Yli 90% suomalaisista vakuuttaa kotinsa – moni ei kuitenkaan tiedä, että kotivakuutus korvaa myös matkapuhelimelle sattuneen vahingon

Ifin yhteistyökumppanin iTapsan teettämästä tutkimuksesta selvisi, että kaksi kolmasosaa suomalaisista ei tiedä vakuuttaneensa puhelintaan jo kotivakuutuksella. Tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista ei kuitenkaan ota erillistä laitevakuutusta. Ifin nettisivujen 3D-palvelusta näkee helposti, millaisia matkapuhelimille ja muille kodin laitteille sattuneita vahinkoja kotivakuutuksesta korvataan ja mitä ovat keskimääräiset korvaussummat.

Ifin korvauspalvelussa korvataan joka päivä noin 50 matkapuhelinvahinkoa, joiden keskimääräinen korvaussumma on 220 euroa. Kotivakuutuksesta korvataan useimmin matkapuhelimien näyttöjen rikkoutumisvahinkoja.

Hintaesimerkkejä kotivakuutuksesta maksetuista korvaussummista

Astianpesukoneesta aiheutunut vesivahinko: korvaus 4 500 euroa.

Rikkoutuneet silmälasit: korvaus 350 euroa.

Muita esimerkkejä 3D-palvelusta

Kotivakuutuksen kattavuus tulee monille yllätyksenä

iTapsan teettämän tutkimuksen * lisäksi Ifissä on huomattu, etteivät suomalaiset tiedä tarkalleen, mitä kaikkea heidän kotivakuutukseensa kuuluu.

”Puhelimen sisältyminen kotivakuutukseen ei ole aina itsestään selvää. Kannattaa huomioida myös eri turvatasojen kattavuus. Vain laajat kotivakuutukset korvaavat äkillisiä rikkoutumisvahinkoja. Epätietoisuus kotivakuutuksen laajuudesta voi olla yksi syy ottaa puhelimelle erillinen vakuutus. Meille tulee säännöllisesti kysymyksiä kotivakuutuksen sisällöstä ja korvausten laajuudesta”, sanoo Ifin kerros- ja rivitalovakuutusten tuotepäällikkö Henrik Rantanen.

Ifin Rantanen kertoo, että kotivakuutukseen sisältyvät vastuu- ja oikeusturvat tulevat monelle suomalaisille yllätyksenä.Moni yllättyy siitä, kuinka paljon vahingot maksaisivat ilman kotivakuutusta.

”Siksi olemme halunneet havainnollistaa kotivakuutuksen kattavuutta nettisivuiltamme löytyvällä 3D-palvelulla, josta näkee myös, mitä vahingot maksaisivat ilman vakuutusta.”

* iTapsa Services Oy:n tutkimusyhtiö Bilendi:llä 2019 teettämä suomalaisten mobiililaitteiden käyttöä ja huoltoa selvittävä tutkimus. Tutkimukseen vastasi 1 208, 1860 -vuotiasta suomalaista, jotka omistavat älypuhelimen. Tutkimus suoritettiin verkkokyselynä.

Tieto suomalaisten kotinsa vakuuttamisasteesta perustuu Finanssialan keskusliiton tekemään Vakuutustutkimukseen (2018). Tutkimuksen mukaan 93% suomalaisista vakuuttaa kotinsa.