Yrittäjägallup: Nato-prosessissa yritykset varautuneet useimmiten kyberiskuihin

Noin neljännes yrityksistä on varautunut Suomen Nato-prosessiin liittyvään mahdolliseen häirintään, Yrittäjägallup osoittaa. Mitä isompi yritys on henkilömäärältään, sitä yleisempää varautuminen on. Teollisuuden toimialan yrityksistä 40 prosenttia raportoi varautuneensa häirintään.

Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja. Valokuvaaja Markus Sommers

Jäsenyysprosessiin liittyvään häirintään varautuneista yrityksistä useimmin on varauduttu kyberuhkiin ja -iskuihin (59 %), kustannusten nousuun (53 %) ja raaka-aineiden saatavuuden vaikeutumiseen (36 %). Venäjän sotilaallisiin toimiin on varautunut 12 % niistä, jotka ilmoittavat yleensä ottaen varautuneensa asiaan.

- Yrityksille on erittäin oleellista, että Nato-prosessi tapahtuisi mahdollisimman sujuvasti ja nopeasti, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät on tukenut vahvasti koko kevään ajan Nato-jäsenyyttä.

- Uskomme, että jäsenyys vahvistaa Suomen turvallisuutta, vapautta ja vakautta. Parasta yrittäjyyspolitiikkaa on varmistaa maan vakaus ja vapaus, Pentikäinen toteaa.

16 prosenttia uskoo Nato-jäsenyyden lisäävän liiketoimintamahdollisuuksia

Yrityksistä 16 prosenttia uskoo Nato-jäsenyyden lisäävän liiketoimintamahdollisuuksia yritykselle. Teollisuudessa osuus on 36 prosenttia. Erityisesti nuoret yrittäjät näkevät Suomen Nato-jäsenyyden tuovan liiketoimintamahdollisuuksia.

- Tämä on tärkeä näkökulma. Nato-jäsenyys avaa monelle myös lisää mahdollisuuksia kasvattaa liiketoimintaa, Pentikäinen sanoo.

Yritykset ovat päivittäneet laitteensa, joka kymmenes varannut käteistä

Yrittäjägallupissa tutkittiin myös, miten yritykset ovat ylipäätänsä varautuneet kyberuhkiin.

Yritykset ovat varautuneet niihin melko laajalti. Kaikista yrityksistä 56 prosenttia on huolehtinut laitteiden, ohjelmistojen ja järjestelmien päivityksistä ja 41 prosenttia on tehnyt varmuuskopiot kriittisistä dokumenteista.

Yrityksistä 17 prosenttia on investoinut uusiin tietoturvaratkaisuihin, 15 prosenttia on kouluttanut henkilöstöään, 14 prosenttia on varautunut maksuliikenteen vaikeutumiseen ja 13 prosenttia kertoo varanneensa käteistä. Vain 7 prosenttia on ottanut tieto- tai kyberturvavakuutuksen.

- Varautuminen on monenlaista ja monipuolista. Silti suosittelen, että yrityksissä vielä pohditaan asiantuntijan kanssa, onko varautuminen kunnossa ja miten sitä kenties voi vielä vahvistaa, Pentikäinen sanoo.

- Jos tietojärjestelmät kaatuvat, tietoturva pettää tai asiakastiedot joutuvat vääriin käsiin, voi tulla suuria ongelmia, hän muistuttaa.

Yrittäjägallupin toteutti tutkimuslaitos Kantar. Tiedonkeruu tehtiin 24.5.–2.6.2022 välisenä aikana. Tutkimukseen vastasi 1 022 pk-yrityksen edustajaa. Tulosten luottamusväli on kokonaistuloksen osalta +- 3,1 prosenttiyksikköä.

Tutustu tuloksiin tarkemmin tästä.

Kysely: Yrittäjien luottamus eläkejärjestelmään matala, Yrittäjien korjausehdotukselle tukea28.6.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Yrittäjien eläkejärjestelmän suurin uhka on sen rahoittajien rapautunut luottamus, osoittaa Suomen Yrittäjien suuri eläkekysely. – Yrittäjän eläkejärjestelmä (YEL) pitää korjata siten, että järjestelmän uskottavuus ja luotettavuus rahoittajien eli yrittäjän silmissä paranee, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo. Järjestö esittää pakollisen vakuuttamisen alarajan nostoa.

Yrittäjägallup: Moni yrittäjä ei lomaile – kolmannes yrittäjistä on pitänyt enintään viikon lomaa27.6.2022 10:05:00 EEST | Tiedote

Lomien pitäminen on monille yrittäjille edelleen kovin hankalaa alkavalla lomakaudella. Yrittäjistä vain kolmannes pitänyt lomaa viimeisen vuoden aikana enintään viikon. Keväällä 2020 heitä oli vielä vähemmän, vain 26 prosenttia. Vain puolet, 52 prosenttia, yrittäjistä kokee pystyvänsä pitämään lomaa riittävästi. Osuus on hieman kasvanut viime vuosina.

Yrittäjägallup: Käänne työvoiman saannissa, vaikeudet löytää osaavaa työvoimaa ovat vähentyneet23.6.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

– On tapahtunut kiinnostava käänne. Yritysten vaikeudet löytää osaavaa työvoimaa ovat hieman vähentyneet. Ne ovat kuitenkin edelleen suuret. 35 prosenttia yrityksistä raportoi vaikeuksista löytää osaavaa työvoimaa. Vielä marraskuussa osuus oli 44 prosenttia. Yritykset odottavat uudelta hallitukselta lukuisia työllistämistä helpottavia säädösmuutoksia, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Elinkeinoelämä varoittaa: Sote-alueiden yhtiöhimmelit tukahduttavat yksityisiä yrityksiä22.6.2022 08:00:04 EEST | Tiedote

Sote-alueiden yhtiöt ovat valtaamassa yksityisten pesula-, catering-, ict- ja kiinteistöpalveluyritysten markkinoita, osoittaa tuore selvitys. Elinkeinoelämän järjestöt vetoavat alueellisiin päättäjiin, jotta pk-yritysten toimintaedellytyksiä ei heikennetä. Järjestöt esittävät neljän kohdan listaa ongelmien korjaamiseksi. Viranomaisten on myös välittömästi selvitettävä toiminnan lainmukaisuus.

Yrittäjägallup: Ukrainan sodan vaikutukset suomalaisyrityksiin vahvistuvat, yhä useampi yritys aikoo nostaa hintoja20.6.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Selvästi yli kolmannes yrityksistä ilmoittaa energian ja raaka-aineiden hinnan sekä kuljetuskustannusten nousun vaikuttavan yrityksen toimintaan, Yrittäjägallup osoittaa. Toukokuussa yhä useampi yritys ilmoittaa nostavansa hintoja. – Kun Ukrainan sota pitenee, myös sodan vaikutukset yrityksiin laajenevat, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.