Yrittäjägallup: Joka viidennellä yrityksellä kielitaito estää ulkomaisen työvoiman palkkauksen

Puutteellinen kielitaito vaikeuttaa joka viidennellä yrityksellä ulkomaisen työvoiman palkkaamista, tuore Yrittäjägallup kertoo. Riittävä kielitaito palkkaamiseen on 73 prosentilla yrityksistä. ”Tämä on realiteetti: ulkomaista työvoimaa tarvitaan, mutta se on vain osaratkaisu”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Toisaalta kolme neljästä yrityksestä ei edes aio palkata ulkomaista työvoimaa. Yli kymmenen henkeä työllistävistä ja teollisuusyrityksistä noin kolmannes on kuitenkin palkkaamassa.

Ulkomaista työvoimaa on tällä hetkellä joka kymmenessä yrityksessä. Yli kymmenen työllistävistä ulkomaisia työntekijöitä on 38 prosentissa ja teollisuudessa 27 prosentissa.

”Suomi ei tule toimeen ilman ulkomaista työvoimaa. Sen saamista tulee helpottaa. Samaan aikaan pitää nähdä, että meillä on kotimaassakin liki puoli miljoonaa ihmistä joko työttöminä tai työvoiman ulkopuolella. Heitä pitää saada töihin”, Pentikäinen sanoo.

Esimerkiksi 25–59-vuotiaita on työvoiman ulkopuolella lähes 320 000 henkilöä.

”Tämä on valtava määrä. Heitä pitää saada työmarkkinoille. Se vaatii muun muassa nopeita muutoksia sosiaaliturvaan. Työn vastaanottamisen kannustimia pitää lisätä”, Pentikäinen sanoo.

Kolme neljästä sanoo kielitaidon riittävän yhteistyöhön

Yrittäjistä 75 prosenttia kertoo, että oma kielitaito riittää yhteistyöhön ulkomaisen työvoiman kanssa. 19 prosenttia kokee, ettei se riitä. Eniten riittämätöntä kielitaitoa on rakentamisessa.

”Moni on yrittäjänä vähäisellä koulutuksella. Se näkyy kielitaitohaasteina”, Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät käyttävät ulkomaisen työvoiman kanssa eniten englantia (89 prosenttia), suomea (74 prosenttia), ruotsia (34 prosenttia) ja saksaa (10 prosenttia).

Kantar selvitti aihetta Suomen Yrittäjien toimeksiannosta marras-joulukuussa. Tutkimuksessa haastateltiin 1 047 yrittäjää ja yrityksen edustajaa. Tutkimuksen virhemarginaali on kokonaistuloksen osalta +-3,1 prosenttiyksikköä.

Yrittäjät: Hallituksen tukitoimet tarpeen – seuraavaksi yt- ja lomautusaikoja lyhennettävä14.1.2022 18:36:06 EET | Tiedote

Hallituksen tänään julkaisema apupaketti on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Hallituksen pitää antaa rajoitustoimien kohteena oleville yrityksille mahdollisuus selvitä vaikeasta tilanteesta. ”Kun liiketoimintaa rajoitetaan voimakkaasti lyhyellä varoitusajalla, yritykselle pitää antaa työkaluja sopeutua tilanteeseen”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät esittää nopeita tukitoimia – karanteenien muutos sairauslomiksi toisi yli 300 miljoonan euron kustannukset yrityksille12.1.2022 14:12:24 EET | Tiedote

Yrittäjät odottaa hallitukselta viivyttelemättä päätöksiä rajoitusten vuoksi ahdinkoon joutuvien yritysten auttamiseksi. Erityisesti moni matkailu-, liikenne-, ravintola- ja tapahtuma-alan yritys on kasvavissa vaikeuksissa. ”Ihmettelen, miksi päätöksiä ei tehdä. Tukipäätöksiä tarvitaan nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjägallup: Yrittäjät haluavat yhdistää työeläkeyhtiöitä29.12.2021 12:02:49 EET | Tiedote

Yrittäjät haluavat yhdistää työeläkeyhtiöitä. 55 prosenttia yrittäjistä tehostaisi järjestelmää yhtiöitä yhdistämällä, vain 10 prosenttia vastustaa, kertoo Yrittäjägallup. ”Sivukulujen kasvu syö yritysten kilpailukykyä. Eläkemaksut ovat tärkein sivukulu, ja ne ovat kasvamassa vauhdilla. Eläkejärjestelmää pitää tehostaa nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Yrittäjistä sanoo.