Ylioppilaslakillakin voi erottautua

Noin 30 000 suomalaisnuorta painaa kesäkuun ensimmäisenä lauantaina päähänsä perinteisen ylioppilaslakin merkkinä ylioppilastutkinnon suorittamisesta. Suomessa valkolakkiperinteen lasketaan alkaneen vuonna 1865, jolloin muutama helsinkiläinen ylioppilas valmistutti itselleen ensin Tanskassa ja sittemmin Ruotsissa jo suosioon nousseen mallin mukaisesti samettisen ylioppilaslakin. Pohjoismaiden suurin ylioppilaslakkien ja valmistujaistuotteiden valmistaja C.L. Seifert on ulottanut räätälöidyn hattupalvelunsa myös suomalaisille ylioppilaille, jotka voivat verkkopalvelun avulla suunnitella ja tilata itselleen personoidun ja käsintehdyn laadukkaan, kaikki vaput ryhdikkäänä kestävän ylioppilaslakkinsa.

Suomessa valkolakkiperinteen lasketaan alkaneen vuonna 1865, jolloin muutama helsinkiläinen ylioppilas valmistutti itselleen ensin Tanskan ja sittemmin Ruotsin esimerkin mukaisesti samettisen ylioppilaslakin. Kesäkuun ensimmäisenä lauantaina noin 30 000 suomalaisnuorta painaa päähänsä perinteisen ylioppilaslakin merkkinä ylioppilastutkinnon suorittamisesta. Saman lakin tulee kestää tyylikkäänä ja ryhdikkäänä läpi loppuelämän vappujen.

Tanskan ja Ruotsin kuninkaallisena hovitoimittajana tunnettu tanskalainen C.L. Seifert on valmistanut ylioppilaslakkeja lähes 150 vuoden ajan. Nykyisin C.L. Seifert sisaryhtiöineen ompelee pohjoismaisille ylioppilaille vuosittain noin 140 000 mittatilauslakkia, jotka erottuvat massasta korkean laatunsa ohella kantajansa persoonallisella tyylillä. 3D-suunnitteluohjelman avulla lakin saa rakennettua paitsi haluamistaan materiaaleista, myös koristeltua sekä sisä-, että ulkopuolelta.

”Suomalainen ylioppilaslakkimuoti eroaa jonkin verran muista pohjoismaista. Kun meillä on suosittu yksinkertaista valkoista, mustareunuksellista lakkia, Tanskassa ja Ruotsissa niitä koristellaan näyttävästi ja rohkeastikin esimerkiksi lakin ulkopuolella näkyvillä ylioppilaan omalla ja lukion nimellä. Tämä käytäntö yleistyy Suomessakin vuosi vuodelta, mutta on hyvä muistaa, että uniikin ylioppilaslakin voi personoida myös hillityn tyylikkäästi. Laadukkaat materiaalivalinnat myös varmistavat, että lakki kestää tyylikkäänä läpi loppuelämän vappujen”, kertoo C.L. Seifert Finland Oy:n Saara Halonen.

Seifertin ylioppilaslakki ommellaan mittatilaustyönä ja sen toimitusaika on 4-5 viikkoa. Lakkeihin on mahdollista valita lippa joko kiiltävästä tai mattanahasta ja vuoren saa haluamallaan värityksellä myös silkkisenä. Puuvillasamettisen päällyksen saa myös vettä hylkivänä ja yksityiskohtia sekä kirjailuvaihtoehtoja on useita. Hatusta on myös vegaaninen vaihtoehto.

”Lipan alle voi kaiverruttaa esimerkiksi itselleen tärkeän sanonnan tai ystävien keskeisen sisäpiirivitsin. Useat kirjailuttavat nimikirjaimensa hatun takaosaan mustaan reunukseen ja lakin valkoiseen takaosaan voi niin halutessaan kirjailla tyylikkäästi oman koulun nimen tai lyhenteen. Istuvuuden varmistaa lakin valmistus kantajansa oikeaan mittaan”, selittää Halonen.

Ylioppilaslakin suunnittelu

Suunnitteluohjelman avulla hattuun voi valita useita erilaisia materiaaleja ja kymmeniä yksityiskohtia. Malleihin kuuluu perinteisen suomalaisen ylioppilaslakin lisäksi myös suomenruotsalainen lakki. Mittatilauksena valmistettujen lakkien hinnat materiaalivalinnoista ja kustomoinnista riippuen ovat 45-150 euroa. C.L. Seifert -lakit ommellaan Liettuassa omalla hattutehtaalla, jonka ansiosta uudet tuotekehitysideat saadaan nopeasti käytäntöön ja voidaan taata käytettyjen materiaalien ja ompelutyön korkea laatu.

C.L. Seifert

Räätäli Carl Ludwig Seifertin vuonna 1865 perustama tanskalainen C.L. Seifert on Pohjoismaiden suurin ylioppilaslakkien ja valmistujaisvaatteiden valmistaja. Perinteisiä ylioppilaslakkeja valmistetaan Tanskaan, Ruotsiin ja Suomeen maiden perinteistä lakkimallia noudattaen. Vuonna 2010 perustettu C.L. Seifert Finland Oy toimittaa suomalaisille lukiolaisille perinteisten ylioppilaslakkien lisäksi abivaatteita, joilla on Suomessa muista skandinaavimaista poikkeava, mutta sitäkin vahvempi perinne. Tanskan ja Ruotsin kuninkaallisena hovitoimittajana tunnettu C.L. Seifert valmistaa univormuja, hattuja ja rintamerkkejä hovin lisäksi myös puolustusvoimille, lentoyhtiöille, hotelleille ja lukuisille muille toimijoille.

Lisätiedot, kuvauslainat ja tuotenäytteet

Saara Halonen, C.L. Seifert Finland Oy
+358 50 4057 014, saara@clseifert.dk

Instagram: @clseifert_suomi
Snap: @cls_suomi
FB: CL Seifert Suomi

”Suomalainen ylioppilaslakkimuoti eroaa jonkin verran muista pohjoismaista. Kun meillä on suosittu yksinkertaista valkoista, mustareunuksellista lakkia, Tanskassa ja Ruotsissa niitä koristellaan näyttävästi. Tämä käytäntö yleistyy Suomessakin vuosi vuodelta, mutta on hyvä muistaa, että uniikin ylioppilaslakin voi personoida myös hillityn tyylikkäästi”, kertoo C.L. Seifert Finland Oy:n Saara Halonen.

Katumuusikoilta toivottiin ja saatiin rockia17.8.2019 22:28:45 EESTTiedote

Ennätysmäärä musiikinharrastajia ja muusikoita kerääntyi lauantaina Helsingin ydinkeskustaan soittamaan rockia. Rock kuuluu kaduille -tapahtumaan oli ilmoittautunut kymmenittäin yhtyeitä ja yksittäistä soittajia, jotka olivat harjoitelleet muiden rock-biisien lisäksi Metallican Enter Sandman -hitin ja esittivät sitä yhdessä ja erikseen paitsi kitaroilla, myös haitarilla, viuluilla, selloilla, bassolla ja useilla muilla soittimilla.

Reaktor ja Flow Festival istuttavat lähes 12 000 puuta juomapanteilla kerätyillä lahjoituksilla13.8.2019 14:11:49 EESTTiedote

Strategia-, design- ja teknologiayritys Reaktorin kampanjassa tarjottiin kaikille festivaalivieraille helppo ja yksinkertainen keino osallistua ilmastonmuutoksen torjuntaan. Reaktor kehitti ratkaisun, jossa festivaalikävijät pystyivät automatisoiduilla palautuspisteillä lahjoittamaan juomapanttinsa Suomen Luonnonsuojeluliiton metsitysprojektiin Madagascarille. Yhdellä euron pantilla istutetaan yksi puu, joka elinaikanaan sitoo ilmakehästä yhden hiilidioksiditonnin.

Muistutuskutsu medialle: IDEO @ Reaktor, palvelumuotoilulla parempi maailma, 9.8. kl 12.005.8.2019 11:50:06 EESTTiedote

Strategia-, design- ja teknologiayhtiö Reaktorilla on ilo kutsua kansainvälisiä ja suomalaisia median edustajia kuulemaan maailman johtaviin kuuluvan palvelumuotoiluyrityksen IDEOn luovaa johtajaa Paul Bennetiä. Hän esittelee Reaktorin pääkonttorilla (Yliopistonkatu 4, 6 krs.) tämän viikon perjantaina 9. elokuuta kello 12.00 alkavalla medialounaalla näkemyksiään siitä, miten design thinking -ajattelu voidaan valjastaa merkityksellisten ja ihmiskeskeisten ratkaisuiden kehittämiseen ja kuinka muotoilun avulla voidaan ratkaista maailman monimutkaisimpia haasteita.

Flow Festival ja Reaktor sitoutuvat istuttamaan puun jokaisesta lahjoitetusta juomapantista1.8.2019 11:28:09 EESTTiedote

Tämän vuoden Flow-festivaalivieraille järjestetään helppo ja yksinkertainen keino osallistua ilmastonmuutoksen torjuntaan. Strategia-, design- ja teknologiayhtiö Reaktor on kehittänyt ratkaisun, jossa kävijät voivat automatisoiduilla palautuspisteillä lahjoittaa pullopantit Suomen luonnonsuojeluliiton metsitysprojektiin Madagascarille. Yhdellä euron pantilla istutetaan yksi puu, joka tulee elinaikanaan sitomaan ilmakehästä yhden hiilidioksiditonnin. Reaktorin tavoitteena on istuttaa festivaalin panttilahjoituksilla riittävästi puita korjaamaan koko festivaaliväen kolmen päivän hiilijalanjälki.

Kutsu medialle: IDEO @ Reaktor, palvelumuotoilulla parempi maailma, 9.8. kl 12.0026.7.2019 08:55:00 EESTTiedote

Strategia-, design- ja teknologiayhtiö Reaktorilla on ilo kutsua kansainvälisiä ja suomalaisia median edustajia kuulemaan maailman johtaviin kuuluvan palvelumuotoiluyrityksen IDEOn luovaa johtajaa Paul Bennetiä. Hän esittelee Reaktorin pääkonttorilla (Yliopistonkatu 4, 6 krs.) perjantaina 9. elokuuta kello 12.00 alkavalla medialounaalla näkemyksiään siitä, miten design thinking -ajattelu voidaan valjastaa merkityksellisten ja ihmiskeskeisten ratkaisuiden kehittämiseen ja kuinka muotoilun avulla voidaan ratkaista maailman monimutkaisimpia haasteita.

Yksinpurjehtija Tapio Lehtinen saapuu takaisin Helsinkiin torstaina24.6.2019 13:25:12 EESTTiedote

Helsinkiläinen yksinpurjehtija Tapio Lehtinen suoritti maailman haastavimman purjehduskilpailun Golden Globe Racen 322 päivän purjehtimisella. Haasteista huolimatta sisukas suomalaiskapteeni oli lopulta yksi viidestä maaliin selvinneestä purjehtijasta, saapuen kilpailun lähtö- ja päätesatamaan Ranskan Les Sables d’Olonneen 19. toukokuuta. Lehtinen on nyt purjehtimassa takaisin kotiinsa Helsinkiin. Hänen odotetaan saapuvan Kauppatorin edustalle torstaina 27.6. ja tekevän kaupungintalolle perinteisen lipputervehdyksen noin kello 15.30.