Yli tuhat yrittäjää: Hallituksen yrittäjyys- ja työllisyystoimille 6 -

Hallituksen yrittäjyys- ja työllisyyspolitiikka saa yrittäjiltä arvosanaksi 6-. - Yrittäjät odottavat, että hallitusohjelmaa ryhdytään laittamaan toimeksi. Erityisesti odotetaan tekoja työllisyyden vahvistamiseksi, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Hallitus tavoittelee 75 prosentin työllisyysastetta. Ei hyvältä näytä, ajattelevat yrittäjät eri puolilla Suomea.

Sanna Marinin hallitus saa yrittäjiltä yrittäjyyden edistämisestä keskiarvon 5,75. Tyytyväisimpiä ovat yksinyrittäjät (6,15) ja kriittisimpiä yli 10 henkilöä työllistävät (5,3).

Työllisyyden edistämisestä yrittäjät antavat hallitukselle keskiarvon 5,61. Tässäkin tyytyväisimpiä ovat yksinyrittäjät (6,05) ja kriittisimpiä yli 10 henkilöä työllistävät (5,1).

Toimialoista tyytyväisimpiä työllisyyden ja yrittäjyyden edistämiseen ovat palvelualojen yrittäjät ja kriittisimpiä teollisuusyrittäjät

Tiedot käyvät ilmi Suomen Yrittäjien Kantar TNS:llä teettämästä kyselystä, johon vastasi 1051 yrittäjää eri puolilta Suomea.

Sipilän hallitukselle paras arvosana

Kantar kysyi arviota myös kahden edellisen - Antti Rinteen ja Juha Sipilän - hallituksen yrittäjyys- ja työllisyystoimista.

Sipilän hallitus sai yrittäjyyden edistämisestä hallituskauden lopulla keskiarvon 7,0 (joulukuu 2018) ja Rinteen hallitus 5,43 (syyskuu 2019). Marinin hallitus sijoittuu siis edeltäjiensä väliin, parannusta Rinteen hallituksesta on 0,32 prosenttiyksikköä.

Työllisyyden edistämisestä Marinin hallitus saa yrittäjiltä arvosanan 5,61, kun Rinteen hallitus sai hieman vähemmän, 5,46. Sipilän hallituksesta tätä ei kysytty.

Miten kysyttiin?

Yrittäjägallupin toteutti Kantar TNS Oy Suomen Yrittäjien toimeksiannosta.

Kyselyyn vastasi 1051 yrittäjää.

Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jolloin osa vastaajista osallistui tiedonkeruuseen sähköpostikyselyllä ja osa Gallup Forum -internetpaneelin kautta.

Tiedot kerättiin tammikuun 2020 kahden ensimmäisen viikon aikana.