Ympäristötyötä helposti ja hauskasti – HSY hakee kummikouluja

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY hakee kummikouluja lukuvuodelle 2018–2019 pääkaupunkiseudulta ja Kirkkonummelta. Kummikoulut saavat maksuttoman ympäristökasvatuskokonaisuuden teemalla Kestävä kulutus tai Elintärkeä vesi.

HSY:n kummikouluhaku lukuvuodelle 2018–2019 alkaa 15.3. Kummikouluissa mietitään ja harjoitellaan arjen ympäristötekoja, joilla voi itse vaikuttaa myönteisten muutosten puolesta.

- Ohjelmaan osallistuminen auttaa muodostamaan näkemystä siitä, mitä kestävä elämäntapa merkitsee ja miten koulussa hankittua osaamista voi käyttää kestävän tulevaisuuden rakentamisessa, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto.

HSY valitsee kummikouluohjelmaan vähintään 10 peruskoulua Helsingistä, Espoosta, Vantaalta, Kauniaisista ja Kirkkonummelta. Hakuaika kummikouluksi on avoinna 15.3.–9.4.2018. Hakuohjeet löytyvät HSY:n verkkosivuilta, www.hsy.fi/kummikoulu.

Kouluille on tarjolla kaksi vaihtoehtoista ympäristökasvatusteemaa:

1. Kestävä kulutus – sisältönä jätteen määrän vähentäminen, lajittelu ja kohtuulliset kulutusvalinnat
  2. Elintärkeä vesi – sisältönä vesihuoltoon tutustuminen, lähivesien tutkiminen, vesivastuullisuus ja viemärietiketti

Vesiaiheinen ohjelma on tänä keväänä haussa ensimmäistä kertaa ylä- ja yhtenäiskouluille.

Tarjolla tukea ja valmiita oppitunteja

HSY:n kummikouluohjelmaan on helppo lähteä mukaan. Kummikoululle nimetään oma ympäristökasvattaja, joka auttaa kummikouluohjelman suunnittelussa.

- Opettajat ovat olleet tyytyväisiä kummikouluohjelmaan. He ovat kertoneet muun muassa, että ohjelma on sujunut helposti ja että koulu on saanut uusia sisältöjä ja vaihtelua opetukseen. Oppilailta on saatu positiivista palautetta oppitunneista, ja ympäristöraatilaiset ovat luoneet hienoja animaatioita koulun käyttöön työpajoissamme, Vaisto sanoo.

Kummikouluilla on käytettävissään tietty määrä ympäristökasvattajan vierailuja. Ne voivat sisältää esimerkiksi ympäristökasvattajan pitämiä oppitunteja, koulun henkilökunnan infotilaisuuden tai apua ympäristöpäivän suunnitteluun. HSY tarjoaa kummikoulujen opettajille myös koulutusta, verkostoitumista sekä valmiita oppitunteja ja -materiaaleja.

HSY:n tuottama ja rahoittama kummikouluohjelma järjestetään vuosittain. Sen toteuttaa kouluilla Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Ympäristökoulu Polku. HSY:n kummikouluohjelma antaa kouluille eväitä kestävän kehityksen opettamiseen vuosiksi eteenpäin.

Ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto, puh. 040 705 5863, paivi.vaisto(at)hsy.fi

Hakuohjeet: www.hsy.fi/kummikoulu

Lukuvuoden 2016-17 kummikoulun kokemuksia: www.hsy.fi/fi/tietoa-hsy/uutishuone/2017/Sivut/vuosi-kummikouluna-rikasti-koulutyota-kontulassa.aspx

HSY:n hallituksen päätökset 24.5.201924.5.2019 10:57:13 EESTTiedote