Yrittäjägallup: Ukrainan sodan vaikutukset suomalaisyrityksiin vahvistuvat, yhä useampi yritys aikoo nostaa hintoja

Selvästi yli kolmannes yrityksistä ilmoittaa energian ja raaka-aineiden hinnan sekä kuljetuskustannusten nousun vaikuttavan yrityksen toimintaan, Yrittäjägallup osoittaa. Toukokuussa yhä useampi yritys ilmoittaa nostavansa hintoja. – Kun Ukrainan sota pitenee, myös sodan vaikutukset yrityksiin laajenevat, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Neljännes yrityksistä ilmoittaa, että yleinen epävarmuus vähentää tilauksia.

Nyt 27 prosenttia yrityksistä ilmoittaa nostavansa hintoja, kun helmikuussa luku oli 11 prosenttia ja toukokuussa 23 prosenttia.

– Kiihtynyt inflaatio pakottaa nostamaan hintoja. Muuten yritys ei selviä. Silti viidennes (21 %) raportoi myös kannattavuuden heikkenevän, Pentikäinen sanoo.

Sota iskee vahvimmin teollisuuteen ja rakentamiseen

Teollisuusyrityksistä raaka-aineiden hinnan noususta raportoi 64 prosenttia, kuljetuskustannusten noususta 59 prosenttia ja energian hinnan noususta 54 prosenttia. Rakentamisessa 54 prosenttia yrityksistä raportoi energian ja 61 prosenttia raaka-aineiden hintojen noususta.

Teollisuusyrityksistä 44 prosenttia kertoo, että osien saatavuus on vaikeutunut ja 32 prosenttia raportoi häiriöistä tuotantoketjuissa.

– Ukrainan sota iskee vahvimmin teollisuuteen ja rakentamiseen sekä osaan kaupasta. Koronan koettelemat palvelualat ja pääkaupunkiseudun yritykset ovat kärsineet sodasta vähemmän, Pentikäinen toteaa.

Kaikista yrittäjistä 20 prosenttia raportoi, että kriisillä ei ole vaikutusta yrityksen toimintaan. Osuus on pienentynyt edellisestä kyselystä.

Nuoret yrittäjät ja teollisuus palkkaavat kiivaimmin ukrainalaisia

Harvempi kuin joka kymmenes (7 %) yrityksistä ilmoittaa palkanneensa Ukrainasta sotaa paenneita henkilöitä.

Eniten palkanneita on teollisuudessa (24 %) ja yli kymmenen työllistävissä yrityksissä (21 %). Nuoret yrittäjät palkkaavat myös ahkerasti. 18–39-vuotiaista yrittäjistä 23 prosenttia kertoo palkanneensa ukrainalaisia.

– Joka viides yli kymmenen työllistävää on palkannut ukrainalaisen. Työpaikkoja tarjotaan, jos se on mahdollista. Se on yksi tapa tukea ukrainalaisten taistelua, Pentikäinen sanoo.

Sodan vaikutukset koronaa lievemmät

Tällä hetkellä Ukrainan sodan arvioidaan vaikuttavan vähemmän yritysten liiketoimintaan kuin koronaepidemian. Silti jo 31 prosenttia yrityksistä arvioi, että Ukrainan sota vaikuttaa enemmän.

– Vielä näyttää siltä, että koko yrityskentän kannalta korona vaikutti laajemmin kuin Ukrainan sota. Teollisuudessa ja rakentamisessa sota jättää kuitenkin laajemman jäljen, Pentikäinen sanoo.

Yrittäjägallupin toteutti tutkimuslaitos Kantar. Tiedonkeruu tehtiin 24.5.–2.6.2022. Tutkimukseen vastasi 1 022 pk-yrityksen edustajaa. Luottamusväli on kokonaistuloksen osalta +- 3,1 prosenttiyksikköä.

Tutustu tuloksiin tarkemmin tästä.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Kysely: Yrittäjien luottamus eläkejärjestelmään matala, Yrittäjien korjausehdotukselle tukea28.6.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Yrittäjien eläkejärjestelmän suurin uhka on sen rahoittajien rapautunut luottamus, osoittaa Suomen Yrittäjien suuri eläkekysely. – Yrittäjän eläkejärjestelmä (YEL) pitää korjata siten, että järjestelmän uskottavuus ja luotettavuus rahoittajien eli yrittäjän silmissä paranee, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo. Järjestö esittää pakollisen vakuuttamisen alarajan nostoa.

Yrittäjägallup: Moni yrittäjä ei lomaile – kolmannes yrittäjistä on pitänyt enintään viikon lomaa27.6.2022 10:05:00 EEST | Tiedote

Lomien pitäminen on monille yrittäjille edelleen kovin hankalaa alkavalla lomakaudella. Yrittäjistä vain kolmannes pitänyt lomaa viimeisen vuoden aikana enintään viikon. Keväällä 2020 heitä oli vielä vähemmän, vain 26 prosenttia. Vain puolet, 52 prosenttia, yrittäjistä kokee pystyvänsä pitämään lomaa riittävästi. Osuus on hieman kasvanut viime vuosina.

Yrittäjägallup: Käänne työvoiman saannissa, vaikeudet löytää osaavaa työvoimaa ovat vähentyneet23.6.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

– On tapahtunut kiinnostava käänne. Yritysten vaikeudet löytää osaavaa työvoimaa ovat hieman vähentyneet. Ne ovat kuitenkin edelleen suuret. 35 prosenttia yrityksistä raportoi vaikeuksista löytää osaavaa työvoimaa. Vielä marraskuussa osuus oli 44 prosenttia. Yritykset odottavat uudelta hallitukselta lukuisia työllistämistä helpottavia säädösmuutoksia, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Elinkeinoelämä varoittaa: Sote-alueiden yhtiöhimmelit tukahduttavat yksityisiä yrityksiä22.6.2022 08:00:04 EEST | Tiedote

Sote-alueiden yhtiöt ovat valtaamassa yksityisten pesula-, catering-, ict- ja kiinteistöpalveluyritysten markkinoita, osoittaa tuore selvitys. Elinkeinoelämän järjestöt vetoavat alueellisiin päättäjiin, jotta pk-yritysten toimintaedellytyksiä ei heikennetä. Järjestöt esittävät neljän kohdan listaa ongelmien korjaamiseksi. Viranomaisten on myös välittömästi selvitettävä toiminnan lainmukaisuus.