Yli puolet työttömyyskassoista laskee jäsenmaksua vuonna 2018

Suomessa toimii ensi vuoden alusta lukien 26 työttömyyskassaa, joista 15 laskee jäsenmaksuaan. Ansiopäivärahamenot ovat laskeneet merkittävästi tänä vuonna. Ensi vuonna kassat arvioivat kehityksen tasaantuvan. Vuorotteluvapaan käytön ennakoidaan edelleen vähenevän.

Työttömyyskassojen jäsenten kannalta käänne on merkittävä, sillä menneinä vuosina työttömyyskassat ovat joutuneet korottamaan jäsenmaksujaan etuusmenojen kasvun vuoksi. Jäsenmaksujen lasku koskee yhteensä yli 1,2 miljoonaa työttömyyskassan jäsentä. Kaikkiaan työttömyyskassoihin kuuluu runsaat 1,9 miljoonaa jäsentä.

Tammi-lokakuussa 2017 työttömyyskassat maksoivat ansiopäivärahaa yhteensä noin 1,98 miljardia euroa, jossa on laskua edellisen vuoden vastaavaan aikaan 13,2 prosenttia. Kassat ennakoivat ansiopäivärahaa maksettavan tänä vuonna yhteensä noin 2,25 miljardia euroa. Laskua edellisvuoteen verrattuna tulisi 17 prosenttia.

Vuonna 2016 maksettujen etuuksien määrä laski ensimmäistä kertaa vuoden 2011 jälkeen ja ansiopäivärahaa maksettiin yhteensä 2,71 miljardia euroa.

Työttömyyskassojen jäsenten valtaosin myönteisestä työllisyyskehityksestä huolimatta kassat arvioivat maltillisesti ensi vuoden kehitystä. Yhteenlaskettuna kassat ennakoivat ansiopäivärahamenojen jopa lievästi kasvavan vuonna 2018 noin 2,34 miljardiin euroon. Ansiopäivärahan maksupäivien kokonaismäärän työttömyyskassat arvioivat kuitenkin laskevan 36,6 miljoonasta 35,4 miljoonaan päivään. Tällöin työttömyyspäivät vähenisivät, mutta maksettavat ansiopäivärahat olisivat hieman aiempaa suurempia.

Vuorottelukorvausmenot ja -päivät puolittuneet

Työttömyyskassojen arvion mukaan vuorottelukorvauksia maksetaan tänä vuonna jopa yli puolet vähemmän kuin viime vuonna. Vuorotteluvapaan ehtoja kiristettiin ja enimmäiskesto puolitettiin vuoden 2016 alussa. Ensi vuonna vuorotteluvapaan käytön ennakoidaan edelleen vähenevän.

Liikkuvuusavustus on laajenemassa vuoden 2018 alussa niin, että avustusta voi edellytysten täyttyessä saada myös alkavaan työsuhteeseen liittyvän koulutuksen sekä osa-aikatyön perusteella. Avustukseen voi lisäksi saada lapsikorotusta sekä korotusosaa vastaanotetun työn etäisyyden perusteella. Työttömyyskassat arvioivatkin liikkuvuusavustusmenojen kasvavan sekä maksupäivien lisääntyvän. Kovin runsasta vuoden 2017 alussa haettavaksi tulleen liikkuvuusavustuksen hyödyntäminen ei ole ollut: tammi-syyskuussa työttömyyskassat tekivät liikkuvuusavustuksesta runsaat 1300 myönteistä päätöstä.

Ensi vuonna 26 työttömyyskassaa

Suomessa toimii ensi vuoden alusta lukien 24 palkansaajakassaa ja 2 yrittäjäkassaa, joista 15 laskee jäseniltä perittävä maksua. Ennallaan jäsenmaksun pitää 9 kassaa ja jäsenmaksua nostaa kaksi kassaa. Yhtenä kassana on huomioitu 1.1.2018 Teollisuuden työttömyyskassaksi fuusioituvat Metallityöväen työttömyyskassa, Puualojen työttömyyskassa sekä Teollisuusalojen työttömyyskassa. Kaikkien kolmen kassan jäsenten jäsenmaksu laskee fuusion myötä.

Tiedot perustuvat työttömyyskassoille tehtyyn kyselyyn sekä Finanssivalvonnan kassoilta keräämiin tilastoihin.

Ansiopäivärahamenot ja -päivät

2015 2016 2017 2018
Menot 2 863 573 779 € 2 707 644 658 € 2 245 782 401 €* 2 341 931 421 €*
Muutos 6 % -5 % -17 % 4 %
Päivät 42 754 154 41 298 902 36 563 228* 35 427 298*
Muutos 8 % -3 % -11 % -3 %

Vuorottelukorvausmenot ja -päivät

2015 2016 2017 2018
Menot 109 575 676 € 97 385 726 € 46 578 134 €* 44 692 390 €*
Muutos -11 % -11 % -52 % -4 %
Päivät 1 867 035 1 665 202 847 220* 798 285*
Muutos -12 % -11 % -49 % -6 %

Liikkuvuusavustusmenot ja -päivät

2017 2018
Menot 1 906 367 €* 2 337 392 €*
Muutos   23 %
Päivät 62 250* 68 917*
Muutos   11 %

* Arvio

Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö ry (TYJ) on työttömyyskassojen edunvalvonta- ja koulutusjärjestö sekä yhteistoimintaelin. TYJ kehittää työttömyysturvaa ja kassojen toimintaa sekä ylläpitää niiden tietotaitoa. Kaikki Suomessa toimivat 28 työttömyyskassaa ovat jäseninä TYJ:ssä. Kassoissa on jäseninä noin kaksi miljoonaa palkansaajaa ja yrittäjää.

Liikkuvuusavustus laajenee työhön liittyvään koulutukseen sekä kaikkeen osa-aikatyöhön8.12.2017 09:56Tiedote

Eduskunta on hyväksynyt liikkuvuusavustusta ja yritystoimintaa koskevat hallituksen esittämät lakimuutokset työttömyysturvaan. Vuoden 2018 alusta lukien liikkuvuusavustusta voidaan maksaa myös alle 18 viikkotunnin osa-aikatyöhön sekä työsuhdetta edeltävään koulutukseen. Työttömän yritystoiminnan pää- ja sivutoimisuutta arvioidaan jatkossa vasta 4 kuukauden kuluttua yritystoiminnan aloittamisesta.

Aktiivimallista muotoutuisi vaikeimmin työllistyvien kohdalla etuusleikkuri5.6.2017 10:58Tiedote

Hallitus valmistelee lakimuutosta, jonka mukaan työttömyysetuutta leikattaisiin niiden henkilöiden kohdalla, jotka eivät ole olleet työssä tai työllistymistä edistävässä palvelussa vähintään yhtä viikkoa edellisen kolmen kuukauden aikana. Suuruudeltaan leikkaus vastaa yhtä korvauksetonta päivää kuukaudessa. Yhdessä työttömyyden alussa asetettavien omavastuupäivien kanssa korvauksettomien päivien määrä voisi kasvaa 400 päivän ansiopäivärahakaudella seitsemästä päivästä 20 päivään.