Ympäristötaiteen säätiö

YMPYRÄHULLUT ON VUODEN 2012 YMPÄRISTÖTAIDETEOS

///MEDIATIEDOTE, JULKAISUVAPAA 26.2.2013, klo 15///

Ympäristötaiteen säätiön Vuoden ympäristötaideteos -kunniakirja vuodelta 2012 myönnetään kuvanveistäjä Heli Ryhäselle ja kuvanveistäjä Matti Kalkamolle teoksesta Ympyrähullut.

Kahdesta pronssipatsaasta, kuudesta valotolpasta ja kiveyksestä muodostuva teos paljastettiin Huittisissa 28.9.2012. Liikenneympyrään sijoitetun teoksen tilaaja on Huittisten kaupunki.

KUNNIAKIRJAN JAKOTILAISUUS PIDETÄÄN HELSINGISSÄ ANNAK:SSA (ANNANKATU 24, 5.KRS) 26.2.2013 KLO 15.00 ALKAEN!

LIIKENNEYMPYRÄTEOSTEN AATELIA, HUUMORILLA

Liikenneympyrässä on kuusi erikorkuista valotolppaa, kuin pelkistetty kaupunkimetsä, ja kaksi pronssiin valettua rehevää miestä, hieman luonnollista kokoa suurempia. Toinen on kiivennyt keskellä olevaan valotolppaan, toinen katselee vierestä.

Heli Ryhäsen mukaan teoksen lähtökohtana on ollut dialogi ja hahmojen elinkaari: ”Vanha mies katsoo itseään, nuoruutensa voimannäyttöä.” Tämä kahden, hieman rujonoloisen hahmon välinen vuoropuhelu luo teokseen vahvan jännitteen. Hahmojen suhde luo monta mieltäaskarruttavaa kysymystä. Hahmot ovat puuhissaan - toinen tolpassa, toinen ihmettelemässä - sekä liikuttavia että humoristisia. Ympäristötaiteen säätiö perusteleekin Ympyrähullujen kunniakirjaa teoksen erityisellä, herkällä moniulotteisuudella.

Toinen peruste on teoksen suhde ympäristöönsä. Liikenneympyrässä, suomalaisen kaupunkitilan eristetyllä saarella sijaitseva teos on mittakaavoiltaan luonteva. Teos ei dominoi tai häviä, vaan asettuu varmasti osaksi tilaa ja ympäristöään.

Viime vuosien liikenneympyrätaideteosten joukossa teos on sekä taiteellisesti tasokas että ammattimainen. Sijoituspaikkana liikenneympyrä asettaa taiteelle lukuisia reunaehtoja. Ympyrähullut -teoksessa olosuhteet ja taide muodostavat tasapainoisen, paikkaan sopivan ja tilaa haastavan kokonaisuuden.

YMPÄRISTÖTAIDETEOS -KUNNIAKIRJA

Ympäristötaiteen säätiö valitsee vuosittain yhden Suomessa toteutetun taideteoksen vuoden ympäristötaide-teokseksi. Valinnalla säätiö haluaa nostaa esiin ympäristötaiteen erilaisia tekemisen tapoja ja sisältöjä, edistää ympäristötaiteen tunnettuutta sekä erityisesti kiittää ja kannustaa henkilöitä ja yhteisöjä, jotka toiminnallaan pyrkivät parantamaan ympäristön laatua taiteen keinoin.

Kunniakirja vuoden ympäristötaideteokselle on jaettu vuodesta 1994 alkaen. Kunniakirja voidaan myöntää sekä pysyvälle että tilapäiselle teokselle. Edellinen kunniakirja myönnettiin ”Toisissa tiloissa” -ryhmän teokselle Porosafari. Aikaisempia palkittuja ovat mm. Denise Zieglerin teos ”Kolme aitaa” (Helsingissä), ja Jan-Erik Anderssonin ”Sateenkaaren salaisuus” (Turussa).

KUVIA JA LISÄTIETOJA KUNNIAKIRJASTA: Ympäristötaiteen säätiö, Erja Väyrynen, 044-0987561, erja.vayrynen@ymparistotaide.fi, www.ymparistotaide.fi

TAITEILIJAT: Heli Ryhänen, 050-5169708, www.heliryhanen.fi & Matti Kalkamo, 050-5624 335, www.kalkamo.fi

Ympäristötaiteen säätiö

044 098 7561http://www.ymparistotaide.fi