Yli 700 johtajaa esittelee nuorelle työpäiväänsä

Tällä viikolla yli 700 opiskelijaa pääsee seuraamaan johtajien työpäivää. Kyseessä on kauppakamarien, nuorkauppakamarien ja YES-verkoston valtakunnallinen Tuhat nuorta johtajaa -kampanja, joka yhdistää nuoren ja johtajan yhden työpäivän ajaksi.

Johanna Sipola / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

“Päivä on nuorelle tilaisuus kokea, mitä johtajuus tänä päivänä on. Johtajat puolestaan saavat tilaisuuden pohtia omaa asemaansa ja kehittymistään johtajana”, Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola sanoo.

Kampanjassa nuori osallistuu johtajan todelliseen työpäivään ja pääsee seuraamaan johtajan arkea – tutkimaan, kokemaan ja oppimaan. Johtaja antaa osallistuvalle nuorelle esimerkin siitä, millaista johtajuutta ja taitoja työelämässä tarvitaan. Nuorelle päivä on henkilökohtainen haaste ja mahdollisuus miettiä, mitä johtajuus tarkoittaa käytännössä ja millaisia taitoja työelämässä tarvitaan sekä saada eväitä oman työuransa rakentamiseen.

“On upeaa, että johtajat tarttuvat innolla haasteeseen tarjota ainutkertainen mahdollisuus Suomen nuorille. Toivotan antoisaa päivää kaikille kampanjaa osallistuville johtaja–opiskelija-pareille”, Sipola hymyilee.

Valtakunnallisessa kampanjassa on tämän viikon jälkeen ollut mukana noin 850 johtaja–nuori-paria ympäri Suomea. 150 paria pilotoi kampanjaa eri paikkakunnilla jo keväällä. Kampanjaan on lähtenyt mukaan johtajia yrityksistä ja julkisista organisaatioita kaikilta Suomen alueilta ja eri toiminta-aloilta. Kampanjaan osallistuu muun muassa Nordea, Kesko, UPM ja Isku sekä useita kunnanjohtajia. Nuoret ovat noin 17–24-vuotiaita opiskelijoita lukioista, ammatilisista oppilaitoksista ja korkeakouluista eri opintoaloilta.

Kampanjan toteutusta voi seurata verkkosivuilla http://1000nuortajohtajaa.fi/ tai sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #1000nuortajohtajaa.

Lisätietoja:

Kampanjaan  osallistuvien henkilöiden haastattelupyynnöt: Terhi Metsola, projektipäällikkö, Suomen Nuorkauppakamari, p. 040 511 1237, terhi.metsola@gmail.com

Yritys, tee ainakin nämä tietosuojasi eteen15.12.2018 09:31Tiedote

Tietosuoja on edelleen ajankohtainen, sillä uusi tietosuojalaki tulee voimaan tammikuun ensimmäisenä päivänä. Sillä täydennetään ja täsmennetään kansallisesti EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen eli GDPR:n säännöksiä. Keskuskauppakamari ja Microsoft julkaisivat yhteistyössä yrityksille suunnatun tietosuojaoppaan, joka antaa perustason ohjeita siitä, miten tietosuoja-asiat kannattaa yrityksen arjessa järjestää.

Naisjohtajien osuus pörssiyhtiöissä kasvaa, mutta mihin insinöörinaiset katoavat johtajapolulta?10.12.2018 06:00Tiedote

Naisten määrä suomalaisten pörssiyhtiöiden johdossa on noussut ennätyslukuihin. Erityisesti nuorten naisten kasvava osuus johtoryhmissä herättää lupauksia tulevasta. Myös pullonkauloja on havaittavissa. Vaikka johtoryhmien naiset ovat keskimäärin miehiä korkeammin koulutettuja, koulutusalojen suhteen on havaittavissa eroja. Keskeisin ero löytyy diplomi-insinööritaustaisista johtajista, joissa naisten osuus on edelleen hyvin pieni.