Yliopistojen henkilöstöjärjestöt hyväksyivät sovintoesityksen – kaikki työtaistelutoimenpiteet peruuntuvat

Yliopistojen henkilöstöjärjestöt JUKO, JHL ja Pardia sekä työnantajaa edustava Sivistystyönantajat ovat hyväksyneet sovittelija Janne Metsämäen toisen sovintoehdotuksen yliopistojen työehtosopimusta koskevasta työriidasta. Näin ollen järjestöt myös peruvat työtaistelutoimet, joista toinen oli uhkaamassa jo keskiviikkona 7. päivä ja seuraava 14. maaliskuuta. Myös JHL:n tavaraliikenteeseen 7.3. kaavaillut tukilakot peruuntuvat.

– Neuvottelu-urakka oli todella vaikea, ja ratkaisua voi pitää henkilöstön kannalta tyydyttävänä. Yliopistoalan järjestöjen jäsenkunnan tuella ja valmiudella painostustoimiin oli erittäin suuri merkitys. Lämmin kiitos siitä, henkilöstöä edustavat pääsopijajärjestöt Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Palkansaajajärjestö Pardia korostavat.

Hyväksytyn sovintoehdotuksen mukaan yliopistojen työehtosopimuksen sopimuskausi on 1.2.2018–31.3.2020. Palkkoja korotetaan sopimuskauden aikana yhteensä 3,45 prosenttia, joka vastaa yleistä linjaa.

- Positiivista on, että saimme yliopistojen henkilöstölle yleisen tason mukaiset palkankorotukset. Sen koko yhteiskunnan kannalta arvokasta työtä tekevät yliopistolaiset ovat todella ansainneet monien vuosien joustamisen ja venymisen jälkeen, JUKOn, Pardian ja JHL:n edustajat toteavat.

Neuvotteluissa paljon kitkaa aiheuttanut työnantajan voimakkaasti ajama palkkausjärjestelmän uudistaminen siirretään työryhmän valmisteltavaksi.

– Työnantajan alun perin ehdottamat muutokset olivat liian suuria ja henkilöstölle epäreiluja kerralla toteutettavaksi, joten niitä oli mahdoton hyväksyä. Nyt palkkausjärjestelmän uudistamista pystytään valmistelemaan huolellisesti, ja myös henkilöstö pääsee vaikuttamaan lopputulokseen. Palkkausjärjestelmä voidaan uudistaa vain sopien ja neuvotellen, henkilöstöjärjestöjen edustajat lisäävät.

Työnantajan vastustuksen vuoksi työehtosopimukseen ei saatu kovin suuria tekstimuutoksia. Myönteistä on, että määräaikaisten työsuhteiden suuren osuuden vähentämistä pohtimaan saadaan työryhmä. Lisäksi määräaikaiset työntekijät otetaan huomioon palkkausjärjestelmän uudistamisessa. Hyvää on myös se, että tärkeää työtä tekevien luottamusmiesten palkkiot nousevat.

Lisätietoa antavat:

Julkisalojen koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO
- puheenjohtaja Olli Luukkainen, puh. 0500 652 872
- neuvottelupäällikkö Markku Kojo, puh. 0400 419 784

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL
- neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch, puh. 040 728 9046
- sopimustoimitsija Erika Mattsson, puh. 0400 461 411

Palkansaajajärjestö Pardia
- puheenjohtaja Niko Simola, puh. 040 566 8517
- lakimies Ira Kyntäjä, puh. 050 325 7507

Yliopistojen pääsopijajärjestöt JUKO, JHL ja Pardia

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Yliopistojen pääsopijajärjestöt JUKO, JHL ja Pardia

Universitetens personalorganisationer godkände förlikningsförslaget - alla arbetsstridsåtgärder ställs in6.3.2018 15:41:46 EET | Tiedote

Universitetens personalorganisationer FOSU, JHL och Pardia samt arbetsgivarens representant Bildningsförbundet har godkänt förlikningsman Janne Metsämäkis andra förlikningsförslag i arbetskonflikten om universitetens kollektivavtal. Det innebär också att organisationerna avblåser sina arbetsstridsåtgärder, av vilka den ena varslats redan till onsdagen den 7 mars och nästa till den 14 mars. Också JHL:s planerade stödstrejk inom godstrafiken som skulle ägt rum den 7 mars ställs in.

Bildningsarbetsgivarna har på tisdag förkastat riksförlikningsmannens medlingsbud. Medlingsbudet hade redan godkänts av löntagarpartens huvudavtalsorganisationer. Bildningsarbetsgivarnas beslut tvingar universitetspersonalen att gå i strejk. Strejken som gäller personalen vid Helsingfors universitet börjar i morgon. Dessutom varslade huvudavtalsorganisationerna redan om en tredje strejk.

Sivistystyönantajat hylkäsivät tiistaina valtakunnansovittelijan tekemän sovintoesityksen. Henkilöstöä edustavissa pääsopijajärjestöissä sovintoesitys oli jo hyväksytty. Sivistystyönantajien päätös pakottaa yliopistohenkilöstön lakkoon. Helsingin yliopiston henkilöstöä koskeva lakko alkaa huomenna. Lisäksi pääsopijajärjestöt antoivat tiistaina jo kolmannen lakkovaroituksen.