Yliopistojen henkilöstöjärjestöt antoivat lakkovaroituksen

Yliopistojen henkilöstöä edustavat pääsopijajärjestöt JUKO, JHL ja Pardia jättivät lakkovaroituksen.Kohdennettu työtaistelu toteutetaan Helsingin yliopistossa lakkona 28.2.2018, jos neuvottelutulokseen ei päästä ennen sitä.

Yliopistosektori on ollut sopimuksettomassa tilassa helmikuunalusta alkaen. Neuvottelut eivät etene, sillä yliopistotyönantajia edustava Sivistystyönantajat haluaa jääräpäisesti sanella palkat eikä halua neuvotella mistään yliopistolaisten työelämää kehittävistä työehdoista.

– Työnantajan väheksyvä asenne henkilöstöä kohtaan on näkynyt yli kahden kuukauden neuvotteluprosessin ajan. Tässä tilanteessa meille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin vauhdittaa neuvotteluja painostustoimien kautta, henkilöstön pääsopijajärjestöt Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Palkansaajajärjestö Pardia painottavat.

Kohdennettu työtaistelu toteutetaan Helsingin yliopistossa lakkona 28.2.2018 kello 0.00–24.00 välisenä aikana, jos neuvottelutulokseen ei päästä 27.2. mennessä. Jos ratkaisua ei synny, järjestöillä on valmius tehdä päätöksiä työtaistelutoimien laajentamisesta. Sivistystyönantajien tilastojen mukaan (syyskuu 2016) HY:ssä oli henkilöstöä yhteensä 6680.

Pääsopijajärjestöt korostavat, että monien vuosien massiivisten rahoitusleikkausten ja henkilöstönvähennysten jälkeen henkilöstöä on kohdeltava muunakin kuin kulueränä. Valtion rahoitusleikkaukset on jo kompensoitu massiivisilla henkilöstön vähennyksillä. Monien henkilöstöryhmien kohdalla palkkakehitys on ollut negatiivista.

– Yliopistoilla on varaa kohtuullisiin ja julkisen sektorin tasoisiin palkankorotuksiin toiminnan kärsimättä. Esimerkiksi vuonna 2016 yhdenkään yliopiston tilinpäätös ei ollut alijäämäinen. On surullista, että työantaja esittää taloustiedoista valikoitua totuutta, pääsopijajärjestöt korostavat.

– Yliopistojen menestys perustuu osaavaan ja motivoituneeseen henkilöstöön. Vaatimattomat palkankorotusesitykset ja haluttomuus kehittää yliopiston työntekijöiden työelämää eivät arvosta henkilöstön tekemää tärkeää työtä. Tämän on vihdoinkin loputtava, pääsopijajärjestöt jatkavat.

Edellisen kerran yliopistosektorille on annettu lakkovaroitus vuonna 2010, kun yliopistohenkilöstölle neuvoteltiin ensimmäistä työehtosopimusta. Yliopistouudistuksen myötä henkilöstö siirtyi virkasuhteista työsuhteisiin.

Lisätietoa antavat:

Julkisalojen koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO
- puheenjohtaja Olli Luukkainen, puh. 0500 652 872
- neuvottelupäällikkö Markku Kojo, puh. 0400 419 784

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL
- neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch,  puh. 040 728 9046
- sopimustoimitsija Erika Mattsson,  puh. 0400 461 411

Palkansaajajärjestö Pardia
- puheenjohtaja Niko Simola, puh. 040 566 8517
- lakimies Ira Kyntäjä, puh. 050 325 7507

Yliopistojen pääsopijajärjestöt JUKO, JHL ja Pardia

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Yliopistojen pääsopijajärjestöt JUKO, JHL ja Pardia

Universitetens personalorganisationer godkände förlikningsförslaget - alla arbetsstridsåtgärder ställs in6.3.2018 15:41Tiedote

Universitetens personalorganisationer FOSU, JHL och Pardia samt arbetsgivarens representant Bildningsförbundet har godkänt förlikningsman Janne Metsämäkis andra förlikningsförslag i arbetskonflikten om universitetens kollektivavtal. Det innebär också att organisationerna avblåser sina arbetsstridsåtgärder, av vilka den ena varslats redan till onsdagen den 7 mars och nästa till den 14 mars. Också JHL:s planerade stödstrejk inom godstrafiken som skulle ägt rum den 7 mars ställs in.

Yliopistojen henkilöstöjärjestöt hyväksyivät sovintoesityksen – kaikki työtaistelutoimenpiteet peruuntuvat6.3.2018 14:04Tiedote

Yliopistojen henkilöstöjärjestöt JUKO, JHL ja Pardia sekä työnantajaa edustava Sivistystyönantajat ovat hyväksyneet sovittelija Janne Metsämäen toisen sovintoehdotuksen yliopistojen työehtosopimusta koskevasta työriidasta. Näin ollen järjestöt myös peruvat työtaistelutoimet, joista toinen oli uhkaamassa jo keskiviikkona 7. päivä ja seuraava 14. maaliskuuta. Myös JHL:n tavaraliikenteeseen 7.3. kaavaillut tukilakot peruuntuvat.

Bildningsarbetsgivarna har på tisdag förkastat riksförlikningsmannens medlingsbud. Medlingsbudet hade redan godkänts av löntagarpartens huvudavtalsorganisationer. Bildningsarbetsgivarnas beslut tvingar universitetspersonalen att gå i strejk. Strejken som gäller personalen vid Helsingfors universitet börjar i morgon. Dessutom varslade huvudavtalsorganisationerna redan om en tredje strejk.

Sivistystyönantajien päätös pakottaa yliopistohenkilöstön lakkoon - Helsingin yliopiston henkilöstön lakko alkaa ja palkansaajajärjestöt jättivät jo kolmannen lakkovaroituksen27.2.2018 15:02Tiedote

Sivistystyönantajat hylkäsivät tiistaina valtakunnansovittelijan tekemän sovintoesityksen. Henkilöstöä edustavissa pääsopijajärjestöissä sovintoesitys oli jo hyväksytty. Sivistystyönantajien päätös pakottaa yliopistohenkilöstön lakkoon. Helsingin yliopiston henkilöstöä koskeva lakko alkaa huomenna. Lisäksi pääsopijajärjestöt antoivat tiistaina jo kolmannen lakkovaroituksen.