Yrittäjägallup: Joka viidennellä yrityksellä kielitaito estää ulkomaisen työvoiman palkkauksen

Puutteellinen kielitaito vaikeuttaa joka viidennellä yrityksellä ulkomaisen työvoiman palkkaamista, tuore Yrittäjägallup kertoo. Riittävä kielitaito palkkaamiseen on 73 prosentilla yrityksistä. ”Tämä on realiteetti: ulkomaista työvoimaa tarvitaan, mutta se on vain osaratkaisu”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Toisaalta kolme neljästä yrityksestä ei edes aio palkata ulkomaista työvoimaa. Yli kymmenen henkeä työllistävistä ja teollisuusyrityksistä noin kolmannes on kuitenkin palkkaamassa.

Ulkomaista työvoimaa on tällä hetkellä joka kymmenessä yrityksessä. Yli kymmenen työllistävistä ulkomaisia työntekijöitä on 38 prosentissa ja teollisuudessa 27 prosentissa.

”Suomi ei tule toimeen ilman ulkomaista työvoimaa. Sen saamista tulee helpottaa. Samaan aikaan pitää nähdä, että meillä on kotimaassakin liki puoli miljoonaa ihmistä joko työttöminä tai työvoiman ulkopuolella. Heitä pitää saada töihin”, Pentikäinen sanoo.

Esimerkiksi 25–59-vuotiaita on työvoiman ulkopuolella lähes 320 000 henkilöä.

”Tämä on valtava määrä. Heitä pitää saada työmarkkinoille. Se vaatii muun muassa nopeita muutoksia sosiaaliturvaan. Työn vastaanottamisen kannustimia pitää lisätä”, Pentikäinen sanoo.

Kolme neljästä sanoo kielitaidon riittävän yhteistyöhön

Yrittäjistä 75 prosenttia kertoo, että oma kielitaito riittää yhteistyöhön ulkomaisen työvoiman kanssa. 19 prosenttia kokee, ettei se riitä. Eniten riittämätöntä kielitaitoa on rakentamisessa.

”Moni on yrittäjänä vähäisellä koulutuksella. Se näkyy kielitaitohaasteina”, Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät käyttävät ulkomaisen työvoiman kanssa eniten englantia (89 prosenttia), suomea (74 prosenttia), ruotsia (34 prosenttia) ja saksaa (10 prosenttia).

Kantar selvitti aihetta Suomen Yrittäjien toimeksiannosta marras-joulukuussa. Tutkimuksessa haastateltiin 1 047 yrittäjää ja yrityksen edustajaa. Tutkimuksen virhemarginaali on kokonaistuloksen osalta +-3,1 prosenttiyksikköä.

Yrittäjägallup: Yrittäjälle vastuullisuus merkitsee erityisesti lakien ja sopimusten noudattamista14.7.2022 11:00:29 EEST | Tiedote

Yrittäjille tärkeintä vastuullisuustyötä on se, että noudatetaan lakeja ja sopimuksia, maksetaan veroja ja palvellaan asiakkaita hyvin. - Tämä on tärkeä muistaa, koska yhteiskunta ei toimi, jos ei ole kannattavia ja yhteiskunnan yhteisiä pelisääntöjä kunnioittavia yrityksiä, jotka pitävät hyvää huolta työntekijöistään ja asiakkaistaan, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo Suomi-areenalla Porissa.

Närmare 10 000 företagare svarade: Multilokaliteten inverkar på var femte företagares lokalbehov4.7.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Bland företagarna rapporterade 21 procent att distansarbetet, som eventuellt ökar, inverkar på deras lokalbehov. - Multilokalitet innebär en stor möjlighet att öka livskraften i landsbygds- och stugkommunerna. Den kan även förbättra tillgången på arbetskraft som företagarna behöver, säger Henrik Wickström, sakkunnig inom näringspolitik vid Företagarna i Finland.

Kysely: Yrittäjien luottamus eläkejärjestelmään matala, Yrittäjien korjausehdotukselle tukea28.6.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Yrittäjien eläkejärjestelmän suurin uhka on sen rahoittajien rapautunut luottamus, osoittaa Suomen Yrittäjien suuri eläkekysely. – Yrittäjän eläkejärjestelmä (YEL) pitää korjata siten, että järjestelmän uskottavuus ja luotettavuus rahoittajien eli yrittäjän silmissä paranee, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo. Järjestö esittää pakollisen vakuuttamisen alarajan nostoa.