Ylitorniolaisten valokuituyhteyksiin 1,5 miljoonaa euroa - myös kunnan omat toimipaikat uuden valokuituyhteyden piiriin

Ylitorniolla rakennetaan parhaillaan yli miljoonalla eurolla valokuituyhteyksiä eri puolilla kuntaa. Valokuitua vedetään kaikkiin kunnan omistamiin vuokrarivitaloihin ja moniin yksityisiin koteihin. Lokakuun alussa Ylitornion kunta ja Valokuitunen Oy solmivat uuden sopimuksen, jossa kunnan toimipaikkojen vanha kuituverkko korvataan Valokuitusen rakentamalla uudella, nykyaikaisella valokuituverkolla.

Ylitorniolla on parhaillaan käynnissä mittava valokuidun rakentamishanke, joka parantaa merkittävästi ylitorniolaisten tietoliikenneyhteyksiä eri puolilla kuntaa niin kunnan omistamissa kiinteistöissä kuin monissa kodeissa. Poikkeuksellisen suuren hankkeen kokonaisarvo on noin 1,5 miljoonaa euroa.

Aiemmin tänä vuonna Ylitornion kunnan omistama Ainiovaaran Kiinteistöt Oy solmi Valokuitunen Oy:n kanssa sopimuksen omistamiensa 130 rivitalohuoneiston valokuiduttamisesta. Valokuituhanke laajeni nyt lokakuussa entisestään, kun kunta päätti parantaa samalla kertaa myös kaikkien toimipaikkojensa tietoliikenneyhteyksiä.

- Valokuidun saaminen Ylitorniolle on tärkeä tekijä kunnan elinvoiman varmistamisessa, jotta jatkossakin kunta on hyvä paikka olla ja elää kaikille kuntalaisille ja kunnassa toimiville yrittäjille. Lisäksi Kiinteistöyhtiön asuntojen kuiduttaminen on vetovoimatekijä uusien asukkaiden houkuttelemiseksi, Ylitornion kunnan tekninen johtaja Jarmo Jaako kertoo.

Uusi toimipaikkaverkko takaa luotettavuuden

Nyt solmitun uuden sopimuksen myötä Valokuitunen rakentaa myös kiinteän valokuituyhteyden kaikkiin kunnan omistamiin 16 toimipaikkaan, eli nyt muun muassa terveyskeskus, palvelutalo, päiväkodit sekä kirjasto saavat luotettavat valokuituyhteydet.

Valokuitunen rakentaa valokuitukaapeliyhteydet kunnan kiinteistöjen välille, ja kaikki kunnan toimipaikat kytketään kunnan sisäiseen verkkoon, johon nettipalvelut tulevat paikalliselta toimijalta. Muut Ylitornion valokuituyhteydet kytketään Telian ylläpitämään Avoimeen Kuituun, jossa asiakas voi valita nettipalvelut usean palveluntarjoajan joukosta.

- Olemme todella iloisia, että pääsemme helpottamaan konkreettisesti ylitorniolaisten elämää tuomalla hyvät yhteydet moneen kotiin. Ylitornion valokuituhanke on mittakaavaltaan meille tähän asti kaikkien aikojen suurin yksittäinen hanke. Myös tämä kunnan toimipaikkojen välille rakennettava valokuituverkko, jonka ylläpidosta me huolehdimme jatkossa, on meille tärkeä uusi yhteistyöhanke, iloitsee Valokuitunen Oy:n toimitusjohtaja Heikki Kaunisto.

Suurta kiinnostusta kuntalaisten keskuudessa

Ylitorniolaiset ovat olleet innostuneita parantamaan kotinsa nettiyhteyksiä. Kun verkon rakennustyöt alkoivat elokuussa, on uusia valokuitutilauksia tullut rakentuvan verkon alueelta jo sata lisää.

- Selkeästi toimintavarmoille ja avoimeen verkkoon perustuville yhteyksille on täällä tarvetta, ja moni on jo havahtunut kotien luotettavan nettiyhteyden tarpeeseen. Asunnonomistajat myös ymmärtävät, että valokuitu on yhtä tärkeä osa kotia kuin vesi ja sähkö. Mielellään kuitenkin laajentaisimme verkkoamme erityisesti Taroniemen ja Kopanmäen alueille, Kaunisto kertoo.

Valokuituverkon rakennustyöt ovat monessa osoitteessa jo loppusuoralla, ja vuoden lopussa kuituyhteydet on kytketty noin 300 ylitorniolaiseen kotiin. Osa yhteyksistä valmistuu ensi vuoden puolella.

- Sääolosuhteet ja nyt lähestyvä talvi vaikuttavat rakentamiseen. Kun lumi ja routa tulevat maahan, ei rakentaminen ole enää mahdollista. Myöhemminkin verkkoon voi kyllä liittyä, mutta nyt kun rakennamme isot alueet, niin liittymän saa varmasti edullisimmin, Kaunisto kertoo.

Asuinalueen valokuituverkon rakentamista.
Valokuitukaapeli asennetaan talon pihalle.
Valokuituverkon runkorakentamista kadulla.
Toimitusjohtaja Heikki Kaunisto.

Valimotie 21

Valokuitunen Oy rakentaa avointa valokuituverkkoa valtakunnallisesti Suomen kattavimmalla runkoverkolla. Valokuitua tarvitaan, koska datan määrä kasvaa eksponentiaalisesti niin yhteiskunnassa kuin suomalaisissa kodeissa. Valokuitunen investoi lähivuosina 300 miljoonaa euroa taajamien nopeisiin ja varmoihin nettiyhteyksiin. Valokuidulla kotitaloudet saavat tiedonsiirtoyhteydet kerralla kuntoon seuraavaksi 50 vuodeksi. Valokuitusen omistavat CapMan Infra ja Telia Company.