Ympäristötyötä helposti ja hauskasti – HSY hakee kummikouluja

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY hakee kummikouluja lukuvuodelle 2018–2019 pääkaupunkiseudulta ja Kirkkonummelta. Kummikoulut saavat maksuttoman ympäristökasvatuskokonaisuuden teemalla Kestävä kulutus tai Elintärkeä vesi.

HSY:n kummikouluhaku lukuvuodelle 2018–2019 alkaa 15.3. Kummikouluissa mietitään ja harjoitellaan arjen ympäristötekoja, joilla voi itse vaikuttaa myönteisten muutosten puolesta.

- Ohjelmaan osallistuminen auttaa muodostamaan näkemystä siitä, mitä kestävä elämäntapa merkitsee ja miten koulussa hankittua osaamista voi käyttää kestävän tulevaisuuden rakentamisessa, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto.

HSY valitsee kummikouluohjelmaan vähintään 10 peruskoulua Helsingistä, Espoosta, Vantaalta, Kauniaisista ja Kirkkonummelta. Hakuaika kummikouluksi on avoinna 15.3.–9.4.2018. Hakuohjeet löytyvät HSY:n verkkosivuilta, www.hsy.fi/kummikoulu.

Kouluille on tarjolla kaksi vaihtoehtoista ympäristökasvatusteemaa:

1. Kestävä kulutus – sisältönä jätteen määrän vähentäminen, lajittelu ja kohtuulliset kulutusvalinnat
  2. Elintärkeä vesi – sisältönä vesihuoltoon tutustuminen, lähivesien tutkiminen, vesivastuullisuus ja viemärietiketti

Vesiaiheinen ohjelma on tänä keväänä haussa ensimmäistä kertaa ylä- ja yhtenäiskouluille.

Tarjolla tukea ja valmiita oppitunteja

HSY:n kummikouluohjelmaan on helppo lähteä mukaan. Kummikoululle nimetään oma ympäristökasvattaja, joka auttaa kummikouluohjelman suunnittelussa.

- Opettajat ovat olleet tyytyväisiä kummikouluohjelmaan. He ovat kertoneet muun muassa, että ohjelma on sujunut helposti ja että koulu on saanut uusia sisältöjä ja vaihtelua opetukseen. Oppilailta on saatu positiivista palautetta oppitunneista, ja ympäristöraatilaiset ovat luoneet hienoja animaatioita koulun käyttöön työpajoissamme, Vaisto sanoo.

Kummikouluilla on käytettävissään tietty määrä ympäristökasvattajan vierailuja. Ne voivat sisältää esimerkiksi ympäristökasvattajan pitämiä oppitunteja, koulun henkilökunnan infotilaisuuden tai apua ympäristöpäivän suunnitteluun. HSY tarjoaa kummikoulujen opettajille myös koulutusta, verkostoitumista sekä valmiita oppitunteja ja -materiaaleja.

HSY:n tuottama ja rahoittama kummikouluohjelma järjestetään vuosittain. Sen toteuttaa kouluilla Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Ympäristökoulu Polku. HSY:n kummikouluohjelma antaa kouluille eväitä kestävän kehityksen opettamiseen vuosiksi eteenpäin.

Ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto, puh. 040 705 5863, paivi.vaisto(at)hsy.fi

Hakuohjeet: www.hsy.fi/kummikoulu

Lukuvuoden 2016-17 kummikoulun kokemuksia: www.hsy.fi/fi/tietoa-hsy/uutishuone/2017/Sivut/vuosi-kummikouluna-rikasti-koulutyota-kontulassa.aspx

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset: jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa ennen aamuruuhkaa 1.3. lähtien18.1.2019 11:04Tiedote

HSY:n uudistamat jätehuoltomääräykset tulevat voimaan pääosin 1.3.2019. Jäteastioiden tyhjennys on mahdollista Helsingin kantakaupungin alueella kello 5–22. Muualla tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia myöhemmin. Vuodesta 2021 alkaen biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 18.1.201918.1.2019 11:03Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 18.1.2019 Hallitus hyväksyi muun muassa tarkistetut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräykset ja valitsi Graniittirakennus Kallio Oy:n jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.1.201915.1.2019 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.1.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa tarkistettujen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten hyväksymisestä sekä jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijän valitsemisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 18.1.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi