Yli puolet nuorista arvioi somen auttavan ihmissuhteissa – ero vanhempiin valtava

Valtaosa nuorten sosiaalisen median käytöstä liittyy erityisesti videoihin ja kuviin. Some auttaa solmimaan ja ylläpitämään sosiaalisia suhteita, mutta myös koukuttaa – yli puolet nuorista kokee, että puhelimesta on vaikea irrottautua. Lasten ja nuorten kasvava puhelimen käyttö huolettaa myös aikuisia, selviää DNA:n tuoreesta digitutkimuksesta.

DNA:n Nepa Insightilla teettämässä Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksessa haastateltiin maaliskuussa yli tuhatta 16–74-vuotiasta suomalaista. Kyselytutkimukseen vastanneista 16-34-vuotiaista suomalaisista yli kolmannes kertoo käyttävänsä puhelinta sen mahdollistamiin eri toimintoihin yli kaksi tuntia päivässä. Kaikkein aktiivisimpia ovat 16–24-vuotiaat, joista peräti 39 prosenttia käyttää puhelinta yli kaksi tuntia päivässä eri toimintoihin. Se on yli tuplasti se mitä 35–44-vuotiailla (17 %).

Lähes kaikkien kysyttyjen sosiaalisen median palveluiden päivittäinen käyttö on hieman kasvanut edellisvuodesta koko vastaajajoukossa. Joka viides 16–24-vuotias käyttää some-palveluita yli kaksi tuntia päivässä. Sosiaalisista medioista 16-24-vuotiaat käyttävät selvästi muita ikäryhmiä enemmän Instagramia, Snapchatia ja YouTubea. Koko vastaajaryhmässä Facebookin päivittäinen käyttö korostuu hieman naisten keskuudessa, YouTube miesten keskuudessa.

”Videot ja visuaalisuus korostuvat nuorten somen käytössä. Kun vanhemmat ikäryhmät jakavat ajatuksiaan sanallisessa muodossa, nuoret kertovat elämästään kuvien ja videoiden kautta. He ovat kiinnostuneita sekä kuluttamaan visuaalista sisältöä että tuottamaan sitä itse”, toteaa DNA:n some-vastaava, tuottaja Ville Halonen.

Vastaajilta kysyttiin myös, ovatko he vähentäneet Facebookin käyttöä. Puolet (50 %) 16–24-vuotiaista nuorista käyttää edelleen Facebookia päivittäin. 16–24-vuotiaista 25 prosenttia arvelee vähentäneensä Facebookin käyttöä jonkin verran ja 25–34-vuotiaista 35 prosenttia arvelee vähentäneensä sen käyttöä jonkin verran.

Vaikka puhelimen käyttö, TV:n katselu ja somen käyttö eivät kasva enää yhtä voimakkaasti kaikkien suomalaisten osalta kuin aiempina vuosina, nuorista yli kolmasosa arvioi silti käyttävänsä aiempaa enemmän aikaansa nettivideoiden katseluun, musiikin kuunteluun ja sosiaaliseen mediaan.

Nuoret suhtautuvat sosiaaliseen mediaan kaksijakoisesti. Etenkin 16–24-vuotiaat kokevat, että sosiaalisesta mediasta on hyötyä ihmissuhteiden synnyttämisessä ja ylläpidossa. 60 prosenttia sanoo somen auttavan luomaan uusia ihmissuhteita ja ylläpitämään vanhoja suhteita. Esimerkiksi 45–54-vuotiaasta näin ajattelee vain 28 prosenttia.

Samaan aikaan nuoret kuitenkin kokevat, että netin ja puhelimen äärestä on yhä vaikeampaa irrottautua. 53 prosenttia tuntee, että puhelimesta on vaikea irrottautua, mutta vain 29 prosenttia oli rajoittanut internetin tai puhelimen äärellä viettämäänsä aikaa. Alaikäisen somen käyttö aiheuttaa huolen tunnetta erityisesti naisten keskuudessa (40 %).

”Puhelin on tullut osaksi jokapäiväistä elämää ja kaikkea arkea. Yhteydenpito perheeseen ja ystäviin, matkaliput, leffaliput, nettiyhteys, tiedot, kuvaaminen, musiikki, liikunnan seuranta, kartat, viihde - kaikki on puhelimessa keskitetysti, yhden klikkauksen päässä. Ja nuorten elämässä näin on ollut aina”, Halonen sanoo.

Äänet pois

Puhelimen käyttötapa on muuttunut olennaisesti niin, ettei puhelimessa pidetä läheskään aina ääniä päällä, vaan se on joko kokonaan äänettömällä, tai päällä on vain värinä. Mitä nuorempi vastaaja, sitä useammin puhelin on äänettömällä tai värinätilassa – 16–24-vuotiaista vain alle neljännes (23 %) pitää äänet päällä, ja 25–34-vuotiaista alle puolet (46 %).

”Erityisesti nuoret haluavat käyttää puhelintakin vain silloin, kun itselle sopii”, toteaa Halonen.

Poimintoja Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksesta:

16-24-vuotiaista käyttää päivittäin:

• 81 prosenttia WhatsAppia
  • 50 prosenttia Facebookia
  • 65 prosenttia YouTubea
  • 66 prosenttia Instagramia (kuvat)
  • 21 prosenttia Facebook Messengeriä
  • 52 prosenttia Instagram Storiesia
  • 75 prosenttia Snapchatiä

25 prosenttia 16-24-vuotiaista arvelee vähentäneensä Facebookin käyttöä jonkin verran. Silti 50 prosenttia ikäryhmästä käyttää Facebookia edelleen päivittäin.

47 prosenttia 16-24-vuotiaista julkaisee aktiivisesti tai jonkin verran itse sisältöä somessa.

39 prosenttia 16-24-vuotiaista käyttää puhelinta yli kaksi tuntia päivässä.

LIITE: Tutkimusraportti

Ville Halonen. tuottaja, DNA Oyj, puh. 044 044 5211, ville.halonen@dna.fi
Maris Tuvikene, Senior Analyst, Nepa Insight Oy, puh. 040 7742 508, maris.tuvikene@nepa.com

DNA on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Tehtävämme on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka tekevät yksityis- ja yritysasiakkaidemme arjesta mutkatonta. DNA:lla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli tärkeiden viestintäyhteyksien tarjoajana ja digitaalisen kehityksen mahdollistajana. DNA valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja liiketuloksemme 139 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.