Yli 19 000 asiakasta toi romuja ja vaarallisia jätteitä HSY:n keräysautoihin tänäkin vuonna – asukkaat löysivät tiensä myös Sortti-asemille

HSY:n keräysautot tekivät kevään aikana perinteisen kierroksensa viidessä kunnassa. Asiakkaista lähes puolet oli helsinkiläisiä.

HSY:n kiertäviin keräysautoihin voi tuoda kotitalouksien vaarallista jätettä sekä sähkölaite- ja metalliromua.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY järjesti huhti–kesäkuussa jo perinteisen keräysautokierroksensa pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Kymmenen viikon aikana reilut 19 000 asukasta hyödynsi palvelua ja toi keräykseen metalli- ja sähkölaiteromua sekä vaarallista jätettä.

Asiakkaista noin 47 prosenttia oli helsinkiläisiä. Vantaalaisia ja espoolaisia oli kumpiakin noin neljännes ja Kirkkonummelta reilu yksi prosentti.

- Olemme suhteuttaneet pysähdyspäivien määrät kuntien asukasmäärien mukaan, ja asiakasmäärät kulkevat aika hyvin linjassa. Lisäksi Helsingissä on vähiten auton omistajia ja keskustassa ei ole Sortti-asemaa, joten lähelle tuotu palvelu on suosittu, toimintovastaava Maarit Kiviranta toteaa.

- Viime vuonna avattu Jorvaksen uusi Sortti-asema vähensi selvästi Kirkkonummen asiakasmäärää. Otamme tämän huomioon ensi vuonna ja uudistamme keräysauton reittiä kunnassa hieman ensi vuonna, Kiviranta suunnittelee.

Osa keräysautoasiakkaista ohjautui Sortti-asemille

Tänä vuonna HSY korosti viestinnässään, että keräysautopalvelu on suunnattu erityisesti autottomille ihmisille ja että peräkärrykuormalliset jätettä kannattaa viedä suoraan Sortti-asemille. Viestintä tuottikin tulosta: keräysautoille tuodun jätteen määrä laski hieman viime vuodesta metallia lukuun ottamatta. Kampanja-aikana Sortti-asemille tuotujen vastaavien jätteiden määrä nousi selvästi viime vuodesta.

- Otamme keräysautoilla kerättävät jätteet vastaan maksutta viidellä Sortti-asemallamme ympäri vuoden. Auto on välttämätön isompien määrien tuomiseen, mutta jätteitä ei siis tarvitse jättää kotinurkkiin odottamaan keräysautokierrosta, Kiviranta muistuttaa.

Vaarallista jätettä voi lisäksi maksutta viedä vaarallisen jätteen kontteihin, joita on noin 40 eri puolilla pääkaupunkiseutua. Paristoja, energiansäästölamppuja ja pieniä sähkölaitteita voi palauttaa myös niitä myyviin liikkeisiin.

Keräykseen tuotiin eniten sähkö- ja kylmälaitteita

Kaikkiaan asukkaat toivat autoille yhteensä noin 355 000 kiloa jätettä. Määrästä 45 prosenttia oli erilaisia kodin sähkö- ja kylmälaitteita, 32 prosenttia metalliromua ja loput vaarallista jätettä. Vaarallisesta jätteestä, jota tuotiin kokonaisuudessaan 75 000 kiloa, lähes 60 prosenttia oli maaleja, lakkoja ja liimoja. Niiden jälkeen eniten tuotiin lyijyakkuja, liuottimia, jäteöljyä ja paristoja.

Kerätyt romut ja vaaralliset jätteet kuljetettiin niitä käsitteleville yrityksille. Lajittelun ja käsittelyn jälkeen talteen otetut materiaalit kierrätetään uusiokäytössä tai hyödynnetään muilla tavoilla. Kierrätykseen kelpaamattomat vaaralliset aineet hävitetään asianmukaisesti omissa käsittelylaitoksissaan.

Keräysautopalvelu on asukkaille ilmainen ja sen tavoitteena on helpottaa kierrättämistä ja tuoda keräyspiste lähelle kotia. Keräysautojen mukana kulki ympäristöneuvoja opastamassa asukkaita autoissa kerättävistä jätteistä sekä yleisesti lajittelusta.

HSY:n keräysautot kiertävät keväisin. Syksyllä elokuusta alkaen vuorossa on Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen keräysautokierros, jossa kerätään kotitalouksissa tarpeettomaksi jäänyttä ehjää ja hyväkuntoista pientavaraa.

Yhteyshenkilöt

28.6.2019 asti toimintovastaava Maarit Kiviranta puh. 040 833 3254, maarit.kiviranta(at)hsy.fi
1.–3.7.2019 käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen, puh. 0400 609 493, marjut.mantynen(at)hsy.fi

Maalit, öljyt ja liuottimet ovat yleisesti käytettyjä aineita, jotka jätteinä pitää toimittaa vaarallisen jätteen keräykseen.
Lähimmät, ympäri vuoden toimivat vaarallisen jätteen keräyskontit löytyvät osoitteesta www.kierratys.info.

HSY:llä useita toimia Itämerihaasteessa puhtaamman meren puolesta16.8.2019 11:55:39 EESTTiedote

Helsingin ja Turun kaupunginjohtajien vuonna 2007 käynnistämän Itämerihaasteen tavoitteena on vaikuttaa vesien tilaan sekä paikallisesti kaupunkien lähivesillä että koko Itämeren piirissä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on sitoutunut Itämerihaasteeseen uudelleen viideksi vuodeksi 2019-2023. Se on toteuttanut toimenpideohjelmaansa jo kahden kauden ajan ja kolmas käynnistyi vuosiksi 2019-2021.

Yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi on kehitetty uusi menetelmä16.8.2019 11:55:22 EESTTiedote

Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset (CircHubs) -hankkeessa on kehitetty kaupunkiseuduille laskentamalli yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi. Laskentamallin avulla voidaan tarkastella kierrätysasteiden kehitystä ja lainsäädännössä asetettujen tavoitteiden toteutumista eri alueilla Suomessa. Yhdyskuntajätteitä ovat kotitalousjäte sekä julkisten ja yksityisten palveluiden jätteet.

HSY:n hallituksen päätökset 16.8.201916.8.2019 11:54:53 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Peltoniemen paineenkorotusaseman hankesuunnitelma hyväksyttiin ja rakennusurakoitsijaksi valittiin Suomen Meriittirakennus Oy - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiksi Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle valittiin kolmelle urakka-alueelle Grönfors Training Oy ja kahdelle urakka-alueelle Tapiolan Lämpö Oy. - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 tilataan Tronkko Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset sekä yhdyskuntajätteen kierrätysasteen. Hallitus päätti hylätä asian 3, hallintosään

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 16.8.201913.8.2019 16:00:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 16.8.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää osaltaan hallintosäännön muuttamisesta ja sen esittämisestä edelleen yhtymäkokoukselle. Hallitus päättää myös Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021 hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiden valinta Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 - Peltoniemen paineenkorotusaseman rakennusurakoitsijan valinta. Hallitus saa tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakast

HSY tarjoaa ympäristökasvatuskokonaisuuden kymmenelle kummikoululle jo 12. kerran – teemoina vesi ja kestävä kulutus8.8.2019 09:47:47 EESTTiedote

Kymmenen koulua Helsingistä, Espoosta, Vantaalta ja Kirkkonummelta aloittaa Helsingin seudun ympäristöpalveluiden kummikouluina lukuvuonna 2019–2020. Kummikouluohjelmassa harjoitellaan arjen ympäristötekoja tänä vuonna jo 12. kerran. Koulut ovat saaneet valita lukuvuodelle teeman kahdesta kokonaisuudesta: aiheina ovat elintärkeä vesi sekä kestävä kulutus.