat kestää vuosia ja olla henkisesti varsin kuormittavia. Perinteisesti Suomessa on totuttu pohtimaan perimistä lähinnä itsekseen, mutta Kosonen rohkaisee puhumaan aiheesta. Hänen mukaansa jokaisen kannattaa pysähtyä pohtimaan omaa tilannettaan.

”Perimiseen liittyvät asiat kannattaa ottaa rohkeasti puheeksi oman lähipiirin ja tarvittaessa myös asiantuntijoiden kanssa.”

Uusimpien tilastojen mukaan joka neljännellä suomalaisella kotitaloudella on nettovarallisuutta yli 260 000 euroa, ja kaikkein varakkaimpia ovat 65–74-vuotiaat. Kososen mukaan yhä useampi suomalainen kaipaakin tänä päivänä apua perhe- ja verojuridiikkaan liittyvissä kysymyksissä.

”Ensimmäinen askel riidattoman perinnön varmistamiseksi on se, että pysähtyy tarkastelemaan omaa tilannettaan ja ottaa sen puheeksi. Sen jälkeen olisi kuitenkin tärkeää kääntyä tarvittaessa alan ammattilaisten puoleen, jotka pystyvät auttamaan monimutkaisemmissakin kokonaisuuksissa ja käymään läpi usein esiin nousseita, hyvin arkaluonteisiakin asioita perheenjäsenistä riippumattomina neutraaleina asiantuntijoina.”

Lisätiedot:
Veera Kosonen, lakiasianpäällikkö, FIM Private Banking, puh. 040 505 0435, veera.kosonen@fim.com

S-Pankin Rahastopörssi: Suunta jatkuu – tileiltä rahastoihin20.10.2020 08:00:00 EESTTiedote

Yhdistelmärahastojen sijoittajamäärät jatkoivat vakaassa kasvussa myös vuoden kolmannella neljänneksellä. Rahastoihin tuli yli 17 000 uutta osuudenomistajaa, kun kotitaloudet hakivat säästöilleen parempia tuottoja. Sijoitusmarkkinoiden nopea toipuminen koronaromahduksesta rohkaisee siirtämään varoja nollatuottoisilta tileiltä rahastoihin. Varsinkin osakepainotteiset rahastot ovat suosiossa.