Yli tuhannen kilometrin työmatkapyöräily onnistui vain neljässä päivässä

Vantaalainen Jukka Sinda pyöräili tällä viikolla yli tuhannen kilometrin mittaisen työmatkan Helsingistä Taivalkoskelle vain neljässä päivässä. Tempauksen tarkoitus oli kannustaa ihmisiä valitsemaan erilaisia tapoja työmatkojen kulkemiseen arjessa.

Jukka Sinda

DNA:n some-asiakaspalvelun vetäjä Jukka Sinda pyöräili 23.–26.4. Helsingistä Taivalkoskelle Hämeenlinnan, Lahden, Jyväskylän ja Pietarsaaren kautta. Matkaa kertyi tarkalleen 1 071 kilometriä, eli keskimäärin 268 kilometriä päivässä. Perille Jukka saapui etuajassa jo myöhään torstai-iltana ja ehti näin suunnitellusti perjantain klo 10 palaveriin Taivalkosken toimistolle.

Matkan varrella Jukka pystyi myös hoitamaan työasioitaan, eli tervehtimään tiimiläisiään ja työkavereitaan DNA:n kaikissa asiakaspalvelutoimipisteissä ja raportoimaan matkan kulusta sosiaalisen median kanaviin.

– Toisen päivän 290 kilometrin mittainen pyöräilypäivä Keski-Suomen mäkisissä maastoissa ja sateisessa kelissä oli kova sekä fyysisesti että henkisesti. Työkavereiden tsemppaus auttoi eteenpäin ja toki myös matkan varrella kollegoiden ystävällisesti tarjoamat useat pizzakahvit, Jukka kertoo.

Viimeinen etappi Haapavedeltä Taivalkoskelle sujui arvioitua nopeammin.

– Tiet olivat sulat ja routavaurioita oli yllättävän vähän. Ihan oli ilo polkea! Iltaa kohti alkoi sade, joten piti olla tarkkana mahdollisen tien jäätymisen suhteen, Jukka selventää.

Jukalle työmatkapyöräily on aina ollut aikatauluista vapaa, terveellinen ja ympäristöystävällinen tapa kulkea. Koko DNA onkin tänä kesänä mukana Punaisen Ristin Ketjureaktiossa, jossa poljetaan rahaa hyväntekeväisyyteen.

– Moni on kysynyt, että mitä järkeä on polkea tuhannen kilometrin työmatka. Eihän siinä mitään järkeä olekaan, sillä yleensä hyödynnämme töissä etäkokoustamisen mahdollisuuksia. Tällä tempauksella halusin todistaa, että työmatkapyöräily on tahdosta kiinni ja monella meistä on kuitenkin mahdollisuus suoriutua työmatkoista muutenkin kuin autolla tai julkisilla.

Tonnin työmatka sujui ilman suurempia kommelluksia. Erikoisin takaisku oli eväänä olleessa pullapitkossa piileskellyt kova yllätys.

– Hampaasta taisi lohjeta palanen, joten kylmä viima tuntui ikävältä hampaaseen. Onneksi matka meni muuten hyvin ja turvallisesti, Jukka päättää.

Lisää tietoa:

Jukka Sinda

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.