Yrittäjägallup: Ukrainan sodan vaikutukset suomalaisyrityksiin vahvistuvat, yhä useampi yritys aikoo nostaa hintoja

Selvästi yli kolmannes yrityksistä ilmoittaa energian ja raaka-aineiden hinnan sekä kuljetuskustannusten nousun vaikuttavan yrityksen toimintaan, Yrittäjägallup osoittaa. Toukokuussa yhä useampi yritys ilmoittaa nostavansa hintoja. – Kun Ukrainan sota pitenee, myös sodan vaikutukset yrityksiin laajenevat, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.
Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Neljännes yrityksistä ilmoittaa, että yleinen epävarmuus vähentää tilauksia.

Nyt 27 prosenttia yrityksistä ilmoittaa nostavansa hintoja, kun helmikuussa luku oli 11 prosenttia ja toukokuussa 23 prosenttia.

– Kiihtynyt inflaatio pakottaa nostamaan hintoja. Muuten yritys ei selviä. Silti viidennes (21 %) raportoi myös kannattavuuden heikkenevän, Pentikäinen sanoo.

Sota iskee vahvimmin teollisuuteen ja rakentamiseen

Teollisuusyrityksistä raaka-aineiden hinnan noususta raportoi 64 prosenttia, kuljetuskustannusten noususta 59 prosenttia ja energian hinnan noususta 54 prosenttia. Rakentamisessa 54 prosenttia yrityksistä raportoi energian ja 61 prosenttia raaka-aineiden hintojen noususta.

Teollisuusyrityksistä 44 prosenttia kertoo, että osien saatavuus on vaikeutunut ja 32 prosenttia raportoi häiriöistä tuotantoketjuissa.

– Ukrainan sota iskee vahvimmin teollisuuteen ja rakentamiseen sekä osaan kaupasta. Koronan koettelemat palvelualat ja pääkaupunkiseudun yritykset ovat kärsineet sodasta vähemmän, Pentikäinen toteaa.

Kaikista yrittäjistä 20 prosenttia raportoi, että kriisillä ei ole vaikutusta yrityksen toimintaan. Osuus on pienentynyt edellisestä kyselystä.

Nuoret yrittäjät ja teollisuus palkkaavat kiivaimmin ukrainalaisia

Harvempi kuin joka kymmenes (7 %) yrityksistä ilmoittaa palkanneensa Ukrainasta sotaa paenneita henkilöitä.

Eniten palkanneita on teollisuudessa (24 %) ja yli kymmenen työllistävissä yrityksissä (21 %). Nuoret yrittäjät palkkaavat myös ahkerasti. 18–39-vuotiaista yrittäjistä 23 prosenttia kertoo palkanneensa ukrainalaisia.

– Joka viides yli kymmenen työllistävää on palkannut ukrainalaisen. Työpaikkoja tarjotaan, jos se on mahdollista. Se on yksi tapa tukea ukrainalaisten taistelua, Pentikäinen sanoo.

Sodan vaikutukset koronaa lievemmät

Tällä hetkellä Ukrainan sodan arvioidaan vaikuttavan vähemmän yritysten liiketoimintaan kuin koronaepidemian. Silti jo 31 prosenttia yrityksistä arvioi, että Ukrainan sota vaikuttaa enemmän.

– Vielä näyttää siltä, että koko yrityskentän kannalta korona vaikutti laajemmin kuin Ukrainan sota. Teollisuudessa ja rakentamisessa sota jättää kuitenkin laajemman jäljen, Pentikäinen sanoo.

Yrittäjägallupin toteutti tutkimuslaitos Kantar. Tiedonkeruu tehtiin 24.5.–2.6.2022. Tutkimukseen vastasi 1 022 pk-yrityksen edustajaa. Luottamusväli on kokonaistuloksen osalta +- 3,1 prosenttiyksikköä.

Tutustu tuloksiin tarkemmin tästä.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin keskusjärjestö, joka ajaa yrittäjien sekä pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäseniä Yrittäjien paikallisyhdistyksissä on lähes 70 000 ja toimialajärjestöissä noin 36 000. Ne työllistävät Tilastokeskuksen (2023) mukaan yrittäjät mukaan lukien noin 590 000 henkilöä ja yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on noin 171 miljardia euroa. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 372 paikallisyhdistyksestä, 21 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Työelämägallup: Pienillä työpaikoilla paras työhyvinvointi15.3.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Suomalaisilla työpaikoilla on varsin hyvä työhyvinvointi, kertoo Työelämägallup. – Pienet yritykset koetaan parhaina työyhteisöinä, kun arvioidaan ilmapiiriä, ihmisten tasapuolista kohtelua, avoimuutta ja hyvää johtamista. Siitä huolimatta meillä on vielä tilanne, jossa pienissä yrityksissä on kaikkein rajatuimmat mahdollisuudet sopimiseen, sanoo asiantuntija Atte Rytkönen-Sandberg Suomen Yrittäjistä.

Yrittäjät: Lakkoilu täysin vastuutonta keskellä taantumaa ja sotaa6.3.2024 11:10:17 EET | Tiedote

Suomen Yrittäjät tuomitsee SAK:n liittojen uudet poliittiset lakot kohtuuttomina. – On täysin vastuutonta, että Hakaniemi toteuttaa poliittisia lakkoja tilanteessa, jossa Suomi on taantumassa ja velkaantuu lähes hallitsematonta vauhtia sekä Euroopassa on käynnissä ankara sota. Lakoilla syvennetään Suomen talouden ongelmia ja vähennetään entisestään yritysten haluja investoida Suomeen, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.