Yli 50 näytteilleasettajaa hyvällä asialla – vapaaehtoiset messujen pääsylippumaksut Saaristomeren hyväksi

Venexpossa Turun Messukeskuksessa tehdään tuttuun tapaan laadukkaita venehankintoja tulevaan kesään. Tapahtumassa on 54 näytteilleasettajaa. Turun Messukeskus esittelee kahdessa hallissa uusia veneitä sekä yhdessä hallissa laadukkaita vaihtoveneitä 8.-11.11. Messukeskuksessa on esillä noin 80 venettä. Esillä on myös venetarvikkeita, laitureita ja mm. veneenrakennuskoulutuksen esittelyä. Lapsille on tarjolla mm. solmukoulu ja Tiikeri-pomppulinna.

Turun Messukeskus tarjoaa yli 50 näytteilleasettajalle paikan esitellä tuotteitaan saman katon alla. Tapahtuma on kävijöille pääsymaksuton.

Tapahtuman vapaaehtoiset lipputulot kehotetaan lahjoittamaan Saaristomeren hyväksi. Lahjoituksia voi tehdä etukäteen tekstiviestitse tai paikan päällä lippaisiin.

"Lahjoitukset Saaristomeren Suojelurahasto kohdentaa meneillä olevalle Ravinnekiertoa Saaristomeren matkailukohteissa (SaaRa) -hankkeelle", kertoo Saaristomeren Suojelurahaston toiminnanjohtaja Tove Holm.

Moottoriveneisiin painottunut tapahtuma tuo yleisön nähtäväksi myös muutamia klassikkoveneitä tai muutoin mielenkiintoisia veneitä, kuten Spectrecat 32:n vuodelta 2012. Vene oli Hanko Poker Runin nopein vene 2018.

Esillä Linnunpää ja Kike

Puuveneharrastaja Jani Vahto on koonnut messuille mielenkiintoisen kokonaisuuden vanhoista klassikkoveneistä pitäville.

Esille tulee mm. vuonna 1960 rakennettu kilpavene Kike, joka on rakennettu vuonna 1960 Heinlahden Veneveistämöllä. Kike osallistui tänä kesänä Aurajoen Wauhtiajoihin ensimmäistä kertaa ja oli yksi tapahtuman vauhdikkaimmista veneistä 46 solmun nopeudellaan. Ensi kesänä Kikellä aiotaan ajaa myös puuveneiden Helsinki–Tallinna nopeusennätys.

Messuyleisöllä on mahdollisuus nähdä myös salonkivenemallinen moottorivene nimeltään Linnunpää. Vene rakennettiin Turussa vuonna 1936. Linnunpää palveli aina vuoteen 1971 asti, jonka jälkeen se laitettiin latoon säilöön. Tänä kesänä - lähes 50 vuotta myöhemmin - vene "löydettiin" ladosta. Nyt Linnunpää laitetaan kuntoon ja ensi kesäksi veteen.

Salonkivene Boniton kunnostushanketta esitellään osastolla veneeseen tulevan jollan muodossa. 1920-luvun salonkiveneissä oli tyypillisesti salongin päällä rantautumista ja pelastautumista varten jolla. Bonitossa jolla on nähty viimeksi 40-luvulla.
Lisäksi esillä Ockelbo-tuulilasivene 1960-luvulta.

Koko perheelle ohjelmaa

Tarjolla on koepurjehdusta radio-ohjattavilla veneillä. A-hallissa sijaitsevalla altaalla voivat kaiken halukkaat ottaa mittaa toisistaan. Pienemmillä merikarhuilla on mahdollisuus kokeilla myös jollapurjehdusta. Sunnuntaiaamuna altaalla järjestetään Turun seudun pursiseurojen väliset joukkuepurjehduskisat.

Venexpo on maksuton messutapahtuma Turun Messukeskuksessa 8.-11.11.

Mukana on useita eri venemerkkejä, useilta eri näytteilleasettajalta – saman katon alla!

To 8.11. ja pe 9.11. kello 13-19
La 10.11. ja su 11.11. kello 10-18
#venexpo #turunmessukeskus

Esillä olevat veneet:

Tiedote ja kuvat:

Projektijohtaja Tiina Heiskari, Turun Messukeskus Oy
puh. 050 487 2015, tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

Ladosta löydetty salonkivene pääsee vesille ensi kesänä.
Venexpo esittelee muutamia upeita klassikkoveneitä. Mukana mm. 1960 rakennettu kilpavene Kike. Puuveneharrastaja Jani Vahto on koonnut näyttelyn klassikko-osuuden. Kuva: Kimmo Kiviniemi.

Luontoteemainen messutalo kohoaa Rakenna & Sisusta -messuille21.1.2019 12:45Tiedote

Tiedote 21.1.2019. Rakenna & Sisusta -messut Turun Messukeskuksessa esittelevät yleisölle rakennusalan yrityksiä ja osaamista 8.-10.2. Näytteilleasettajia on tapahtumassa noin 250 yritystä, ja tapahtuma onkin lounaisen Suomen alan suurin messutapahtuma. Esillä on mm. lukuisia kauden uutuustuotteita. Rakentajien ja remontoijien tietopaketille on käyttöä, sillä Varsinais-Suomen alueella on myönteistä liikehdintää ja mm. työpaikkoja on hyvin tarjolla.

Vihersukellus kevääseen maaliskuussa - Piha & Puutarha -messuilla kukkasidontakilpailu16.1.2019 14:15Tiedote

Tiedote 16.1.2019. Piha & Puutarha -messut Turun Messukeskuksessa tarjoavat jälleen aikaisen kevään tuoksuineen, yleiskoristeluineen ja väreineen. Odotettu kevättapahtuma järjestetään 29.-31.3. Järjestelyissä ovat mukana Lounais-Suomen Puutarhayhdistys, Ammattiopisto Livia, Kauppapuutarhaliitto Varsinais-Suomen piiri ja Suomen Kukkakauppiasliitto Varsinais-Suomen piiri. Luvassa on todellinen vihersukellus. Maa, ilma ja vesi ovat kaikki huomioituja puutarhamessujen ilmeessä.

Caravan Show -messuilla aiheina tänä vuonna mm.: Suomalaiset automatkalla maailman ympäri, koiraystävällisin leirintäalue ja kaupankäyntiä11.1.2019 12:00Tiedote

Turun Messukeskuksen pihalle leiriytyneiden matkailuautojen ja -vaunujen ikkunoista loistaa tunnelmallinen valo. Caravan Show kerää paitsi halleihin myös messukentällä runsaan joukon automatkailun harrastajia Caravan-treffeille. Turun Messukeskuksen hallit ovat täynnä nähtävää, sillä alan myynti vetää tällä hetkellä hyvin. Messujen erikoisuutena on jo pitkään ollut suosittu Caravan-treffitapahtuma, joka sijoittuu Turun Messukeskuksen piha-alueelle. Tähän SF-Caravan Turku ry:n junailemaan tapahtumaan odotetaan jälleen satoja vaunu- ja autokuntia viikonlopuksi. Talvisen tapahtuman sosiaalinen ulottuvuus on merkittävässä roolissa tapahtumassa.

Kutsu medialle Caravan Show -messujen infoon perjantaina 11.1.19.12.2018 12:53Kutsu

Caravan Show -messut järjestetään Turun Messukeskuksessa 11.-13.1. Tapahtuman järjestää Turun Messukeskus Oy yhdessä harrastuksen kattojärjestön SF-Caravan ry:n kanssa. Vuoden ensimmäinen automatkailutapahtuma esittelee uudet matkailuautot ja -vaunut sekä tarjoaa mukavan kohtaamispaikan reissaajille talven keskellä. Nähtävää on erityisen paljon, sillä hallit ovat täynnä ja mm. ensiesittelyjäkin on luvassa.

Caravan Show -messuilla matkataan maailman ympäri ja puhutaan myös ilmastonmuutoksesta12.12.2018 09:43Tiedote

Tiedote 12.12.2018. Caravan Show kerää yhteen automatkailun ystävät 11.-13.1. Näytteilleasettajia ja kalustoa on tulossa esille paljon, sillä Turun Messukeskuksen messuhallit ovat käytännössä loppuunmyydyt. Alalla menee tällä hetkellä hyvin ja Turussa nähdään useita ensiesittelyjä. Tammi-marraskuun myyntimäärä 1929 kappaletta on 139 enemmän kuin koko viime vuonna 2017. Toimialan kasvu on lähes 9 %, kertoo Matkailuajoneuvotuojat ry.