Yli kolmannes eläkkeensaajista maksaa veroa enemmän kuin vastaavan summan ansaitseva palkansaaja

Maamme hallitus jätti kehysriihessään puuttumatta siihen, että vuotuista eläketuloa välillä 16 000 - 44 000 euroa verotetaan maassamme tällä hetkellä rankemmin kuin vastaavia palkkatuloja. Yli kolmannes eläkkeensaajistamme, 36 prosenttia, kuuluu tähän ryhmään. Hallitus päätti kuitenkin puuttua suurituloisten eläkeläisten verotukseen ja nostaa sen samalle tasolle kuin vastaavan vuosiansion omaavalla palkansaajilla.

Tällä hetkellä alle 10 000 euron vuotuisista eläketuloista ei mene veroa ja suurta eläkettä saavia verotetaan kevyemmin kuin yhtä paljon tienaavia palkansaajia. Eläkkeensaajat, joiden vuositulot ovat 16 000 - 44 000 euroa, maksavat enemmän veroa kuin vastaavia palkkatuloja saavat alle 53-vuotiaat palkansaajat. Ero on suurimmillaan 24 000 euron vuosituloja saavilla, jolloin veroprosenteissa on 1,3 prosenttiyksikön ero. Tällaisesta eläketulosta menee veroa 22,5 prosenttia, vastaavista palkkatuloista 21,2 prosenttia. Laskelmassa palkansaajan maksaman työeläkevakuutusmaksun osuus on mukana heidän verotuksessaan. Luvut ovat Veronmaksajain Keskusliiton selvityksestä.

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry vaatii, että samalla kun hallituksemme nostaa suurten eläketulojen verotusta, se myös laskee 16 000 - 44 000 euron vuotuista eläketuloa saavien eläkkeensaajien verotuksen samalle tasolle kuin vastaavaa palkkatuloa saavilla. Pienet vuosieläkkeet on pidettävä edelleen verottomina, mutta sen ylittävistä tuloista on verotettava saman verran kaikilla tulotasoilla riippumatta siitä, onko kyse eläkkeestä tai palkasta.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Matti Hellsten, puh. 0400 501 983
sihteeri Timo Kokko, puh. 050 441 3830

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n jäsenjärjestöissä on yhteensä noin 300 000 henkilöjäsentä. Jäsenjärjestöt ovat Eläkeliitto ry, Eläkeläiset ry, Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry. Kansallinen senioriliitto ry, Kristillinen Eläkeliitto ry ja Svenska pensionärsförbundet rf. Vuoden 2012 puheenjohtajajärjestö on Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry.

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry - Pensionärsförbundens intresseorganisation PIO rf. EETU-liitoilla on yli 1 200 paikallisyhdistystä, 70 alue- ja piiriyhdistystä ja 300 000 henkilöjäsentä. EETU ry:n puheenjohtajuus vaihtuu vuosittain. Vuonna 2019 Kansallinen senioriliitto ry toimii EETU:n puheenjohtajajärjestönä ja Kansallinen senioriliitto ry:n puheenjohtaja Anneli Taina EETU:n puheenjohtajana. EETU:n sihteerinä ja työvaliokunnan puheenjohtajana toimii Kansallinen senioriliitto ry:n toiminnanjohtaja Matti Niiranen.

Digitalisaatio ei saa johtaa ikääntyneiden kansalaisten syrjimiseen8.6.2017 14:09:00 EEST | Tiedote