Ylioppilaslakillakin voi erottautua

Noin 30 000 suomalaisnuorta painaa kesäkuun ensimmäisenä lauantaina päähänsä perinteisen ylioppilaslakin merkkinä ylioppilastutkinnon suorittamisesta. Suomessa valkolakkiperinteen lasketaan alkaneen vuonna 1865, jolloin muutama helsinkiläinen ylioppilas valmistutti itselleen ensin Tanskassa ja sittemmin Ruotsissa jo suosioon nousseen mallin mukaisesti samettisen ylioppilaslakin. Pohjoismaiden suurin ylioppilaslakkien ja valmistujaistuotteiden valmistaja C.L. Seifert on ulottanut räätälöidyn hattupalvelunsa myös suomalaisille ylioppilaille, jotka voivat verkkopalvelun avulla suunnitella ja tilata itselleen personoidun ja käsintehdyn laadukkaan, kaikki vaput ryhdikkäänä kestävän ylioppilaslakkinsa.

Suomessa valkolakkiperinteen lasketaan alkaneen vuonna 1865, jolloin muutama helsinkiläinen ylioppilas valmistutti itselleen ensin Tanskan ja sittemmin Ruotsin esimerkin mukaisesti samettisen ylioppilaslakin. Kesäkuun ensimmäisenä lauantaina noin 30 000 suomalaisnuorta painaa päähänsä perinteisen ylioppilaslakin merkkinä ylioppilastutkinnon suorittamisesta. Saman lakin tulee kestää tyylikkäänä ja ryhdikkäänä läpi loppuelämän vappujen.

Tanskan ja Ruotsin kuninkaallisena hovitoimittajana tunnettu tanskalainen C.L. Seifert on valmistanut ylioppilaslakkeja lähes 150 vuoden ajan. Nykyisin C.L. Seifert sisaryhtiöineen ompelee pohjoismaisille ylioppilaille vuosittain noin 140 000 mittatilauslakkia, jotka erottuvat massasta korkean laatunsa ohella kantajansa persoonallisella tyylillä. 3D-suunnitteluohjelman avulla lakin saa rakennettua paitsi haluamistaan materiaaleista, myös koristeltua sekä sisä-, että ulkopuolelta.

”Suomalainen ylioppilaslakkimuoti eroaa jonkin verran muista pohjoismaista. Kun meillä on suosittu yksinkertaista valkoista, mustareunuksellista lakkia, Tanskassa ja Ruotsissa niitä koristellaan näyttävästi ja rohkeastikin esimerkiksi lakin ulkopuolella näkyvillä ylioppilaan omalla ja lukion nimellä. Tämä käytäntö yleistyy Suomessakin vuosi vuodelta, mutta on hyvä muistaa, että uniikin ylioppilaslakin voi personoida myös hillityn tyylikkäästi. Laadukkaat materiaalivalinnat myös varmistavat, että lakki kestää tyylikkäänä läpi loppuelämän vappujen”, kertoo C.L. Seifert Finland Oy:n Saara Halonen.

Seifertin ylioppilaslakki ommellaan mittatilaustyönä ja sen toimitusaika on 4-5 viikkoa. Lakkeihin on mahdollista valita lippa joko kiiltävästä tai mattanahasta ja vuoren saa haluamallaan värityksellä myös silkkisenä. Puuvillasamettisen päällyksen saa myös vettä hylkivänä ja yksityiskohtia sekä kirjailuvaihtoehtoja on useita. Hatusta on myös vegaaninen vaihtoehto.

”Lipan alle voi kaiverruttaa esimerkiksi itselleen tärkeän sanonnan tai ystävien keskeisen sisäpiirivitsin. Useat kirjailuttavat nimikirjaimensa hatun takaosaan mustaan reunukseen ja lakin valkoiseen takaosaan voi niin halutessaan kirjailla tyylikkäästi oman koulun nimen tai lyhenteen. Istuvuuden varmistaa lakin valmistus kantajansa oikeaan mittaan”, selittää Halonen.

Ylioppilaslakin suunnittelu

Suunnitteluohjelman avulla hattuun voi valita useita erilaisia materiaaleja ja kymmeniä yksityiskohtia. Malleihin kuuluu perinteisen suomalaisen ylioppilaslakin lisäksi myös suomenruotsalainen lakki. Mittatilauksena valmistettujen lakkien hinnat materiaalivalinnoista ja kustomoinnista riippuen ovat 45-150 euroa. C.L. Seifert -lakit ommellaan Liettuassa omalla hattutehtaalla, jonka ansiosta uudet tuotekehitysideat saadaan nopeasti käytäntöön ja voidaan taata käytettyjen materiaalien ja ompelutyön korkea laatu.

C.L. Seifert

Räätäli Carl Ludwig Seifertin vuonna 1865 perustama tanskalainen C.L. Seifert on Pohjoismaiden suurin ylioppilaslakkien ja valmistujaisvaatteiden valmistaja. Perinteisiä ylioppilaslakkeja valmistetaan Tanskaan, Ruotsiin ja Suomeen maiden perinteistä lakkimallia noudattaen. Vuonna 2010 perustettu C.L. Seifert Finland Oy toimittaa suomalaisille lukiolaisille perinteisten ylioppilaslakkien lisäksi abivaatteita, joilla on Suomessa muista skandinaavimaista poikkeava, mutta sitäkin vahvempi perinne. Tanskan ja Ruotsin kuninkaallisena hovitoimittajana tunnettu C.L. Seifert valmistaa univormuja, hattuja ja rintamerkkejä hovin lisäksi myös puolustusvoimille, lentoyhtiöille, hotelleille ja lukuisille muille toimijoille.

Lisätiedot, kuvauslainat ja tuotenäytteet

Saara Halonen, C.L. Seifert Finland Oy
+358 50 4057 014, saara@clseifert.dk

Instagram: @clseifert_suomi
Snap: @cls_suomi
FB: CL Seifert Suomi

”Suomalainen ylioppilaslakkimuoti eroaa jonkin verran muista pohjoismaista. Kun meillä on suosittu yksinkertaista valkoista, mustareunuksellista lakkia, Tanskassa ja Ruotsissa niitä koristellaan näyttävästi. Tämä käytäntö yleistyy Suomessakin vuosi vuodelta, mutta on hyvä muistaa, että uniikin ylioppilaslakin voi personoida myös hillityn tyylikkäästi”, kertoo C.L. Seifert Finland Oy:n Saara Halonen.

Yksinpurjehtija Tapio Lehtinen saapuu takaisin Helsinkiin torstaina24.6.2019 13:25:12 EESTTiedote

Helsinkiläinen yksinpurjehtija Tapio Lehtinen suoritti maailman haastavimman purjehduskilpailun Golden Globe Racen 322 päivän purjehtimisella. Haasteista huolimatta sisukas suomalaiskapteeni oli lopulta yksi viidestä maaliin selvinneestä purjehtijasta, saapuen kilpailun lähtö- ja päätesatamaan Ranskan Les Sables d’Olonneen 19. toukokuuta. Lehtinen on nyt purjehtimassa takaisin kotiinsa Helsinkiin. Hänen odotetaan saapuvan Kauppatorin edustalle torstaina 27.6. ja tekevän kaupungintalolle perinteisen lipputervehdyksen noin kello 15.30.

Hampurilaismestarit tänä viikonloppuna Helsingissä11.6.2019 12:07:38 EESTTiedote

Burger Lovers -festivaali kokoaa 14.-16. kesäkuuta Helsinkiin Suomen parhaita ja arvostetuimpia hampurilaisravintoloita ja burgereihin erikoistuneita keittiömestareita. Kampin Narinkkatorilla järjestettävän ruokatapahtuman kipinä syttyi intohimoisten burgerinystävien halusta vahvistaa Suomen hampurilaiskulttuuria ja antaa kaikille mahdollisuus tutustua hampurilaisten monipuolisuuteen ruokavaliosta riippumatta.

ISS Palvelut modernisoi ravintolapalveluidensa omavalvonnan Fredmanin kanssa11.6.2019 07:50:00 EESTTiedote

Suomen suurimpiin yksityisiin työnantajin kuuluva ISS Palvelut on valinnut kotimaisen Fredman Food Tech -palvelukokonaisuuden varmistamaan ravintolapalveluidensa omavalvonnan ja keittiön johtamisprosessit. Palvelusopimuksen myötä yli sadan ravintolan omavalvontamenetelmät digitalisoidaan ruokaturvallisuuden takaamiseksi ja henkilökunnan työn helpottamiseksi. Fredmanin palvelun asennus ja henkilökunnan valmennus niiden käyttöön tullaan saattamaan valmiiksi vuoden 2019 loppuun mennessä.

Marttiini teki Sastalle 50-vuotisjuhlapuukon21.5.2019 09:50:00 EESTTiedote

Luonnonystäviä jo 50 vuoden ajan pukenut suomalainen erävaatemerkki Sasta esittelee juhlavuotenaan viisi muiden kotimaisten laatumerkkien kanssa suunniteltua ja valmistettua yhteistuotetta. Juhlamalliston tavoitteena on muistuttaa kuluttajia kotimaisen suunnittelun ja tuoteosaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea vastuullisia suomalaisia toimijoita. Ensimmäinen yhteistyö oli Coston kanssa tehty sarkalippis ja kesän kynnyksellä juhlavuoden valikoima täydentyy Marttiinin Sasta-juhlapuukolla.