Ympäristötyötä helposti ja hauskasti – HSY hakee kummikouluja

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY hakee kummikouluja lukuvuodelle 2018–2019 pääkaupunkiseudulta ja Kirkkonummelta. Kummikoulut saavat maksuttoman ympäristökasvatuskokonaisuuden teemalla Kestävä kulutus tai Elintärkeä vesi.

HSY:n kummikouluhaku lukuvuodelle 2018–2019 alkaa 15.3. Kummikouluissa mietitään ja harjoitellaan arjen ympäristötekoja, joilla voi itse vaikuttaa myönteisten muutosten puolesta.

- Ohjelmaan osallistuminen auttaa muodostamaan näkemystä siitä, mitä kestävä elämäntapa merkitsee ja miten koulussa hankittua osaamista voi käyttää kestävän tulevaisuuden rakentamisessa, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto.

HSY valitsee kummikouluohjelmaan vähintään 10 peruskoulua Helsingistä, Espoosta, Vantaalta, Kauniaisista ja Kirkkonummelta. Hakuaika kummikouluksi on avoinna 15.3.–9.4.2018. Hakuohjeet löytyvät HSY:n verkkosivuilta, www.hsy.fi/kummikoulu.

Kouluille on tarjolla kaksi vaihtoehtoista ympäristökasvatusteemaa:

1. Kestävä kulutus – sisältönä jätteen määrän vähentäminen, lajittelu ja kohtuulliset kulutusvalinnat
  2. Elintärkeä vesi – sisältönä vesihuoltoon tutustuminen, lähivesien tutkiminen, vesivastuullisuus ja viemärietiketti

Vesiaiheinen ohjelma on tänä keväänä haussa ensimmäistä kertaa ylä- ja yhtenäiskouluille.

Tarjolla tukea ja valmiita oppitunteja

HSY:n kummikouluohjelmaan on helppo lähteä mukaan. Kummikoululle nimetään oma ympäristökasvattaja, joka auttaa kummikouluohjelman suunnittelussa.

- Opettajat ovat olleet tyytyväisiä kummikouluohjelmaan. He ovat kertoneet muun muassa, että ohjelma on sujunut helposti ja että koulu on saanut uusia sisältöjä ja vaihtelua opetukseen. Oppilailta on saatu positiivista palautetta oppitunneista, ja ympäristöraatilaiset ovat luoneet hienoja animaatioita koulun käyttöön työpajoissamme, Vaisto sanoo.

Kummikouluilla on käytettävissään tietty määrä ympäristökasvattajan vierailuja. Ne voivat sisältää esimerkiksi ympäristökasvattajan pitämiä oppitunteja, koulun henkilökunnan infotilaisuuden tai apua ympäristöpäivän suunnitteluun. HSY tarjoaa kummikoulujen opettajille myös koulutusta, verkostoitumista sekä valmiita oppitunteja ja -materiaaleja.

HSY:n tuottama ja rahoittama kummikouluohjelma järjestetään vuosittain. Sen toteuttaa kouluilla Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Ympäristökoulu Polku. HSY:n kummikouluohjelma antaa kouluille eväitä kestävän kehityksen opettamiseen vuosiksi eteenpäin.

Ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto, puh. 040 705 5863, paivi.vaisto(at)hsy.fi

Hakuohjeet: www.hsy.fi/kummikoulu

Lukuvuoden 2016-17 kummikoulun kokemuksia: www.hsy.fi/fi/tietoa-hsy/uutishuone/2017/Sivut/vuosi-kummikouluna-rikasti-koulutyota-kontulassa.aspx

HSY:n hallituksen kokous 17.8.201817.8.2018 11:43Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 17.8.2018 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen yleissuunnitelman vuosille 2018-2022 ja valita Pohjois-Espoon ja Kauniaisten sekajätteiden keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijoiksi Lassila & Tikanoja Oyj:n sekä Remeo Oy:n. Hallitus päätti myös antaa lausunnon lakiluonnokseen jätelain muuttamisesta. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.6.2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella lausunnosta luonnokseen jätelain muuttamisesta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.8.201814.8.2018 14:45Tiedote

Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen yleissuunnitelman 2018-2022 hyväksymisestä ja sekajätteiden keräyksen ja kuljetuksen hankinnasta Pohjois-Espooseen ja Kauniaisiin. Hallitus päättää myös lausunnosta lakiluonnokseen jätelain muuttamisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.6.2018. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 17.8.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoiston häiriö helpottumassa – typpi poistuu jo lähes 80-prosenttisesti6.8.2018 16:19Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamossa kaksi viikkoa jatkunut biologisen typenpoiston häiriö jatkuu yhä. Typenpoisto on kuitenkin saavuttamassa 80 % tason, joka on Viikinmäen jätevedenpuhdistamon ympäristöluvan mukainen vaatimus. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto palautuvat päivä päivältä. Normaalitilassa typenpoisto on yli 90 %, johon päästäneen tämän viikon aikana. Häiriötilanne käynnistyi maanantaina 23.7.2018 noin klo 03.00 ja sen selvittäminen aloitettiin välittömästi. Häiriön arvioidaan johtuvan tuntemattomasta teollisuuden kemikaalipäästöstä, joka on tappanut typenpoistosta vastaavia nitrifikaatiobakteereita. Prosessi toipuu sitä mukaa kun bakteerit lisääntyvät. Häiriöstä johtuen typpikuorma vesistöön kasvoi huomattavasti. Jätevedenpuhdistamon muu biologinen puhdistusprosessi toimii kuitenkin normaalisti, kuten myös kemiallinen fosforinpoisto. Muita vaikutuksia typpikuorman kasvun lisäksi ei arvioida olevan. Varsinaisen häiriötilanteen voi

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoisto normalisoitumassa hiljalleen1.8.2018 16:12Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamon biologisen typenpoiston vakava häiriö jatkuu ja typenpoistoteho on edelleen merkittävästi tavallista heikompi. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto ovat kuitenkin elpymässä hiljalleen. Typenpoistoaste on tänään keskiviikkona 45 % ja se paranee päivä päivältä nitrifikaation elpyessä. Häiriön aikana typenpoistoaste oli matalimmillaan vain 20 %, kun se Viikinmäessä on normaalitilassa yli 90 %.