Yli 60-vuotiaiden miesten työkyvyttömyyseläkkeiden määrä kasvussa

Uusien työkyvyttömyyseläkkeiden hakeminen kääntyi nousuun vuonna 2022. Yleisin työkyvyttömyyseläkkeen peruste oli tuki- ja liikuntaelinsairaudet.

Vuonna 2022 uusia eläkkeitä haettiin Elosta reilut 6 000 kappaletta, mikä on noin 5 prosentin kasvu edelliseen vuoteen nähden. Yleisin työkyvyttömyyseläkkeen peruste oli tuki- ja liikuntaelinsairaudet. Edellisenä vuonna uusien työkyvyttömyyseläkkeiden yleisin myöntöperuste olivat mielenterveyssyyt.

Suurinta nousu on yli 60-vuotiaiden miesten keskuudessa 24 prosenttia edellisvuoteen nähden. Erityisesti ilmiö korostuu rakentamisen, teollisuuden ja kuljetuksen aloilla. Yli 60-vuotiaiden miesten keskuudessa 42 prosenttia uusista työkyvyttömyyseläkkeistä myönnettiin tuki- ja liikuntaelinsairauden vuoksi.

Elon ratkaisupäällikkö Katri Paija-Luhtalan mukaan on riskinä, että työkyvyttömyyseläkkeiden määrä kasvaa vanhuuseläkeiän noustessa. Raskasta fyysistä työtä tekevien miesten fysiikka tulee vastaan, mikäli asiaan ei kiinnitetä erityistä huomiota.

Paija-Luhtala pitää tärkeänä, että työpaikoilla nähtäisiin yli 60-vuotiaat olennaisena ratkaisuna työvoimapulaan. Tämän joukon osaaminen tarvitaan työmarkkinoiden käyttöön. Konkareilla on paljon annettavaa. Työpaikoilla tulee kuitenkin huomioida, että yli 60-vuotiaiden ikäryhmässä voidaan tarvita räätälöityjä toimia työkyvyn ylläpitämiseksi.

– Ergonomiaan, ikäjohtamiseen ja työn muokkaukseen panostaminen ovat tehokkaita keinoja ennaltaehkäistä ongelmia ja pienentää työkyvyttömyysriskiä. Nämä toimet maksavat itsensä takaisin, kun niiden avulla voidaan pitää osaavia pitkän linjan tekijöitä pidempään työn ääressä, sanoo Paija-Luhtala

Nuorten mielenterveysperusteiset eläkkeet laskussa

Mielenterveyssyillä työkyvyttömyyseläkettä haetaan eniten alle 45-vuotiaiden keskuudessa. Heidän osuutensa on 60 prosenttia näistä hakijoista. Myönteinen uutinen on, että alle 34-vuotiaiden hakemat mielenterveysperusteiset työkyvyttömyyseläkkeet ovat Elossa toista vuotta laskussa.

– Hakemuksista näkee, että nuoret aikuiset kokevat paljon haasteita. Ihmiset tarvitsevat apua tässä haastavassa ajassa. Tätä huolta ei saa ohittaa. Nopeampi hoitoon pääsy ja matalan kynnyksen apu voisivat estää ongelmia syventymästä, arvioi Paija-Luhtala.

Ammatilliseen kuntoutukseen haettiin vuonna 2022 edellisvuotta vähemmän. Laskua on tapahtunut vuodesta 2020 lähtien. Eniten ammatilliseen kuntoutukseen haetaan tuki- ja liikuntaelinsairauksien vuoksi.

– Ammatillinen kuntoutus on reitti takaisin työelämään työkyvyn ja terveyden rajoitteista huolimatta. Kuntoutusasiakas hyötyy kuntoutuksesta pysymällä työssä saaden toimeentulon sekä sisältöä ja merkitystä elämään, työnantaja ja yhteiskunta säästämällä työkyvyttömyysmenoissa ja pitämällä kiinni ammattitaitoisesta työvoimasta, sanoo Paija-Luhtala.

Korona ei ole näkynyt merkittävästi työeläkeyhtiöissä

Koronaa sairastetaan edelleen väestössä laajasti, mutta sairaus ei ole näkynyt merkittävästi työeläkeyhtiössä. Vuonna 2022 Elosta haki uutta työkyvyttömyyseläkettä 21 henkilöä, joiden yhtenä diagnoosina oli covid. Työkyvyttömyyseläkkeitä, joiden yhtenä diagnoosina on ollut covid myönnettiin 11 kappaletta.

Katri Paija-Luhtala
ratkaisupäällikkö, työeläkeyhtiö Elo

Sara Salomaa
viestinnän suunnittelupäällikkö, työeläkeyhtiö Elo

Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin puolen miljoonan työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 247 000 eläkkeensaajasta ja noin 28 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Den globala tillväxten avmattades ytterligare under årets tredje kvartal – avkastningen på Elos placeringsverksamhet -4,9%26.10.2022 14:03:00 EEST | Tiedote

Den globala tillväxten avmattades ytterligare under årets tredje kvartal. Avkastningen på Elos placeringsverksamhet var negativ som en följd av det allmänt försvagade ekonomiska läget. Omställningsförhandlingarna på hösten ledde till att 44 arbetsuppgifter upphörde i Elo. En ny strategi lotsar Elo fram till målet om att vara det mest tilltalande bolaget inom branschen år 2025.

KUTSU: Työeläkeyhtiö Elon tulosinfo keskiviikkona 26.10. klo 1417.10.2022 07:55:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa työeläkeyhtiö Elon tammi-syyskuun tulosinfoon keskiviikkona 26.10. klo 14. Tilaisuuteen voi osallistua joko Elon toimitiloissa Tapiolassa (Revontulentie 7, Espoo) tai etäyhteydellä. Esittelyssä Elon uusi strategia Toimitusjohtaja Carl Pettersson esittelee lyhyesti Elon alkusyksyn tapahtumia sekä suuntaa katseen yhtiön tulevaisuuteen. Elon uusi strategia on valmis ja se esitellään median edustajille. Varatoimitusjohtaja Hanna Hiidenpalo kertoo Elon sijoitustoiminnan tuloksesta ja hajauttamisen merkityksestä haastavassa sijoitusmarkkinassa. Pääekonomisti Tiina Helenius analysoi talouden näkymiä ja keskuspankkien haastetta inflaation taltuttamisessa. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa toimittajien kysymyksille. Pyydämme ilmoittautumaan tulosinfoon viimeistään 25.10. sähköpostitse sara.salomaa@elo.fi. Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, osallistutko tilaisuuteen Elon toimistolla vai etäyhteydellä.