Yli kolmannes Keski-Pohjanmaan vientiyrityksistä uskoo viennin arvon kasvavan – pk-yritykset panostavat kansainvälistymiseen ja innovaatioihin

Keski-Pohjanmaan pk-vientiyritykset hakevat kuluvana vuonna kasvua, ja lähes joka viides maakunnan kansainvälisillä markkinoilla toimivista yrityksistä aikoo kasvattaa panostuksiaan kansainvälistymiseen. Noin kolmannes yrityksistä puolestaan kertoo innovaatiosatsaustensa kasvavan. Keski-Pohjanmaalla toimivista pk-yrityksistä hieman joka kolmas ilmoittaa toimivansa ensisijaisesti kansainvälisillä markkinoilla. Tämä käy ilmi tuoreesta Pk-yritysbarometrista.

Kansainvälisen liiketoiminnan osalta Keski-Pohjanmaan vastaukset ovat suuntaa-antavia, sillä Pk-yritysbarometriin vastanneiden maakunnan pk-viejien määrä on melko pieni.Yli kolmannes kansainvälisesti toimivasta keskipohjalaisyrityksestä harjoittaa suoraa tavaravientiä ja yhtä moni palveluvientiä. Silti melko pieni osuus yrityksistä arvioi, että kokonaisliikevaihdosta yli puolet tulee suorasta viennistä.

–Keski-Pohjanmaan pk-vientiyritysten näkymät ovat positiiviset ja kasvuhaluiset. Pk-yritysbarometrin mukaan useampi kuin joka kolmas vastaajista arvioi, että yrityksen viennin arvo kasvaa kuluvan vuoden aikana. Erinomainen merkki on myös se, että niin moni ulkomaanmarkkinoilla toimivista maakunnan yrityksistä aikoo tehdä lisäpanostuksia kansainvälistymiseen. Tarvitsemme lisää kansainvälisiä pk-yrityksiä. Noin viidennes vientiyrityksistä kertoo olevansa voimakkaasti kasvuhakuisia ja lisäksi 40 prosenttia pyrkii kasvamaan mahdollisuuksien mukaan. Jokunen yritys pohtii myös yrityskauppoja seuraavien viiden vuoden sisällä, sanoo rahoituspäällikkö Tom Siegfrids Finnverasta.

Team Finland -toimijat Finnvera, Finpro, Tekes ja Ulkoministeriö kumppaneineen ovat mukana 2.10.2017 Kokkolassa järjestettävässä Pk-yritykset maailmalle -tapahtumassa, joka keskittyy yritysten kansainvälistymiseen ja kasvuun. Kokkolan tapahtuma huipentaa huhtikuussa alkaneen tiimitavattavissa-tapahtumakiertueen, joka on kattanut kymmenen paikkakuntaa.

Keski-Pohjanmaalla on runsaasti suhteellisen pieniä, innovatiivisia ja menestyviä pk-kasvuyrityksiä, joilla on markkinapotentiaalia sekä lähimarkkinoilla että kauempanakin.

–Eritysesti pk-yritysten kansainvälistymisen tukena ovat Finpron asiantuntijat yli 30 toimistossa eri puolilla maailmaa sekä Suomessa lähellä yrityksiä. Olemme aina valmiita sparraamaan, neuvomaan ja opastamaan yrityksiä eteenpäin kansainvälistymisen eri vaiheissa sekä valituilla markkinoilla. Olemme luoneet myös laajan kontakti- ja asiantuntijaverkoston maailmalla tukemaan ja auttamaan suomalaisia yrityksiä kohdemaissa, kertoo Esa Räisänen, aluepäällikkö, Export Finland, Finpro.

Hän kehottaa yrityksiä olemaan aktiivisia ja rohkeasti yhteydessä kansainvälistymiseen liittyvissä asioissa. Yrityksen apuna kansainvälistymisessä maailmalla Finpron lisäksi on myös ulkoministeriön noin 90 edustuston globaali ulkomaanverkko.

–Verkostomme auttaa varsinkin mahdollisten viennin esteiden ja ongelmien taklaamisessa, antaa yrityksille analyyttistä tietoa kohdemaasta ja auttaa monin eri tavoin yrityksen verkottumisessa ja kontakteissa kohdemarkkinalla, sanoo Team Finland -vientisuurlähettiläs Juha Markkanen ulkoministeriöstä.

Finpro ja muut Team Finland -toimijat seuraavat jatkuvasti globaaleja markkinamahdollisuuksia, suoria kaupanmahdollisuuksia sekä pidemmälle luotsaavia signaaleja markkinoilta, joilla voi olla vaikutusta suomalaisyritysten menestymiseen markkinoilla. Kaikki nämä löytyvät www.marketopportunities.fi-verkkopalvelusta.

Innovaatioihin ja tuotekehitykseen halutaan panostaa

Keski-Pohjanmaalla 28 prosenttia kansainvälisesti toimivista pk-yrityksistä arvioi kasvattavansa innovaatio-, tuotanto- ja tuotekehityspanostuksiaan tulevan vuoden aikana. Koko maan tasolla into panostaa innovaatioihin ja toiminnan kehittämiseen on suurinta 42 prosentilla kansainvälisesti toimivista pk-yrityksistä.

Tekes rahoitti Keski-Pohjanmaan yrityksiä viime vuonna lähes 2,5 miljoonalla eurolla. Noin 80 prosenttia rahoituksesta suuntautui palvelualoille.

–Keski-Pohjanmaalla Tekesin yritysrahoitus kohdistui kokonaan pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Valtakunnallisestikin pk-yritykset ovat Tekesin keskeisin asiakasryhmä, viime vuonna 77 prosenttia rahoituksestamme käytettiin kasvuhakuisten pk-yritysten innovaatioprojekteihin. Viime syksynä lanseeratusta innovaatiosetelistä tuli nopeasti suosittu myös Keski-Pohjanmaalla, kertoo palvelujohtaja Kari Komulainen Tekesistä.

Kokkolan Pk-yritykset maailmalle ja Team Finland tiimitavattavissa -tapahtuma järjestetään Kokkolan kaupungintalolla maanantaina 2.10. osoitteessa Kauppatori 5, Kokkola kello 8.30-18.30. Tilaisuus järjestetään yhteistyössä Pohjanmaan Kauppakamarin, Keski-Pohjanmaan Yrittäjien, Nordean ja Kosekin kanssa. Lisätietoa tapahtumasta, järjestäjistä ja yhteystiedot löytyvät osoitteesta: http://www.tiimitavattavissa.fi/Kokkola.

Pk-yritysbarometri

Suomen Yrittäjät, Finnvera ja työ- ja elinkeinoministeriö tekevät Pk-yritysbarometrin yhteistyössä kaksi kertaa vuodessa. Syksyn 2017 barometri julkistettiin 11.9.2017. Se perustuu noin 4 700 pk-yrityksen vastauksiin eri puolilta Suomea. Vastaajista kansainvälisillä markkinoilla toimii vajaat 1 100 yritystä. Barometriin osallistuneista keskipohjalaisista yrityksistä 20 ilmoitti harjoittavansa ensisijaisesti kansainvälistä liiketoimintaa.

Tom Siegfrids, rahoituspäällikkö, Finnvera, 040 841 2745, etunimi.sukunimi@finnvera.fi

Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, 040 033 9597, etunimi.sukunimi@finpro.fi

Kari Komulainen, palvelujohtaja, Tekes, etunimi.sukunimi@tekes.fi

Juha Markkanen, vientisuurlähettiläs, ulkoministeriö, 050 3271 314, etunimi.sukunimi@formin.fi

Bernin Unionin vientitakuulaitokset ja luottoriskivakuuttajat kattavat 14 prosenttia maailmankaupasta22.3.2018 09:01Tiedote

Poliittisten riskien ja vientikaupan luottoriskien vakuutusten käyttäminen on kasvava trendi, mikä on hyvä uutinen kaikille maailmankaupan osapuolille. Luotto- ja investointiriskien vakuuttajien kansainvälisen järjestön, Bernin Unionin, jäsenten suojaama osuus maailmankaupasta nousi 14 prosenttiin vuonna 2017. Vientitakuulaitoksena myös Finnvera kuuluu Bernin Unioniin. Unionin kevätkokous pidettiin Kenian Kilifissä maaliskuussa 2018.

Finnvera’s Annual General Meeting: New members appointed to Finnvera's Supervisory Board - No changes in the composition of the Board of Directors16.3.2018 17:14Tiedote

Finnvera Plc Stock Exchange Release 16 March 2018, at 17:15 On 16 March 2018, Finnvera's Annual General Meeting elected new members to the company's Supervisory Board. No changes were made to the composition of the Board of Directors. The new members of the Supervisory Board are Pia Kauma and Anne Louhelainen, Members of Parliament; and Timo Saranpää, Chairman. Antti Rantakangas, Member of Parliament will continue as Chairman and Krista Kiuru, Member of Parliament as Vice Chairman of the Supervisory Board. Pia Björkbacka, Adviser for International Affairs; Eeva-Johanna Eloranta, Member of Parliament; Lasse Hautala, Member of Parliament; Laura Huhtasaari, Member of Parliament; Timo Kalli, Member of Parliament; Leila Kurki, Senior Adviser; Veli-Matti Mattila, Chief Economist; Ville Niinistö, Member of Parliament; Carita Orlando, Managing Director; Olli Rantanen, Team Manager; Eero Suutari, Member of Parliament; and Tommi Toivola, Senior Adviser will continue as members of the Supervisory

Finnveran yhtiökokous: hallintoneuvostoon uusia jäseniä – hallitus jatkaa samalla kokoonpanolla16.3.2018 17:10Tiedote

Finnvera Oyj Pörssitiedote 16.3.2018 klo 17.15 Finnveran yhtiökokous valitsi 16.3.2018 uusia jäseniä yhtiön hallintoneuvostoon. Hallituskokoonpanoon ei tullut muutoksia. Hallintoneuvoston uusia jäseniä ovat kansanedustajat Pia Kauma ja Anne Louhelainen sekä puheenjohtaja Timo Saranpää. Hallintoneuvoston puheenjohtajana jatkaa kansanedustaja Antti Rantakangas ja varapuheenjohtajana kansanedustaja Krista Kiuru. Jäseninä jatkavat kansainvälisten asioiden asiantuntija Pia Björkbacka, kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta, kansanedustaja Lasse Hautala, kansanedustaja Laura Huhtasaari, kansanedustaja Timo Kalli, työllisyyspoliittinen asiantuntija Leila Kurki, toimitusjohtaja Kari Luoto, pääekonomisti Veli-Matti Mattila, kansanedustaja Ville Niinistö, toimitusjohtaja Carita Orlando, tiimipäällikkö Olli Rantanen, kansanedustaja Eero Suutari ja johtava asiantuntija Tommi Toivola. Yhtiön hallituksen puheenjohtajana jatkaa EKP:n Pankkivalvonnan neuvoston jäsen Pentti Hakkarainen. I varapuheenjohta

Ostajarahoituksen järjestäminen suomalaisen vientiyrityksen asiakkaalle usein edellytys kaupan syntymiselle15.3.2018 08:33Tiedote

Suomalaisten vientiyritysten näkymät ovat Suomelle tärkeillä vientitoimialoilla hyvät. Finnveran vientitakuiden ja erityistakausten vastuukannasta yli puolet on vientiyritysten tulevien vuosien toimituksiin liittyviä tarjouksia tai sopimuksia. Ne ulottuvat parhaimmillaan jopa vuoteen 2024 saakka. Vaikka viennin rahoituksen vastuukanta on kasvanut, se ei suoraan merkitse luottoriskien kasvua. Rahoituksen järjestäminen tärkeydestä kertoo se, että ostajarahoitus suomalaisen vientiyrityksen ulkomaiselle asiakkaalle voi olla edellytys sille, että suomalaisyritys voittaa kauppasopimuksen.

Finnvera laski liikkeeseen 15 vuoden pituisen 1 miljardin euron määräisen lainan8.3.2018 12:30Tiedote

PÖRSSITIEDOTE 8.3.2018 klo 12.30 Finnvera laski 7.3.2018 liikkeeseen runsaan 15 vuoden pituisen 1 miljardin euron joukkovelkakirjalainan. Merkintöjen yhteismäärä nousi yli 1,3 miljardiin euroon. Sijoittajia oli noin 50. Heinäkuussa 2033 erääntyvä joukkovelkakirjalaina on Finnveran tähän mennessä liikkeeseen laskemista joukkovelkakirjalainoista laina-ajaltaan pisin. Liikkeeseenlaskun pääjärjestäjinä toimivat Crédit Agricole CIB, Danske, Deutsche Bank ja Nordea. Suurin osa sijoittajista tuli Saksasta ja Ranskasta. Finnvera käyttää varat sekä vientiluottojen rahoitukseen että pk-yritysrahoitukseen. Joukkovelkakirjalaina laskettiin liikkeeseen Finnveran EMTN-lainaohjelman (Euro Medium Term Note) puitteissa. Sen alla liikkeeseen lasketuilla lainoilla on valtion takaus. Finnveran EMTN-ohjelman luokitus vastaa Suomen valtion pitkäaikaiselle velalle annettua luokitusta. Moody’s:in luokitus Finnveralle on Aa1 ja Standard & Poor’s:in AA+.