Yli 700 johtajaa esittelee nuorelle työpäiväänsä

Tällä viikolla yli 700 opiskelijaa pääsee seuraamaan johtajien työpäivää. Kyseessä on kauppakamarien, nuorkauppakamarien ja YES-verkoston valtakunnallinen Tuhat nuorta johtajaa -kampanja, joka yhdistää nuoren ja johtajan yhden työpäivän ajaksi.

Johanna Sipola / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

“Päivä on nuorelle tilaisuus kokea, mitä johtajuus tänä päivänä on. Johtajat puolestaan saavat tilaisuuden pohtia omaa asemaansa ja kehittymistään johtajana”, Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola sanoo.

Kampanjassa nuori osallistuu johtajan todelliseen työpäivään ja pääsee seuraamaan johtajan arkea – tutkimaan, kokemaan ja oppimaan. Johtaja antaa osallistuvalle nuorelle esimerkin siitä, millaista johtajuutta ja taitoja työelämässä tarvitaan. Nuorelle päivä on henkilökohtainen haaste ja mahdollisuus miettiä, mitä johtajuus tarkoittaa käytännössä ja millaisia taitoja työelämässä tarvitaan sekä saada eväitä oman työuransa rakentamiseen.

“On upeaa, että johtajat tarttuvat innolla haasteeseen tarjota ainutkertainen mahdollisuus Suomen nuorille. Toivotan antoisaa päivää kaikille kampanjaa osallistuville johtaja–opiskelija-pareille”, Sipola hymyilee.

Valtakunnallisessa kampanjassa on tämän viikon jälkeen ollut mukana noin 850 johtaja–nuori-paria ympäri Suomea. 150 paria pilotoi kampanjaa eri paikkakunnilla jo keväällä. Kampanjaan on lähtenyt mukaan johtajia yrityksistä ja julkisista organisaatioita kaikilta Suomen alueilta ja eri toiminta-aloilta. Kampanjaan osallistuu muun muassa Nordea, Kesko, UPM ja Isku sekä useita kunnanjohtajia. Nuoret ovat noin 17–24-vuotiaita opiskelijoita lukioista, ammatilisista oppilaitoksista ja korkeakouluista eri opintoaloilta.

Kampanjan toteutusta voi seurata verkkosivuilla http://1000nuortajohtajaa.fi/ tai sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #1000nuortajohtajaa.

Lisätietoja:

Kampanjaan  osallistuvien henkilöiden haastattelupyynnöt: Terhi Metsola, projektipäällikkö, Suomen Nuorkauppakamari, p. 040 511 1237, terhi.metsola@gmail.com

Johanna Sipola / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Yritysjohtajat: Ulkomaisten työntekijöiden saatavuusharkinnasta luovuttava13.6.2018 07:30Tiedote

Suomalaisten yritysjohtajien mukaan EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työnhakijoiden saatavuusharkinnasta tulisi luopua. Kauppakamarien Yritysparlamentti-kyselyyn vastanneista yritysjohtajista enemmistö kannattaa saatavuusharkinnan poistamista. Kyselyssä tiedusteltiin myös yritysjohtajien arviota Suomen hallituksen ja opposition toiminnasta. Suomen hallitus saa yritysjohtajilta arvosanan 7,3 ja oppositio 5,3 asteikolla 4–10.

Kauppakamarien Finncham-verkosto lisää panostuksia vienninedistämiseen12.6.2018 08:23Tiedote

Keskuskauppakamari on koonnut uudistettuun Finncham-verkostoon 35 aktiivisinta suomalaista kauppakamaria eri puolilta maailmaa auttamaan yrityksiä oikeiden kontaktien löytämisessä 22 vientimaassa. “Vientimarkkinoiden vahva tuntemus ja oikeat paikalliset kumppanit ovat avainasemassa yritysten kansainvälistymisessä. Eri maissa toimivien Suomi-verkostojen tulisi auttaa suomalaisyrityksiä nykyistä paremmin saamaan jalansijan uusilta vientimarkkinoilta”, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori.

Kauppakamarit: Osaavan henkilöstön saatavuus vaatii muutoksia koulutusjärjestelmään4.6.2018 07:00Tiedote

Koulutusjärjestelmä on muutettava joustavaksi ja reagointikykyiseksi, vaativat kauppakamarit. Osaavan henkilöstön saatavuuden turvaaminen yrityksille vaatii, että koulutusjärjestelmän sisäiset raja-aidat puretaan ja elinikäinen oppiminen mahdollistetaan. Ammatti- ja tutkintonimikkeiden sijaan huomio on kiinnitettävä osaamiseen, jota on voitava päivittää muuttuvien tarpeiden mukaan läpi työuran.