Yli 700 johtajaa esittelee nuorelle työpäiväänsä

Tällä viikolla yli 700 opiskelijaa pääsee seuraamaan johtajien työpäivää. Kyseessä on kauppakamarien, nuorkauppakamarien ja YES-verkoston valtakunnallinen Tuhat nuorta johtajaa -kampanja, joka yhdistää nuoren ja johtajan yhden työpäivän ajaksi.

Johanna Sipola / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

“Päivä on nuorelle tilaisuus kokea, mitä johtajuus tänä päivänä on. Johtajat puolestaan saavat tilaisuuden pohtia omaa asemaansa ja kehittymistään johtajana”, Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola sanoo.

Kampanjassa nuori osallistuu johtajan todelliseen työpäivään ja pääsee seuraamaan johtajan arkea – tutkimaan, kokemaan ja oppimaan. Johtaja antaa osallistuvalle nuorelle esimerkin siitä, millaista johtajuutta ja taitoja työelämässä tarvitaan. Nuorelle päivä on henkilökohtainen haaste ja mahdollisuus miettiä, mitä johtajuus tarkoittaa käytännössä ja millaisia taitoja työelämässä tarvitaan sekä saada eväitä oman työuransa rakentamiseen.

“On upeaa, että johtajat tarttuvat innolla haasteeseen tarjota ainutkertainen mahdollisuus Suomen nuorille. Toivotan antoisaa päivää kaikille kampanjaa osallistuville johtaja–opiskelija-pareille”, Sipola hymyilee.

Valtakunnallisessa kampanjassa on tämän viikon jälkeen ollut mukana noin 850 johtaja–nuori-paria ympäri Suomea. 150 paria pilotoi kampanjaa eri paikkakunnilla jo keväällä. Kampanjaan on lähtenyt mukaan johtajia yrityksistä ja julkisista organisaatioita kaikilta Suomen alueilta ja eri toiminta-aloilta. Kampanjaan osallistuu muun muassa Nordea, Kesko, UPM ja Isku sekä useita kunnanjohtajia. Nuoret ovat noin 17–24-vuotiaita opiskelijoita lukioista, ammatilisista oppilaitoksista ja korkeakouluista eri opintoaloilta.

Kampanjan toteutusta voi seurata verkkosivuilla http://1000nuortajohtajaa.fi/ tai sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #1000nuortajohtajaa.

Lisätietoja:

Kampanjaan  osallistuvien henkilöiden haastattelupyynnöt: Terhi Metsola, projektipäällikkö, Suomen Nuorkauppakamari, p. 040 511 1237, terhi.metsola@gmail.com

Johanna Sipola / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Helsinki Brand Summit: Tulevaisuuden kuluttaja vaatii brändeiltä yllätyksellisyyttä ja uusia ratkaisuja7.2.2018 09:11Tiedote

Tulevaisuus tuo mukanaan yhä vaativampia kuluttajia, mikä korostaa brändien merkitystä, uskoo Keskuskauppakamarin järjestämässä Helsinki Brand Summit -tilaisuudessa lähes sadalle yritysjohtajalle ja asiantuntijalle puhunut hallitusammattilainen Marina Vahtola. Hän kannustaa suomalaisyrityksiä nostamaan brändistrategian keskeiseksi osaksi liiketoiminnan kehittämistä.

Lautakunnan suositus kirjallisista sopimuksista ja sopimusten yksipuolisesta muuttamisesta7.2.2018 06:00Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on antanut suosituksen 23.1.2018. Lautakunta suositti, että elintarvikeketjun sopimussuhteissa lähtökohtana on oltava kirjallinen sopimus. Etenkin silloin, kun liikesuhde on ajallisesti pitkä, sopijaosapuolten välillä tulee aina laatia kirjallinen sopimus. Tällaisissa tapauksissa kirjallinen sopimus on tehtävä, vaikkei toinen osapuoli osaisi sellaista vaatiakaan. Lisäksi lautakunta korosti, että sopimus on koko arvoketjun perusta ja sisältää kaupallisen riskin jakamisen. Näiden syiden vuoksi lautakunta suositti, että alan toimijat kiinnittävät huomiota siihen, ettei sopimuksia muuteta yksipuolisesti.

Suomi tarvitsee toimia työllisyyden parantamiseksi vastakkainasettelun sijasta31.1.2018 15:38Tiedote

Uutiset parantuneesta taloustilanteesta ja aktiivimallin aiheuttama kuohunta ovat peittäneet alleen Suomen karun tilanteen. Väestön ikääntyminen aiheuttaa suuria paineita jo ennestään velkaantuneelle julkiselle taloudelle. “Riitelyn ja lakkoilun sijaan on löydettävä rakentava tapa yhdessä pohtia muutoksia, joilla vahvistamme työllisyyttä ja turvaamme yhteisen tulevaisuuden”, Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa kehottaa.

Iranin tilanne vaatii yrityksiltä riskienhallintaa4.1.2018 15:20Tiedote

Iranin kasvava epävarmuus vaatii nyt suomalaisyrityksiltä osaavaa riskienhallintaa, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Menestyäkseen yritysten on jatkuvasti otettava huomioon eri maiden muuttuvat poliittiset ja taloudelliset riskit. Markkinoiden jättäminen on aina viimeisin keino reagoida kasvaviin riskeihin. Iranille ei kuitenkaan vielä kannata kääntää selkää, mutta tilannetta on syytä seurata tarkasti", toteaa Vuori.

Keskuskauppakamarin viisi keinoa työllisyysasteen nostamiseksi2.1.2018 10:31Tiedote

Työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin tulee Keskuskauppakamarin mukaan asettaa Suomen keskeisimmäksi tavoitteeksi vuonna 2018 ja viiden vuoden tähtäimellä 80 prosenttiin. Ilman uudistuksia vanheneva väestö ei pysty tulevaisuudessa pitämään yllä nykyisiin odotuksiin perustuvaa hyvinvointiyhteiskuntaa. Keskuskauppakamari on laatinut listan keskeisistä rakenteellisista toimenpiteistä työllisyysasteen nostamiseksi.