Yrittäjägallup: Joka kymmenes yritys hyötynyt kotitalousvähennyksestä

Yrittäjät uskovat laajalti, että kotitalousvähennys on vähentänyt harmaata taloutta. Yrityksistä 11 prosenttia kertoo hyötyneensä vähennyksestä, Yrittäjägallup kertoo. ”Tulokset kertovat, että yrittäjien parissa vähennyksellä on tärkeä rooli”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi.

11 prosenttia yrityksistä on hyötynyt kotitalousvähennyksestä, kertoo Yrittäjägallup.

Yrittäjistä 43 prosenttia arvioi, että kotitalousvähennys on vähentänyt harmaata taloutta. 19 prosenttia arvioi, ettei näin ole tapahtunut. 39 prosenttia ei osaa sanoa.

Mitä suurempi yritys on kyseessä, sitä vahvemmin nähdään kotitalousvähennyksen harmaata taloutta vähentävä vaikutus.

Vähennyksen työllisyyttä lisäävän vaikutuksen näkee 32 prosenttia yrittäjistä. 46 prosenttia arvioi, ettei vähennys ole lisännyt työllisyyttä. Eniten vähennyksen työllisyyttä lisäävää vaikutusta nähdään rakentamisen toimialalla.

Yrityksistä yksitoista prosenttia on hyötynyt kotitalousvähennyksestä. Erityisen paljon vähennys on hyödyttänyt rakentamisen toimialalla, jossa 38 prosenttia yrityksistä kertoo hyötyneensä siitä. Vähiten hyötyjiä on kaupan alalla.

- Yksitoista prosenttia on merkittävä määrä, noin 30 000 yritystä. On selvää, että vähennys on vaikuttava työkalu, Pentikäinen arvioi.

Kotitalousvähennystä kannattaa laajentaa

Yrittäjät esittää hallituksen puoliväliriiheen, että kotitalousvähennystä laajennetaan. Vähennyksen enimmäismäärää pitäisi nostaa 3000 euroon ja vähennykseen oikeuttavaa osuutta työkorvauksista 50 prosenttiin ja palkoista 20 prosenttiin.

- Kotitalousvähennys on hyvä työkalu tukea talouden ja työllisyyden toipumista koronakriisin jälkeen. Siksi nyt on erinomainen hetki laajentaa vähennystä, hän sanoo.

Näin kysyttiin

Yrittäjägallupin toteutti Kantar TNS Oy Suomen Yrittäjien toimeksiannosta.

- Kyselyyn vastasi 1114 pk-yrityksen edustajaa.

- Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jolloin osa vastaajista osallistui tiedonkeruuseen sähköpostikyselyllä ja osa Gallup Forum -internetpaneelin kautta.

- Otos pyritään rakentamaan niin, että Yrittäjägallup kuvaisi edustavasti Suomen yrityksiä.

- Tutkimuksen virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.

- Tiedot kerättiin 17.2. - 24.2.2021.

Yrittäjistä 43 prosenttia arvioi, että kotitalousvähennys on vähentänyt harmaata taloutta, kertoo Yrittäjägallup.
32 prosenttia yrittäjistä uskoo kotitalousvähennyksen parantavan työllisyyttä, kertoo Yrittäjägallup.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 379 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjägallup: Määräaikaisten työsopimusten helpottaminen auttaisi työllistämään tehokkaimmin13.4.2021 11:16:24 EEST | Tiedote

Suurempi vapaus tehdä määräaikaisia työsopimuksia kannustaisi yrittäjiä eniten palkkaamaan lisää työntekijöitä, käy ilmi Yrittäjägallupista. – Koronakriisin exit-toimena kannattaisi ehdottomasti helpottaa määräaikaisia työsopimuksia. Se ei maksaisi mitään, mutta toisi todennäköisesti uusia työpaikkoja. Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen sanoo.

Yrittäjät: Lupaus yritysten auttamisesta kriisin yli lunastettava - 10 keinoa auttaa yrityksiä30.3.2021 09:23:39 EEST | Tiedote

Suomen Yrittäjät esittää 10 konkreettista keinoa, jotka tarvitaan, jotta yritykset selviytyvät pitkittyneestä koronakriisistä. - Hallitus on luvannut toistuvasti, että se auttaa yrityksiä kriisin yli eikä elinkelpoisia yrityksiä päästetä konkurssiin. Lupaus pitää lunastaa ja tukitoimia lisätä rajoitustoimien kiristyessä, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.