Yli 90 prosenttia käytöstä poistetuista metrovaunuista voidaan hyödyntää

Vuodesta 1977 palvelleet nokkajunat ovat tulleet tiensä päähän. Liki neljän miljoonan kilometrin ja yli neljän vuosikymmenen jälkeen yksi vaunuista pääsee museoitavaksi Helsingin kaupunginmuseoon ja viisi kierrätetään.

Nokkajunat olivat sarjansa ensimmäisiä vaunuja, jotka hankittiin aikoinaan prototyypeiksi metron koeajoja varten.

-        Haluamme ottaa huomioon kaluston ympäristövaikutukset koko elinkaaren ajalta. Käytöstä poistuvien metrojunien kierrättäminen ja niistä saatavien varaosien käyttäminen uudelleen edistävät kestävää resurssien käyttöä ja auttavat osaltaan täyttämään Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelman tavoitteita, kertoo HKL:n kalustopäällikkö Heidi Heikkilä.

Nokkajunat poistuivat liikenteestä länsimetron avauduttua matkustajille vuonna 2018. Vaunut osoittautuivat liian epäluotettaviksi liikenteeseen; niiden tekniikka on vanhaa, eikä vaunuihin saa enää uusia varaosia.

HKL:n kunnossapito ottaa nokkajunista talteen esimerkiksi ajomoottoreita, jousijarruja ja teknisiä osia, joita voidaan käyttää varaosina sarjajunissa.

-        Vanhempien vielä liikenteessä olevien metrojunien varaosien saatavuus on vaikeaa, joten on hyvä, että vaunuista saadaan osia uudelleenkäytettäväksi. Niitä pystytään käyttämään vielä noin 10-15 vuotta, kertoo Markus Valtonen kalustokunnossapidosta.

Kun HKL:n kunnossapidossa on saatu varaosat talteen, HKL:n kierrätyskumppani Kuusakoski Oy pystyy kierrättämään ja hyötykäyttämään vielä yli 90 prosenttia vaunujen materiaaleista. Kuusakoski toimittaa teollisen prosessin läpikäyneet materiaalit kierrätysraaka-aineeksi valmistavalle teollisuudelle.

Tutustu metrovaunujen kierrätykseen videon välityksellä.

Lisätiedot:
kalustopäällikkö
Heidi Heikkilä
heidi.h.heikkila@hel.fi

Käräjäoikeus päätti korvauksista metron automatisointisopimusten purkamisasiassa16.11.2021 13:35:46 EET | Tiedote

Helsingin käräjäoikeus antoi 16.11. ratkaisunsa metron automatisointisopimusten purkamiseen liittyvien taloudellisten vaatimusten osalta. Ratkaisun taustalla on 31.3.2020 annettu käräjäoikeuden välituomio, jonka mukaan HKL:llä oli oikeus purkaa metron automatisointia koskevat hankintasopimukset metrovarikon laajennusosan automatisointisopimusta lukuun ottamatta vuonna 2015.