Ympäristötyötä helposti ja hauskasti – HSY hakee kummikouluja

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY hakee kummikouluja lukuvuodelle 2018–2019 pääkaupunkiseudulta ja Kirkkonummelta. Kummikoulut saavat maksuttoman ympäristökasvatuskokonaisuuden teemalla Kestävä kulutus tai Elintärkeä vesi.

HSY:n kummikouluhaku lukuvuodelle 2018–2019 alkaa 15.3. Kummikouluissa mietitään ja harjoitellaan arjen ympäristötekoja, joilla voi itse vaikuttaa myönteisten muutosten puolesta.

- Ohjelmaan osallistuminen auttaa muodostamaan näkemystä siitä, mitä kestävä elämäntapa merkitsee ja miten koulussa hankittua osaamista voi käyttää kestävän tulevaisuuden rakentamisessa, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto.

HSY valitsee kummikouluohjelmaan vähintään 10 peruskoulua Helsingistä, Espoosta, Vantaalta, Kauniaisista ja Kirkkonummelta. Hakuaika kummikouluksi on avoinna 15.3.–9.4.2018. Hakuohjeet löytyvät HSY:n verkkosivuilta, www.hsy.fi/kummikoulu.

Kouluille on tarjolla kaksi vaihtoehtoista ympäristökasvatusteemaa:

1. Kestävä kulutus – sisältönä jätteen määrän vähentäminen, lajittelu ja kohtuulliset kulutusvalinnat
  2. Elintärkeä vesi – sisältönä vesihuoltoon tutustuminen, lähivesien tutkiminen, vesivastuullisuus ja viemärietiketti

Vesiaiheinen ohjelma on tänä keväänä haussa ensimmäistä kertaa ylä- ja yhtenäiskouluille.

Tarjolla tukea ja valmiita oppitunteja

HSY:n kummikouluohjelmaan on helppo lähteä mukaan. Kummikoululle nimetään oma ympäristökasvattaja, joka auttaa kummikouluohjelman suunnittelussa.

- Opettajat ovat olleet tyytyväisiä kummikouluohjelmaan. He ovat kertoneet muun muassa, että ohjelma on sujunut helposti ja että koulu on saanut uusia sisältöjä ja vaihtelua opetukseen. Oppilailta on saatu positiivista palautetta oppitunneista, ja ympäristöraatilaiset ovat luoneet hienoja animaatioita koulun käyttöön työpajoissamme, Vaisto sanoo.

Kummikouluilla on käytettävissään tietty määrä ympäristökasvattajan vierailuja. Ne voivat sisältää esimerkiksi ympäristökasvattajan pitämiä oppitunteja, koulun henkilökunnan infotilaisuuden tai apua ympäristöpäivän suunnitteluun. HSY tarjoaa kummikoulujen opettajille myös koulutusta, verkostoitumista sekä valmiita oppitunteja ja -materiaaleja.

HSY:n tuottama ja rahoittama kummikouluohjelma järjestetään vuosittain. Sen toteuttaa kouluilla Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Ympäristökoulu Polku. HSY:n kummikouluohjelma antaa kouluille eväitä kestävän kehityksen opettamiseen vuosiksi eteenpäin.

Ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto, puh. 040 705 5863, paivi.vaisto(at)hsy.fi

Hakuohjeet: www.hsy.fi/kummikoulu

Lukuvuoden 2016-17 kummikoulun kokemuksia: www.hsy.fi/fi/tietoa-hsy/uutishuone/2017/Sivut/vuosi-kummikouluna-rikasti-koulutyota-kontulassa.aspx

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.10.20189.10.2018 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.10.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus päättää myös vesihuollon ja jätehuollon hinnoista vuodelle 2019 sekä aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päättää pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus saa tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä