Ylioppilaslakillakin voi erottautua

Noin 30 000 suomalaisnuorta painaa kesäkuun ensimmäisenä lauantaina päähänsä perinteisen ylioppilaslakin merkkinä ylioppilastutkinnon suorittamisesta. Suomessa valkolakkiperinteen lasketaan alkaneen vuonna 1865, jolloin muutama helsinkiläinen ylioppilas valmistutti itselleen ensin Tanskassa ja sittemmin Ruotsissa jo suosioon nousseen mallin mukaisesti samettisen ylioppilaslakin. Pohjoismaiden suurin ylioppilaslakkien ja valmistujaistuotteiden valmistaja C.L. Seifert on ulottanut räätälöidyn hattupalvelunsa myös suomalaisille ylioppilaille, jotka voivat verkkopalvelun avulla suunnitella ja tilata itselleen personoidun ja käsintehdyn laadukkaan, kaikki vaput ryhdikkäänä kestävän ylioppilaslakkinsa.

Suomessa valkolakkiperinteen lasketaan alkaneen vuonna 1865, jolloin muutama helsinkiläinen ylioppilas valmistutti itselleen ensin Tanskan ja sittemmin Ruotsin esimerkin mukaisesti samettisen ylioppilaslakin. Kesäkuun ensimmäisenä lauantaina noin 30 000 suomalaisnuorta painaa päähänsä perinteisen ylioppilaslakin merkkinä ylioppilastutkinnon suorittamisesta. Saman lakin tulee kestää tyylikkäänä ja ryhdikkäänä läpi loppuelämän vappujen.

Tanskan ja Ruotsin kuninkaallisena hovitoimittajana tunnettu tanskalainen C.L. Seifert on valmistanut ylioppilaslakkeja lähes 150 vuoden ajan. Nykyisin C.L. Seifert sisaryhtiöineen ompelee pohjoismaisille ylioppilaille vuosittain noin 140 000 mittatilauslakkia, jotka erottuvat massasta korkean laatunsa ohella kantajansa persoonallisella tyylillä. 3D-suunnitteluohjelman avulla lakin saa rakennettua paitsi haluamistaan materiaaleista, myös koristeltua sekä sisä-, että ulkopuolelta.

”Suomalainen ylioppilaslakkimuoti eroaa jonkin verran muista pohjoismaista. Kun meillä on suosittu yksinkertaista valkoista, mustareunuksellista lakkia, Tanskassa ja Ruotsissa niitä koristellaan näyttävästi ja rohkeastikin esimerkiksi lakin ulkopuolella näkyvillä ylioppilaan omalla ja lukion nimellä. Tämä käytäntö yleistyy Suomessakin vuosi vuodelta, mutta on hyvä muistaa, että uniikin ylioppilaslakin voi personoida myös hillityn tyylikkäästi. Laadukkaat materiaalivalinnat myös varmistavat, että lakki kestää tyylikkäänä läpi loppuelämän vappujen”, kertoo C.L. Seifert Finland Oy:n Saara Halonen.

Seifertin ylioppilaslakki ommellaan mittatilaustyönä ja sen toimitusaika on 4-5 viikkoa. Lakkeihin on mahdollista valita lippa joko kiiltävästä tai mattanahasta ja vuoren saa haluamallaan värityksellä myös silkkisenä. Puuvillasamettisen päällyksen saa myös vettä hylkivänä ja yksityiskohtia sekä kirjailuvaihtoehtoja on useita. Hatusta on myös vegaaninen vaihtoehto.

”Lipan alle voi kaiverruttaa esimerkiksi itselleen tärkeän sanonnan tai ystävien keskeisen sisäpiirivitsin. Useat kirjailuttavat nimikirjaimensa hatun takaosaan mustaan reunukseen ja lakin valkoiseen takaosaan voi niin halutessaan kirjailla tyylikkäästi oman koulun nimen tai lyhenteen. Istuvuuden varmistaa lakin valmistus kantajansa oikeaan mittaan”, selittää Halonen.

Ylioppilaslakin suunnittelu

Suunnitteluohjelman avulla hattuun voi valita useita erilaisia materiaaleja ja kymmeniä yksityiskohtia. Malleihin kuuluu perinteisen suomalaisen ylioppilaslakin lisäksi myös suomenruotsalainen lakki. Mittatilauksena valmistettujen lakkien hinnat materiaalivalinnoista ja kustomoinnista riippuen ovat 45-150 euroa. C.L. Seifert -lakit ommellaan Liettuassa omalla hattutehtaalla, jonka ansiosta uudet tuotekehitysideat saadaan nopeasti käytäntöön ja voidaan taata käytettyjen materiaalien ja ompelutyön korkea laatu.

C.L. Seifert

Räätäli Carl Ludwig Seifertin vuonna 1865 perustama tanskalainen C.L. Seifert on Pohjoismaiden suurin ylioppilaslakkien ja valmistujaisvaatteiden valmistaja. Perinteisiä ylioppilaslakkeja valmistetaan Tanskaan, Ruotsiin ja Suomeen maiden perinteistä lakkimallia noudattaen. Vuonna 2010 perustettu C.L. Seifert Finland Oy toimittaa suomalaisille lukiolaisille perinteisten ylioppilaslakkien lisäksi abivaatteita, joilla on Suomessa muista skandinaavimaista poikkeava, mutta sitäkin vahvempi perinne. Tanskan ja Ruotsin kuninkaallisena hovitoimittajana tunnettu C.L. Seifert valmistaa univormuja, hattuja ja rintamerkkejä hovin lisäksi myös puolustusvoimille, lentoyhtiöille, hotelleille ja lukuisille muille toimijoille.

Lisätiedot, kuvauslainat ja tuotenäytteet

Saara Halonen, C.L. Seifert Finland Oy
+358 50 4057 014, saara@clseifert.dk

Instagram: @clseifert_suomi
Snap: @cls_suomi
FB: CL Seifert Suomi

”Suomalainen ylioppilaslakkimuoti eroaa jonkin verran muista pohjoismaista. Kun meillä on suosittu yksinkertaista valkoista, mustareunuksellista lakkia, Tanskassa ja Ruotsissa niitä koristellaan näyttävästi. Tämä käytäntö yleistyy Suomessakin vuosi vuodelta, mutta on hyvä muistaa, että uniikin ylioppilaslakin voi personoida myös hillityn tyylikkäästi”, kertoo C.L. Seifert Finland Oy:n Saara Halonen.

Tuottajalle kiitos -stipendihaku avautui viljelijöille1.6.2020 11:35:23 EESTTiedote

Vaasan, K-ryhmä ja ProAgria käynnistävät toisen kerran Tuottajalle kiitos -stipendihaun maanviljelijöille. Stipendeillä kannustetaan viljelijöitä kehittämään suomalaista maanviljelyä ja jakamaan uutta tietoa keskenään. Kehittämistyön tuloksista tulee pitkällä aikavälillä hyötymään stipendin saajien lisäksi koko alkutuottajaporras. Stipendin rahoitus tulee K-ryhmän ja Vaasanin Tuottajalle kiitos -leipätuotteiden 15 sentin hyvitysosuuksista. Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyön tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos laadukkaan viljan tuottamisesta sekä vastuullisuudesta koko ketjussa.

Suomessa jalostettu silli on harventunut superruokalaji6.5.2020 11:18:38 EESTTiedote

Suomi on kansainvälisesti tunnettu sillimaa. Vaikka kaikille tuttu kalalaji elää ja kasvaa ainoastaan Atlantin valtameren pohjoisosassa, on Suomessa vuosisataiset silliperinteet. Suomalaiset olivat 1900-luvulla myös itse ahkeria sillinkalastajia usemmalla laivastolla. Runsaasti terveellisiä rasvahappoja ja D-vitamiinia omaavasta kalasta löytyy suomalaiseen makuun juurtuneita perinnereseptejä ja käyttötapoja. Nykyään kotimaista sillinvalmistusperinnettä pitää yllä vain yksi perheyhtiö, uusikaupunkilainen Suomen Sillikonttori. Se valmistaa perinteisillä resepteillä sekä omaa nimeänsä kantavat, että tutun Jalostaja-merkin sillit.

Kotimaiset vaatealan toimijat keksivät ystävämyynnin uudelleen4.5.2020 15:13:51 EESTTiedote

Suomalaiset tekstiili- ja vaatetusalan toimijat ovat koronakriisin myötä haastavassa tilanteessa. Asiakkaiden pysytellessä kotioloissa on myös vaatekauppa pysähtynyt. Tilanteen piristämiseksi kotimainen erävaatettaja Sasta ideoi yhdessä kenkiin erikoistuneen Saint Vacantin ja miestenvaatettajan Frennin kanssa ystävämyyntitempauksen, jolla kannustetaan kuluttajia ostoksille lisäarvoa tuottamalla. Tempauksen pohjana on Sastan viimevuotinen 50-vuotisjuhla, jossa korostettiin kotimaista designia ja suomalaisia laadukkaita toimijoita.

Hans Välimäen 50-vuotisyllätys: avaa toukokuussa suoran yhteyden kotikeittiöönsä23.4.2020 07:58:00 EESTTiedote

Tänään syntymäpäiväänsä viettävä keittiömestari Hans Välimäki aloittaa 50-vuotisjuhlansa kunniaksi päivittäisen suoran kotikeittiölähetyksen, jossa hän näyttää omia versioitaan suomalaisten suosikkiresepteistä. Jokaisena arkipäivänä vappuaatosta toukokuun loppuun saakka Hansin omasta keittiöstä lähetettävässä kokkauslivessä kokataan ja keskustellaan ruoasta ja sen kokkaamisesta, raaka-aineista ja historiallisen poikkeuksellisesta keväästä. Lieden äärelle saapuu ajoittain myös tuttuja vieraita valmistamaan Hansin avulla omia suosikkiruokiaan. Yleisön on mahdollista osallistua Hansin kotona -verkkolähetykseen ruokatoiveiden ja kotikokkausta koskevien kysymysten muodossa.

Etäopetuksen parhaat käytännöt ja luovat vinkit opettajille8.4.2020 12:19:01 EESTTiedote

Koronakriisin aiheuttama koulujen sulkeminen pakotti opettajat ja oppilaat siirtymään pikahälytyksellä etäopetukseen. Sähköisten oppimateriaalien kehittäjä ja ylioppilas- sekä pääsykoevalmentaja MAFY Oy kokosi suomalaisille opettajille käytännön etäopetusvinkkejä päivittäiseen opettamiseen ja kokeiden järjestämiseen. Parhaiden ja käytännössä toimivimpien opetustapojen löytäminen ja kehittäminen on tärkeää opetussuunnitelman jatkuvuuden varmistamiseksi.

Akseli Herlevi avasi Naughty Munchies virtuaaliravintolan31.3.2020 08:50:00 EESTTiedote

Keittiömestari Akseli Herlevi perusti Naughty BRGR -ravintolan oheen ilman asiakaspaikkoja toimivan, vain asiakkaalle kuljetettaviin annoksiin erikoistuneen Naughty Munchies-ravintolan. Suomen ensimmäinen Top Chef -voittaja ja sittemmin tunnetuksi burgerimieheksi noussut Herlevi palaa Munchiesissa juurilleen ja kokkaa asiakkailleen jälleen muutakin kuin hampurilaisia. Cloud kitchen -virtuaaliravintolan ruokalistalta löytyy Herlevin ohella myös japanilais- ja libanonilaiskeittiöiden konkareiden Kimmo Jylhän ja Maggie Lindholmin sekä Hans Välimäen annoksia.