Insinööriopiskelijaliitto IOL ry

Yliopistot ostavat viimeisillä varoillaan vetovoimaisemmat ammattikorkeakoulut

Yliopistot ovat yhä useammin ilmaisseet halukkuutensa ostaa ammattikorkeakoulujen osakkeita jopa enemmistöosakkuuksiin saakka.

Mediasta saadut tiedot kertovat yliopistojen yleistilanteesta ja niiden tarpeista yhdistymishankkeisiin, mutta ammattikorkeakoulujen tilannetta tai mielipiteitä ei juurikaan tuoda julki. Ammattikorkeakoulujen päätöksenteko tapahtuu osakeyhtiöiden hallituksissa, joihin valitaan edustajat omistajien osakemäärän perusteella. Yliopiston omistaessa suurimman osan ammattikorkeakoulusta ammattikorkeakoulun itsenäinen päätöksenteko siirtyy yliopiston käsiin, mikä saattaa uhata koulutuksen työelämälähtöisyyttä.

Tällä hetkellä duaalimallia suojaa virallisesti ainoastaan ammattikorkeakoulu- ja yliopistolaki. Suomen hallitus on linjannut, ettei tällä hallituskaudella korkeakoululakeihin tehdä muutoksia. Tämä on duaalimallin kannalta hyvä uutinen, sillä toistaiseksi erilliset korkeakoululait suojelevat osakeyhtiömuotoisia ammattikorkeakouluja yritysvaltauksien seurauksilta. Hallituskauden vaihtuessa kahden ja puolen vuoden kuluttua pelkona on, että yliopistot painostavat uutta hallitusta avaamaan ja uudistamaan sekä yliopisto- että ammattikorkeakoululakia.

– Suomi tarvitsee sekä perustutkimuksellista yliopisto- että työelämälähtöisempää ammattikorkeakoulukoulutusta myös tulevaisuudessa. Työelämässä insinöörit ovat valkokaulusduunareita, jotka toimivat peruskivenä koko Suomen teollisuudelle, kommentoi Insinööriopiskelijaliiton hallituksen jäsen Antti Leppänen.

Jos korkeakoululakeja uudistettaessa päädytään yhteiseen korkeakoululakiin, duaalimalli vaarantuu. Ammattikorkeakoulujen puolella tämä vaikuttaisi koulutuksen työelämälähtöisyyteen. Korkeakoulujen yhdistymishankkeissa duaalimallin purkamista on ehdotettu useissa eri lähteissä, ja sen tarpeellisuus on kyseenalaistettu. Koko ammattikorkeakoulun pohjana toimivan duaalimallin heikentäminen tai romuttaminen johtaisi nykyisen mallin mukaisten koulutusten loppumiseen.

Ammattikorkeakoulututkinnoista luopuminen ei paranna yliopistojen työelämälähtöisyyttä, mutta vaikuttaa merkittävästi Suomen teollisuuteen.

– Duaalimallin romuttaminen aiheuttaisi insinöörikoulutuksen pätevyyksien madaltumisen. Uuden tutkinnon laajuus olisi vain 180 opintopistettä nykyisen 240 opintopisteen sijasta, johon sisältyy tutkintoon kuuluvat työharjoittelut. Tämän johdosta Suomessa valmistuvien insinöörien pätevyydet eivät vastaisi eurooppalaisia pätevyysvaatimuksia, täydentää Insinööriopiskelijaliiton puheenjohtaja Jarno Välinen.

On tärkeää, että Suomessa pysyy niin työelämälähtöinen kuin perustutkimuksellinenkin korkeakoulutus. Kun koulutuksesta leikataan jatkuvasti, korkeakoulujen välinen yhteistyö on välttämätöntä. Tätä yhteistyötä on kehitettävä – duaalimalli säilyttäen. Korkeakoulut pystyvät parantamaan tulostaan yhteisiä tiloja hyödyntämällä sekä hallinto- ja tukipalveluita yhdistämällä. Jos duaalimallin rajoja joudutaan taloudellisista syistä venyttämään, huomioon on otettava sen molempien osapuolten koulutukselliset erityistarpeet. Insinööriopiskelijaliitto ei näe nykyrakennetta esteeksi yhteisille opintojaksoille esimerkiksi kielten ja matemaattis-luonnontieteellisten perusopintojen kanssa tekniikan alan koulutuksessa.

Insinööriopiskelijaliitto IOL piti liittokokouksensa viime viikonloppuna. Liiton puheenjohtajaksi ensi vuodelle valittiin Miihkali Härkönen ja varapuheenjohtajaksi Teemu Karttunen. Uusi hallitus pitää järjestäytymiskokouksensa tammikuussa Helsingissä.

Puheenjohtaja Jarno Välinen, puh. 0400 722 721, jarno.valinen@iol.fi
Asiamies Juha Manu, puh. 0201 801 830, juha.manu@ilry.fi

Insinööriopiskelijaliitto IOL ry
Ratavartijankatu 2

0201 801 801http://www.iol.fi

Akavalaisen Insinööriliiton opiskelijajärjestö Insinööriopiskelijaliitto IOL ry on tekniikan opiskelijoihin keskittynyt edunvalvontajärjestö. Liitolla on noin 17 000 jäsentä, ja sen päätoiminta-alueet ovat koulutuspolitiikka, insinööriopiskelijoiden ammattikuva sekä työelämän edunvalvonta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Insinööriopiskelijaliitto IOL ry

Jarno Välinen valittiin IOL:n vuoden 2016 puheenjohtajaksi17.11.2015 10:53:19 EET | Tiedote

Insinööriopiskelijaliitto IOL ry:n liittokokous oli koolla Helsingissä Best Western Hotel Haagassa 14.-15.11.2015. Kokouksessa päätettiin vuoden 2016 suuntalinjoista talousarvion ja toimintasuunnitelman muodossa ja hyväksyttiin toimintakertomus ja tilinpäätös sekä myönnettiin tili- ja vastuuvapaus vuodelta 2014. Lisäksi kokouksessa hyväksyttiin liiton viestintästrategia sekä koulutuspoliittinen asiakirja.

Ammattitaitoisia työntekijöitä ei synny itsestään17.11.2015 10:45:01 EET | Tiedote

Ammattikorkeakoululain mukaan ammattikorkeakoulun tehtävänä on antaa valmiudet työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin. Parhaat valmiudet toimia työelämässä saadaan opiskelujen aikana kertyneestä laadukkaasta ja monipuolisesta työkokemuksesta. Kattava ja laadukas työkokemus on erityisen tärkeää vastavalmistuneen insinöörin näkökulmasta. Työelämävalmiuksien kartuttamista varten opiskelijat suorittavat työharjoittelua opintojensa aikana.