Yrittäjägallup: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan verovähennys kannustaisi lisäpanostuksiin

– Verovähennys on vaikuttava väline yritysten kannustamiseksi tutkimus- ja kehittämistoimintaan. Tarvitaan nyt käytössä olevaa vähennystä laajempi verokannustin, joka on pysyvä, selkeä ja hallinnollisesti kevyt, sanoo johtaja, pääekonomisti Mika Kuismanen Suomen Yrittäjistä.

Kolmannes yrittäjistä sanoo, että tutkimus- ja kehittämisvähennys kannustaa lisäämään tutkimus- ja kehittämistoimintaa, kertoo Yrittäjägallup. Eri mieltä asiasta on 33 prosenttia ja asiaa ei osaa arvioida 34 prosenttia.

Vahvinta usko on teollisuudessa. Iältään vanhemmat yrittäjät suhtautuvat asiaan myönteisemmin kuin nuoremmat yrittäjät.

– Määrä on merkittävä. Jos vähennys kannustaisi edes joka kolmatta yrittäjää lisäämään kehittämistoimintaansa, tarkoittaisi se useampaa kymmentätuhatta yritystä, Kuismanen sanoo.

– Kun talous on isojen muutosten kourissa, on kehittämistoimia tekevien pk-yritysten määrää lisättävä ja panostuksia kasvatettava. Tähän parhaiten vaikuttavat avustus- ja verovivut on käännettävä, toteaa digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä Suomen Yrittäjistä.

Vähennys laajennettava yrityksiltä hankittaviin palveluihin

Yli puolet yrittäjistä on sitä mieltä, että vähennyksen pitäisi kattaa myös alihankintana tehty tutkimus- ja kehittämistoiminta.

– Nykyinen verovähennys kattaa korkeakouluilta ja tutkimuslaitoksilta hankitut palvelut. Vähennys pitää laajentaa kattamaan yrityksiltä hankitut tutkimus- ja kehittämispalvelut sekä yrityksen itse tekemän tutkimuksen ja kehittämisen palkkakulut, Mikkilä sanoo.

Asia on erityisen ajankohtainen, koska parhaillaan parlamentaarinen TKI-työryhmä etsii ratkaisua julkisen tutkimus- ja kehittämisrahoituksen pitkäjänteiseen kasvattamiseen.

Ryhmä on pyytänyt lausuntoja työskentelynsä tueksi. Vasta se järjesti laajan kuulemistilaisuuden rahoituksen tulevaisuudesta.

Tutkimuslaitos Kantar selvitti Yrittäjägallupissa yritysten mielipiteitä Yrittäjien toimeksiannosta. Tutkimuksessa haastateltiin 1029 yrittäjää ja yrityksen edustajaa. Virhemarginaali on kokonaistuloksen osalta +-3,1 prosenttiyksikköä.

Yrittäjät: Kela-korvaukset tuplattava jonojen lyhentämiseksi, yhtiöittämisoperaatiot alueilla keskeytettävä23.11.2021 13:00:00 EET | Kutsu

Yrittäjät esittää yksityisen sairaanhoidon Kela-korvausten tuplaamista jonojen purkamiseksi. Yhtiöittämisoperaatiot hankintalain kiertämiseksi on alueilla lopetettava välittömästi, Suomen Yrittäjien valtuusto edellyttää. Yrittäjät aikoo vahvasti vaikuttaa vaaliuurnilla. Yrittäjistä 75 prosenttia kertoo äänestävänsä, kertoo Yrittäjägallup.

Yrittäjät: Palkka-avoimuustyöryhmän esitykset perusteettomia15.11.2021 10:27:28 EET | Tiedote

– Palkka-avoimuustyöryhmän raportti on epäonnistunut ja puutteellinen. Ehdotukset puuttuisivat työntekijöiden yksityisyyden suojaan ja lisäisivät yritysten hallinnollista taakkaa. Palkkasyrjintä on jo tänä päivänä Suomessa ehdottomasti kiellettyä, sanoo johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä. Sukupuolten ansioeroja voitaisiin kaventaa toimenpiteillä työelämän ammattien eriytymisen purkamiseksi.